Diagnostics of professionally important qualities as a basis for self-determination of future teachers

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

The article examines the current problem of professional self-determination of future teachers in the context of implementing modern educational standards and the requirements of the professional core of higher pedagogical education as a key factor in their successful professional training. Professional self-determination is regarded as a fundamental condition for the development of subjectivity, enabling the individual to make choices between personal capabilities and social demands. The necessity of integrating diagnostic and practice-oriented tasks into the educational process to form the value-semantic foundations of the profession and develop career-guidance significant competencies is substantiated. The paper presents the results of an empirical study conducted at Novosibirsk State Pedagogical University involving 51 students of pedagogical specialties. Using the example of Technological practice (Psychological foundations of professional activity), the effectiveness of applying diagnostic tools to assess the dynamics of students' professionally important qualities is demonstrated. The results of the empirical study confirm statistically significant changes in the level of development of empathic, communicative, and organizational abilities of future teachers after completing the practice. It is concluded that the use of professionally oriented tasks contributes not only to the development of specific competencies but also to the formation of professional identity, ensuring the continuity of the self-determination process.

 

About the authors

Maria Sergeevna Chekalina

Novosibirsk State Pedagogical University

Author for correspondence.
Email: mari-serg28@mail.ru

senior lecturer of Psychology and Pedagogy Department

Russian Federation, Novosibirsk, Russia

References

  1. Сафин В.Ф., Ников Г.П. Психологический аспект самоопределения личности // Психологический журнал. 1984. Т. 5, № 4. С. 65–73.
  2. Довыдова М.В., Шабалина Е.П. Профессиональное самоопределение будущих педагогов как фактор личностно-ориентированного профессионального образования // Мир науки, культуры, образования. 2013. № 1 (38). С. 86–88.
  3. О Концепции подготовки педагогических кадров для системы образования на период до 2030 г.: распоряжение правительства РФ от 24.06.2022 № 1688-р [Электронный ресурс] // Гарант.ру. https://base.garant.ru/404930447.
  4. О направлении методических рекомендаций по подготовке педагогических кадров: письмо Минобрнауки РФ от 15.11.2023 № МН-5/203212 [Электронный ресурс] // Электронный фонд правовых и нормативно-технических документов. https://docs.cntd.ru/document/1305620099.
  5. Мезинов В.Н. Условия профессионально-личностного развития будущего учителя // Сибирский учитель. 2024. № 2 (153). С. 26–31.
  6. Макунина Т.А. Образовательная модель развития профессионального самоопределения будущего учителя // Вестник Бурятского государственного университета. 2014. № 15. С. 28–34.
  7. Гинзбург М.Р. Психологическое содержание личностного самоопределения // Вопросы психологии. 1999. № 3. С. 43–52.
  8. Белякова Е.Г. Профессиональное самоопределение студентов – будущих педагогов в контексте смыслообразования // Вестник Тюменского государственного университета. Гуманитарные исследования. Humanitates. 2016. Т. 2, № 3. С. 205–216. doi: 10.21684/2411-197x-2016-2-3-205-216.
  9. Загвязинский В.И., Плотников Л.Д., Волосникова Л.М. Педагогическое образование в России и стратегия его возможного развития // Образование и наука. 2013. № 4 (103). С. 3–18.
  10. Мухин М.И. Образование в XXI веке. Опережающее развитие: монография. М.: Аркти, 2021. 192 с.
  11. Шадриков В.Д. От индивида к индивидуальности. Введение в психологию. М.: Изд-во «Институт психологии РАН», 2009. 656 с.
  12. Дьяков С.И., Добряк С.Ю., Кисин К.А. Взаимосвязь понятий «формирование» и «развитие» и их роль в педагогической теории и практике // Педагогический журнал. 2023. Т. 13, № 5–1. С. 525–536.
  13. Чукин С.Г., Назаренко А.Ф. Понятие «развития», его роль в педагогической теории и практике // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2021. № 10 (200). С. 404–411.
  14. Бережная И.Ф., Белошицкий А.В. Профессиональное развитие специалиста в образовательном процессе вуза // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2010. № 5 (85). С. 239–244.
  15. Белоусов А.Е. Организационно-педагогические условия непрерывности сопровождения профессионального самоопределения обучающихся на этапах общего и среднего профессионального образования: дис. … канд. пед. наук: 13.00.08. М., 2016. 225 с.
  16. Блинов В.И., Есенина Е.Ю., Родичев Н.Ф., Сергеев И.С. Педагогическое сопровождение профессионального самоопределения и его возможные модели в условиях неопределенности социума и рынков труда // Профессиональное образование и рынок труда. 2020. № 3. С. 72–85.
  17. Проекты для школьников «Мир будущего»: практ. пособие / авт.-сост.: И.С. Сергеев, Г.С. Прямикова, Н.Ф. Родичев; под науч. ред. И.С. Сергеева. СПб., 2020. 43 с.
  18. Сергеев И.С., Родичев Н.Ф., Сикорская-Деканова М.А. Профессиональное самоопределение и его сопровождение в постиндустриальном мире: попытка прогноза // Профессиональное образование и рынок труда. 2018. № 4. С. 39–50.
  19. Чистякова С.Н., Родичев Н.Ф., Сергеев И.С. Критерии и показатели готовности обучающихся к профессиональному самоопределению // Профессиональное образование. Столица. 2016. № 8. С. 10–16.
  20. Timoštšuk I., Ugaste A. Student teachers’ professional identity // Teaching and teacher education. 2010. Vol. 26, iss. 8. P. 1563–1570. doi: 10.1016/j.tate.2010.06.008.
  21. Бондырева С.К. Актуализация углубления профессиональной и личностной идентификации в пространстве вуза // Мир психологии. 2019. № 1 (97). С. 229–235.
  22. Веретенникова В.Б. Профессиональная идентификация в профессиональном самоопределении студентов – будущих педагогов // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2023. № 2 (175). С. 11–19.
  23. Конева Е.В. Структура и детерминанты представления о профессии // Профессиональные представления. 2019. № 1 (11). С. 164–171.
  24. Рогов Е.И. Учитель как объект психологического исследования: пособие для школьных психологов. М.: Гуманит. изд. центр Владос, 1998. 496 с.
  25. Бойко В.В. Энергия эмоций в общении: взгляд на себя и на других. М.: Информационно-издательский дом «Филинъ», 1996. 472 с.
  26. Истратова О.Н., Эксакусто Т.В. Методика КОС (В.В. Синявского и Б.А. Федоришина) // Психодиагностика: коллекция лучших тестов. Изд. 2-е. Ростов-на-Дону: Феникс, 2006. С. 339–344.
  27. Крутецкий В.А., Балбасова Е.Г. Педагогические способности, их структура, диагностика, условия формирования и развития: учеб. пособие. М.: Прометей, 1991. 112 с.
  28. Кузьмина Н.В. Формирование педагогических способностей. Л.: Изд-во ЛГУ, 1961. 98 с.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2025 Chekalina M.S.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.