The culture of moral development of students and teachers of higher education as a pedagogical problem

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

This article explores the role of cultural and moral phenomena in the spiritual renewal of contemporary Russian society and argues that genuine spiritual renewal of society is possible only through the constant perception, rethinking, and development of moral foundations within the cultural environment, where morality becomes an integral part of the cultural process, and culture becomes a space for expressing moral ideals and implementing them in social practice. It substantiates the importance of the culture of moral development of the individual for the spiritual renewal of society and addresses the issue of the culture of moral development of students and teachers in higher education within the context of contemporary scientific pedagogical discourse. It proposes an interpretation of the culture of moral development of students and teachers in higher education as a complex, multifaceted process of developing an individual's moral experience, expressed in the purposeful, systematic, and consistent improvement of the individual as a subject of public morality and individual morality. It is argued that the culture of moral development is integrated into the educational process at the university, defining the content of moral education. It is argued that, despite the distinctive characteristics of the culture of moral development of students and teachers, such culture appears as a holistic pedagogical phenomenon. The features of the culture of moral development are revealed in the context of student and teacher activities. It is demonstrated that the concepts of «culture of moral development of the individual» and «moral culture of the individual» are interrelated but not identical. The article substantiates the need to coordinate scientific research and integrate the efforts of the scientific community in developing common methodological and practical solutions to the problem of the culture of moral development of students and university teachers by creating a Scientific Council for the Culture of Moral Development of Students and Teachers of Higher Education at the Department of Education and Culture of the Russian Academy of Education. The functions of the Scientific Council are identified: scientific and methodological, coordinating, diagnostic and evaluative, advisory and expert, and educational and organizational functions. Areas of activity for the Scientific Council are proposed.

 

About the authors

Elena Gennadievna Vrublevskaya

Russian Academy of Education

Author for correspondence.
Email: e_vrublevskaya@list.ru

doctor of pedagogical sciences, professor, corresponding member of the Russian Academy of Education, scientific supervisor of Modern Methods and Forms of Professional Self-Determination Laboratory

Russian Federation, Moscow, Russia

Oksana Konstantinovna Pozdnyakova

Samara State University of Social Sciences and Education; Samara State Technical University

Email: oksana.pozdnyakova@sgspu.ru

doctor of pedagogical sciences, professor, corresponding member of the Russian Academy of Education, professor of Pedagogy and Psychology Department; professor of Pedagogy, Intercultural Communication and Russian as a Foreign Language Department

Russian Federation, Samara, Russia; Samara, Russia

References

  1. Буева Л.П. Человек, культура и образование в кризисном социуме // Философия образования: сб. науч. ст. / отв. ред. А.Н. Кочергин. М.: Фонд «Новое тысячелетие», 1996. С. 76–90.
  2. Выжлецов Г.П. Аксиология культуры. СПб.: Изд-во Санкт-Петербургского ун-та, 1996. 152 с.
  3. Докучаев И.И. Ценность и экзистенция. Основоположения исторической аксиологии культуры. СПб.: Наука, 2009. 595 с.
  4. Каган М.С. Философия культуры. СПб.: ТОО ТК «Петрополис», 1996. 416 с.
  5. Конев В.А. Модусы субъективности в культуре // Вестник Самарского государственного университета. 2014. № 1 (112). С. 9–14.
  6. Конев В.А. Социальная философия: учеб. пособие. Самара: Изд-во «Самарский университет», 2006. 287 с.
  7. Кораблина М.В. Феномен открытой культуры и вызовы современности [Электронный ресурс] // Мир науки. Социология, филология, культурология. 2021. Т. 12, № 4. https://sfk-mn.ru/PDF/32KLSK421.pdf.
  8. Межуев В.М. Идея культуры. Очерки по философии культуры. М.: Прогресс-Традиция, 2006. 408 с.
  9. Нагой Ф.Н. Актуальная культура: понятие и феномен // Рефлексия. 2023. № 5. С. 86–88.
  10. Невелев А.Б., Невелева В.С. Феномены культуры и предметная идентичность бытия человека // Вестник Челябинского государственного университета. 2022. № 5 (463). С. 22–32. doi: 10.47475/1994-2796-2022-10503.
  11. Сильвестров В.В. Культура. Деятельность. Общение. М.: РоссПЭн, 1998. 478 с.
  12. Туровский М.Б. Философские основания культурологии. М.: РоссПЭн, 1997. 440 с.
  13. Титова Т.А., Пураева А.В. Нравственное содержание образования как насущная задача и проблема системы образования // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2006. Вып. 12 (63). С. 53–58.
  14. Гусейнов А.А. Культура и нравственность // Вестник МГИМО-Университета. 2014. № 2 (35). С. 221–223.
  15. Гуревич П.С. Культурология: учебник. М.: Юнити-Дана, 2008. 327 с.
  16. Апресян Р.Г. Этика: учебник. М.: КноРус, 2017. 356 с.
  17. Смирнова Л.А. Нравственность как проявление индивидуальной ответственности учителя в профессиональной деятельности // Человек и образование. 2009. № 1 (18). С. 161–164.
  18. Об утверждении Основ государственной политики по сохранению и укреплению традиционных российских духовно-нравственных ценностей: указ президента РФ от 09.11.2022 № 809 [Электронный ресурс] // Гарант.ру. https://base.garant.ru/405679061.
  19. Методические рекомендации по разработке рабочей программы воспитания и календарного плана воспитательной работы образовательной организации высшего образования (утв. Минобрнауки России 29.12.2023) [Электронный ресурс] // Гарант.ру. https://base.garant.ru/408624437.
  20. Врублевская Е.Г. Педагогическая и детская культура в теории и практике взаимовлияния. 2-е изд. Казань: Изд-во ММСИП. 2023. 320 с.
  21. Цвык В.А. Профессиональная этика: основы общей теории. М.: РУДН, 2010. 288 с.
  22. Профессиональная этика и служебный этикет: учебник / под ред. В.Я. Кикотя. М.: Юнити-Дана: Закон и право, 2012. 559 с.
  23. Мишаткина Т.В. Педагогическая этика: учеб. пособие. Ростов-на-Дону: Феникс; Минск: ТетраСистемс, 2004. 304 с.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2025 Vrublevskaya E.G., Pozdnyakova O.K.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.