The essence and structure of practice-oriented mathematical digital competence of future financial sector specialists

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

The article addresses current issues related to the development of professional competence among students of financial study programs in the context of the digital transformation of the economy. Particular attention is given to the fact that the modern system of higher education must ensure the training of specialists capable of effectively applying mathematical tools, digital technologies, and data analysis methods in their professional activities. An analysis of various scientific interpretations of the concept of «professional competence» in the context of training specialists in different fields has been conducted, which made it possible to identify the diversity of approaches to its definition. The necessity of developing practice-oriented mathematical digital competence in future finance professionals is substantiated. Such competence ensures graduates’ readiness to use mathematical models, methods, and digital tools in solving problems within the financial-economic and financial-management domains. The article reveals the essential characteristics of this competence, highlights its structural components (mathematical, cognitive-knowledge, practice-oriented, communicative-digital, value-motivational, and reflexive-evaluative), and establishes the importance of their formation among finance students in the process of learning mathematics. It is concluded that the development of practice-oriented mathematical digital competence is a crucial condition for improving the quality of training for financial sector specialists and enhancing their competitiveness in the labor market under the conditions of the digital economy.

 

About the authors

Anna Vitalievna Skrinnik

Donetsk National University of Economics and Trade named after Mikhail Tugan-Baranovsky

Author for correspondence.
Email: vitalevna-93@yandex.ru

senior lecturer of Higher and Applied Mathematics Department

Russian Federation, Donetsk, Russia

References

  1. Виниченко В.А. Практико-ориентированные задания в становлении профессиональной компетентности бакалавра рекламы и связей с общественностью // Казанская наука. 2023. № 12. С. 93–95.
  2. Аржакова М.И., Егорова К.Е. Практико-ориентированные учебные задания как средство оценивания уровня сформированности профессиональной компетентности будущих учителей химии [Электронный ресурс] // Мир науки. Педагогика и психология. 2023. Т. 11, № 6. https://mir-nauki.com/PDF/11PDMN623.pdf.
  3. Бутина Ю.В., Кораблина М.В., Ахильгова Н.О., Бабушкина О.Н. Профессиональная компетентность инженера-эколога в контексте профессиональной рефлексии обучающихся // Современные наукоемкие технологии. 2021. № 8. С. 159–164. doi: 10.17513/snt.38796.
  4. Шемякина М.С. Структура и содержание модели формирования профессиональной компетентности будущих экономистов в сфере финансовой безопасности в вузе // Проблемы современного педагогического образования. 2025. № 86–3. С. 308–311.
  5. Суховиенко Е.А., Абдрахимова Д.И. Соответствие структуры математической компетентности будущих экономистов профессиональным стандартам // Современные наукоемкие технологии. 2023. № 6. С. 149–154. doi: 10.17513/snt.39647.
  6. Виноградова М.В. Формирование математической компетентности посредством математических задач прикладной направленности // АПК: инновационные технологии. 2024. № 1 (64). С. 92–99.
  7. Скафа Е.И., Евсеева Е.Г., Гребенкина А.С. Реализация методики практико-ориентированного обучения математике будущих инженеров пожарной и техносферной безопасности // Перспективы науки и образования. 2024. № 4 (70). С. 257–273. doi: 10.32744/pse.2024.4.16.
  8. Солдатов Д.П., Шнайдер Ю.В. Соотношение цифровой и информационной компетентности: к вопросу о теоретических основах развития цифровой компетентности будущего педагога-тьютора // Материалы Ивановских чтений. 2025. № 1 (48). С. 70–73.
  9. Babina O.I., Ermolovich E.V., Bekuzarova N.V. Model of digital competence of university library staff // Journal of Siberian Federal University. Humanities and Social Sciences. 2022. Vol. 15, № 9. P. 1368–1377.
  10. Скворцов А.Л. ИКТ-компетенции и ИКТ-компетентность педагога в условиях цифровой эры: соотношение понятий // Трибуна ученого. 2023. № 12. С. 26–32.
  11. Токарева М.В. Цифровая компетенция или цифровая компетентность // Вестник Шадринского государственного педагогического университета. 2021. № 4 (52). С. 133–140.
  12. Приходько О.В. Особенности формирования цифровой компетентности студентов вуза // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2020. Т. 9, № 1 (30). С. 235–238. doi: 10.26140/anip-2020-0901-0055.
  13. Кузенков О.А., Захарова И.В. Компетенции цифровой культуры в математическом образовании и их формирование // Современные информационные технологии и ИТ-образование. 2021. Т. 17, № 2. С. 379–391. doi: 10.25559/sitito.17.202102.379-391.
  14. Воронина Л.В., Истомина Т.В. Развитие когнитивных способностей младших школьников при обучении математике // Педагогическое образование в России. 2020. № 2. С. 119–126. doi: 10.26170/po20-02-14.
  15. Ерина О.С. Роль математического образования в формировании общих и профессиональных компетенций студентов среднего профессионального образования // Современные вопросы развития общества в условиях цифровизации: мат-лы нац. науч.-практ. конф. (Саранск, 17–18 ноября 2022 г.) / отв. ред. Р.Р. Хайров. Саранск, 2023. С. 339–342.
  16. Паспорт национальной программы «Цифровая экономика Российской Федерации» (утв. 24.12.2018) [Электронный ресурс] // Гарант.ру. https://base.garant.ru/72190282.
  17. Паспорт федерального проекта Кадры для цифровой экономики (утв. 28.05.2019) [Электронный ресурс] // Гарант.ру. https://base.garant.ru/72302274.
  18. Панышев Д.О. Меры поддержки российского рынка облачных услуг и ЦОД [Электронный ресурс] // Форум «ЦОД: модели, сервисы, инфраструктура». https://spb.dcforum.ru/sites/default/files/09.15-09.25_nov2_prezentaciya_na_ano_ks_cod_17_06_2024_ver_7_4.pdf.
  19. European Commission: Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture, Digital education action plan 2021–2027 – Improving the provision of digital skills in education and training, Publications Office of the European Union, 2023. doi: 10.2766/149764.
  20. Саммит по трансформации образования. ООН, Нью-Йорк, 16, 17 и 19 сентября 2022 года [Электронный ресурс] // Организация объединённых наций. https://un.org/ru/transforming-education-summit.
  21. Council recommendation of 23 November 2023 on improving the provision of digital skills and competences in education and training [Internet] // Access to European Union law. https://eur-lex.europa.eu/eli/C/2024/1030/oj.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2025 Skrinnik A.V.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.