Game activities in physical training classes as a means of moral education of university students

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

This article substantiates the relevance of moral education for university students in the context of contemporary sociocultural changes and demonstrates the importance of developing strong moral convictions for the professional and personal development of future specialists. It argues for the need to integrate educational objectives into all areas of the educational process, including physical training. It explores the importance of physical training as a discipline with the potential to develop not only the physical but also the moral qualities of university students. It also demonstrates that play is an effective means of moral education in physical training classes. The article explores the potential of the main types of games used in physical training classes at universities (outdoor games, sports, relay races, ball games, and logical motor games) for fostering moral development in students. The article also identifies the potential of outdoor and sports games in promoting the moral development of university students. Examples of situations with pronounced moral content arising during sports and active games are presented. These games aim to develop students' experience making independent moral decisions in real-life situations, as well as foster responsibility, honesty, compassion, justice, and other moral qualities in future professionals. The role of the teacher as the organizer of the educational environment is explored, providing moral guidelines, simulating situations of moral choice, promoting reflection, and creating conditions for students to develop stable moral attitudes during physical training classes. It is demonstrated that game-based activities in physical training classes contribute to the simultaneous development of students' physical, spiritual, and moral values, becoming an integral element of the comprehensive educational work of a modern university.

 

About the authors

Sergey Aleksandrovich Klychkov

Samara Law Institute of the Federal Penitentiary Service of Russia

Author for correspondence.
Email: klichkov62@rambler.ru

candidate of pedagogical sciences, deputy head of Physical, Fire and Tactical-Special Training Department

Russian Federation, Samara, Russia

Elena Nikolaevna Zalevskaya

Samara State Medical University

Email: za-len@mail.ru

candidate of pedagogical sciences, associate professor of Physical Training and Health Department

Russian Federation, Samara, Russia

References

  1. Матвеев Л.П. Теория и методика физической культуры (общие основы теории и методики физического воспитания; теоретико-методические аспекты спорта и профессионально-прикладных форм физической культуры): учебник. М.: Физкультура и спорт, 1991. 543 с.
  2. Шустерман Р. Мыслить через тело: гуманитарное образование // Вопросы философии. 2006. № 6. С. 52–67.
  3. Батова Е.А., Крючков А.Г. Роль занятий физической культуры в духовно-нравственном воспитании студентов лечебного факультета медицинского института Орловского государственного университета имени И.С. Тургенева // Автономия личности. 2021. № 2 (25). С. 11–16.
  4. Донцов Б.Г., Карева Ю.Ю., Левченко А.В. Роль физической культуры и спорта в духовно-нравственном воспитании личности // Тенденции развития науки и образования. 2024. № 110–13. С. 140–144.
  5. Булавинова А.Г., Лесникова Г.Н. Нравственное воспитание молодежи в процессе занятия физической культурой и спортом // Вестник науки. 2024. Т. 5, № 3 (72). С. 651–656.
  6. Костаков О.О. Физическая культура и спорт как средство духовно-нравственного воспитания и социализации молодежи // Вестник Международного юридического института. 2021. № 1 (76). С. 37–40.
  7. Межман И.Ф., Исупова Е.В., Кононова О.В. Физическая культура как средство духовно-нравственного воспитания молодежи России // Обзор педагогических исследований. 2021. Т. 3, № 6. С. 68–73.
  8. Ранцев Г.М., Эрастов А.Е., Логунов Г.В., Девятиярова Е.А. Основные пути повышения результативности нравственного воспитания студентов вузов на занятиях физической культурой // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2022. № 8 (210). С. 288–292.
  9. Байкалова Л.В. Подготовка учителя физической культуры к формированию здорового образа жизни школьников средствами подвижных и спортивных игр: дис. … канд. пед. наук: 13.00.08. Барнаул, 2004. 190 с.
  10. Болдырева В.Б., Кейно А.Ю., Кузьменко М.В. Подвижные игры в физическом воспитании молодежи // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2016. Т. 21, № 5–6 (157–158). С. 98–104. doi: 10.20310/1810-0201-2016-21-5/6(157/158)-98-104.
  11. Гжемская Н.Х. Педагогические условия реализации социальных функций физической культуры на основе применения народных подвижных игр: дис. … канд. пед. наук: 13.00.08, 13.00.04. Набережные Челны, 2006. 186 с.
  12. Горохова Т.В., Загузова С.А. Зарубежные спортивные и подвижные игры: метод. рекомендации. Тамбов: Изд-во ТГУ, 2004. 67 с.
  13. Гриженя В.Е. Организация и методические приемы проведения занятий по подвижным играм в вузе и в школе. М.: Советский спорт, 2005. 36 с.
  14. Жуков М.Н. Подвижные игры: учебник. М.: Академия, 2000. 160 с.
  15. Игнатенко С.А. Роль подвижных игр в физическом воспитании студентов // Актуальные проблемы развития физической культуры и спорта в современных условиях. 2016. № 1. С. 17–21.
  16. Коровин С.С. Подвижные игры в физическом воспитании: учеб. пособие. Оренбург: Изд-во ОГПИ, 1996. 120 с.
  17. Мельников Ю.А. Методика использования подвижных игр народов России в физическом воспитании студенческой молодежи: дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Ижевск, 2011. 179 с.
  18. Мостовая Т.Н., Донцов В.В. Подвижные игры на занятиях физической культурой в вузе // Наука-2020. 2017. № 2 (13). С. 216–222.
  19. Теоретико-методологические основы спортивных и подвижных игр / сост. В.П. Черемисин. Малаховка: Изд-во МГАФК, 2002. 284 с.
  20. Уразалин Н.Б. Игровой и соревновательный методы в физической культуре, их значение и особенности использования // Ученые записки Санкт-Петербургского имени В.Б. Бобкова филиала Российской таможенной академии. 2019. № 4 (72). С. 104–107.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2025 Klychkov S.A., Zalevskaya E.N.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.