Didactic potential of the English-language country studies game in the formation of sociocultural competence (based on the work of British and American artists)

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

The article is devoted to the study of the possibilities of using gaming technologies to form sociocultural competence among middle school students. The work reveals the concepts of «sociocultural competence», «interactive technology», «game technology» reveals the component composition of sociocultural competence, substantiates the feasibility of using game methods in the educational process, and also considers the psychological and pedagogical features of students of the middle school. The authors diagnose the initial level of formation of sociocultural competence in students and develop a set of country studies games based on the lexical and grammatical material of the textbook «English in Focus (Spotlight)» for the 7th grade by Yu.E. Vaulin, J. Dooley, O.E. Podolyako and V. Evans with the introduction of country studies material (creativity of British and American artists) and aimed at its improvement. The authors conduct experimental work in English lessons at the middle school to develop socio-cultural competence with the introduction of a developed set of materials (board game) and analyze the results of experimental training, which makes it possible to assess the effectiveness of the proposed approach. The proposed article is addressed to a wide range of readers and can be a valuable resource for teachers, methodologists and everyone who is interested in the use of gaming technologies in the educational process, as well as teachers who prepare students for subject (level) olympiads in English.

 

About the authors

Olga Aleksandrovna Kulaeva

Samara State University of Social Sciences and Education

Author for correspondence.
Email: kulaeva@sgspu.ru

candidate of philological sciences, associate professor of English Philology and Cross-Cultural Communication Department

Russian Federation, Samara, Russia

Anna Alexandrovna Molchanova

School № 154 of Samara Urban Okrug

Email: molchanova.a@sgspu.ru

English teacher

Russian Federation, Samara, Russia

References

  1. Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта основного общего образования: приказ Минпросвещения РФ от 31.05.2021 № 287 [Электронный ресурс] // Гарант.ру. https://base.garant.ru/401433920.
  2. Горбова Н.В., Селезнева И.П. Формирование иноязычной социокультурной компетенции при использовании технологий группового обучения на платформе Moodle // Гуманитарные науки (г. Ялта). 2022. № 2 (58). С. 48–54.
  3. Trager D., Hall E. Culture as a communication. New York: Doubleday, 1954. 150 p.
  4. Гальскова Н.Д. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика и методика: учеб. пособие. 7-е изд. М.: Академия, 2007. 336 с.
  5. Гармаева С.И. Формирование межкультурной компетенции студентов неязыковых вузов средствами современных инфокоммуникационных технологий: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.01. Чита, 2008. 24 с.
  6. Жукова Т.А. Педагогическая технология формирования социокультурной компетентности будущих учителей: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.08. Самара, 2007. 202 с.
  7. Корнеева Л.И. Межкультурная компетенция как условие успешной профессиональной деятельности российских менеджеров // Вестник УГТУ-УПИ. Серия: Экономика и управление. 2004. № 10. С. 54–61.
  8. Сафонова B.B. Коммуникативная компетенция: современные подходы к многоуровневому описанию в методических целях. М.: Еврошкола, 2004. 233 с.
  9. Вербицкая М.В., Соловов М.Ю. Компоненты и уровни переводческой компетенции // Вестник Московского университета. Серия 19: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2010. № 4. С. 9–18.
  10. Воробьев Г.А. Развитие социокультурной компетенции будущих учителей иностранного языка (поиск эффективных путей) // Иностранные языки в школе. 2003. № 2. С. 30–35.
  11. Сысоев П.В. Язык и культура: в поисках нового направления в преподавании культуры страны изучаемого языка // Иностранные языки в школе. 2001. № 4. С. 12–18.
  12. Van Ek J.A., Trim J.L.Μ. Threshold level 1990. Strasbourg: Council of Europe Press, 1991. 252 p.
  13. Кларин М.В. Интерактивное обучение – инструмент освоения нового опыта // Педагогика. 2000. № 7. С. 12–18.
  14. Полат Е.С., Бухаркина М.Ю., Моисеева М.В., Петров А.Е. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования / под ред. Е.С. Полат. М.: Академия, 1999. 224 с.
  15. Гаргай B.Б. Повышение квалификации учителей в США и Великобритании: интерактивная модель // Педагогика. 2004. № 8. С. 87–91.
  16. Выготский Л.С. Игра и ее роль в психическом развитии ребенка // Вопросы психологии. 1966. № 6. С. 62–76.
  17. Выготский Л.С. Психология развития ребенка. М.: Смысл; Эксмо, 2004. 512 с.
  18. Добрынин Н.Ф., Бардиан А.М., Лаврова Н.В. Возрастная психология: курс лекций / под ред. Н.Ф. Добрынина. М.: Просвещение, 1965. 296 с.
  19. Сойкина И.В. Формирование интереса к изучению иностранного языка у студентов педагогического вуза неязыковых специальностей: дис. … канд. пед. наук: 13.00.08. Брянск, 2003. 206 с.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2025 Kulaeva O.A., Molchanova A.A.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.