Organizational and pedagogical conditions necessary for the formation of professional competencies of foreign students of a technical university based on reverse learning
- Authors: Zakieva R.R.1, Arslanova R.A.1
-
Affiliations:
- Kazan State Power Engineering University
- Issue: Vol 14, No 3 (2025)
- Pages: 211-215
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://snv63.ru/2309-4370/article/view/697527
- DOI: https://doi.org/10.55355/snv2025143310
- ID: 697527
Cite item
Full Text
Abstract
The study made it possible to identify and structure a set of organizational and pedagogical conditions that contribute to the effective formation of professional competencies of international students of a technical university through reverse education. The bottom line is that in the process of professional training of international students, the adaptation of educational materials is carried out taking into account their cultural characteristics through a practice-oriented approach. This is due to the fact that foreign students often face certain difficulties in understanding the theoretical aspects of technical disciplines. This approach makes it possible to make the educational process more efficient and accessible to international students, overcoming barriers in understanding technical theory through practical activities. The organizational and pedagogical conditions were selected based on the classification developed by academician N.D. Nikandrov. During the analysis, two main categories of conditions were identified. The first is structural and managerial, which includes the formation of positive motivation for foreign students to participate in the reverse educational process and the appropriate training of teaching staff to implement this methodology in the educational process. The second is content-based and technological, providing for the introduction of electronic educational courses that complement the work programs of disciplines, and the development of a system of assessment materials, taking into account their differentiation in terms of complexity and research orientation. The achievement of the set goals is possible only if all the specified conditions are fully and timely observed.
About the authors
Rafina Rafkatovna Zakieva
Kazan State Power Engineering University
Author for correspondence.
Email: rafina@bk.ru
doctor of pedagogical sciences, professor of Industrial Electronics Department
Russian Federation, Kazan, RussiaRegina Askhatovna Arslanova
Kazan State Power Engineering University
Email: r.a_arslanova@mail.ru
specialist of International Relations Department
Russian Federation, Kazan, RussiaReferences
- Сериков В.В., Леонтьев А.В., Закиева Р.Р. Подходы к измерению компетентности специалиста и оценка его сформированности // Казанский педагогический журнал. 2022. № 1 (150). С. 29–35.
- Леднев В.С. Содержание образования. М.: Высшая школа, 1989. 360 с.
- Лернер И.Я. Дидактические основы методов обучения. М.: Педагогика, 1981. 186 с.
- Зимняя И.А. Педагогическая психология: учебник. 3-е изд., пересмотр. М.: МПСИ; Воронеж: Модэк, 2010. 448 с.
- Реан А.А., Коломинский Я.Л. Социальная педагогическая психология. СПб.: Питер, 2000. 416 с.
- Макаров М.И., Сериков В.В. Подготовка научно-педагогических кадров в научном учреждении // Отечественная и зарубежная педагогика. 2021. Т. 1, № 1 (74). С. 30–42.
- Стриханов М.Н., Геворкян Е.Н., Подуфалов Н.Д. О наиболее важных направлениях деятельности отделения профессионального образования Российской академии образования // Педагогика. 2021. Т. 85, № 11. С. 74–82.
- Селезнева Н.А. Качество высшего образования как объект системного исследования: лекция-доклад. М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2003. 95 с.
- Субетто А.И. Технология сбора и обработки информации в процессе мониторинга качества образования (на федеральном уровне). М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2000. 49 с.
- Ходырева Е.А. Экспертная деятельность в сфере внешней оценки качества высшего образования: характеристики и потенциал // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2022. № 1. С. 45–61. doi: 10.24412/2304-120x-2022-11004.
- Хуторской А.В. Педагогическая инноватика: методология, теория, практика: науч. издание. М.: УНЦ ДО, 2005. 222 с.
- Bergmann J., Sams A. Flip your classroom. Reach every student in every class every day. Washington, 2012. 112 p.
- Дьюи Дж. Школа и общество. М.: Госиздат, 1924. 168 с.
- Воробьев А.Е., Мурзаева А.К. Анализ особенностей применения технологии «перевернутого обучения» в экономических вузах // Открытое образование. 2018. Т. 22, № 2. С. 4–13. doi: 10.21686/1818-4243-2018-2-4-13.
- Лысенкова С.Н. Методом опережающего обучения: кн. для учителя: из опыта работы. М.: Просвещение, 1988. 192 с.
- Сериков В.В. О мышлении педагога-исследователя и условиях его развития // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Проблемы высшего образования. 2022. № 2. С. 55–61.
- Болотов В.А. О построении общероссийской системы оценки качества образования // Вопросы образования. 2005. № 1. С. 5–10.
- Никандров Н.Д. Понятийный аппарат педагогики и образования: перспективы исследований // Педагогика. 1996. № 3. С. 112–113.
Supplementary files

