Qualimetric monitoring of the development of professional competencies in technosphere safety
- Authors: Gorina L.N.1, Panishev A.L.2, Freze T.Y.1
-
Affiliations:
- Togliatti State University
- Middle Volga Region Department of the Federal Service for Environmental, Technological and Nuclear Supervision
- Issue: Vol 14, No 3 (2025)
- Pages: 195-203
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://snv63.ru/2309-4370/article/view/697525
- DOI: https://doi.org/10.55355/snv2025143308
- ID: 697525
Cite item
Full Text
Abstract
Pedagogical studies are usually aimed at qualitative transformation of educational processes. It can transform the content of education, methods and means of its implementation, methodological material, pedagogical conditions. Confirmation of positive transformations in the educational process, occurs through the evaluation of results, which allows step by step on the basis of evaluation methods to carry out control procedures and monitor the achievement of the goals and objectives. The condition of specialist training is to harmonize and adapt the requirements and demands of the professional community and educational programs according to the criteria of education content, formed hard skills and soft skills of specialists. To fulfill this condition, higher education institutions should develop professional competence matrices that allow designing the content of education, methods and forms of its implementation aimed at the formation of practical competences. As well as evaluation procedures for carrying out formative and cumulative monitoring of specialist training. It is impossible to answer the question of quality training on educational programs and guarantee the professional community personnel supply without the evidence base of the educational process for the formation of professional competences. Evaluation procedures during the implementation of the educational program should be based on methodological bases in order to comply with the principles of fundamentals, science and technology. Compliance with methodological principles will allow to translate the evaluation process in the level of designed on scientific knowledge and experience, use fundamental approaches (systemic, process, qualimetric, normative) in the development of a system for monitoring the learning process, application of evidence-based methods and evaluation techniques, translating the monitoring process into a managed and systemic one; and, monitoring results into a comprehensive set of results that are repeated under the same conditions and using the same methods. Assessment of the formation of competencies of a specialist should be carried out in two directions: quantitative evaluation (absolute assessments of achievement, level of competences) and qualitative (professional skills, hard skills and soft skills). For monitoring, it is necessary to develop an algorithm in the format of a regulated procedure with determination of evaluation means, evaluation cycles and documentation of control actions).
About the authors
Larisa Nicolaevna Gorina
Togliatti State University
Author for correspondence.
Email: gorinalarisa@yandex.ru
doctor of pedagogical sciences, professor, director of Engineering and Environmental Safety Institute
Russian Federation, Togliatti, Samara Region, RussiaAndrey Lvovich Panishev
Middle Volga Region Department of the Federal Service for Environmental, Technological and Nuclear Supervision
Email: senior.panisheff@yandex.ru
head of Samara Regional Department of State Energy Supervision and Supervision of Hydraulic Structures
Russian Federation, Samara, RussiaTatyana Yurievna Freze
Togliatti State University
Email: ntc@tltsu.ru
candidate of economical sciences, associate professor, director of Scientific and Technical Center of Industrial and Environmental Safety
Russian Federation, Togliatti, Samara Region, RussiaReferences
- Анализ аварий и инцидентов на промышленных предприятиях Российской Федерации за 2024 год [Электронный ресурс] // ЭкспертBP. https://expertvr.ru/article/analiz-avariy-i-intsidentov-na-promyshlennykh-predpriyatiyakh-rossiyskoy-federatsii-2024.
- Никитин И.В., Белолуцкая А.К. Концептуализация формативного оценивания в высшем образовании: результаты тематического анализа // Высшее образование в России. 2021. Т. 30, № 11. С. 96–109. doi: 10.31992/0869-3617-2021-30-11-96-109.
- Мальцева Н.Н., Пеньков В.Е. Балльно-рейтинговая система: достоинства и недостатки // Высшее образование в России. 2021. Т. 30, № 4. С. 139–145. doi: 10.31992/0869-3617-2021-30-4-139-145.
- Эзрох Ю.С., Каширина А.М. Академическая задолженность в высшей школе: анализ причин и возможностей преодоления // Высшее образование в России. 2023. Т. 32, № 1. С. 71–92. doi: 10.31992/0869-3617-2023-32-1-71-92.
- Шухман А.Е., Парфенов Д.И., Легашев Л.В., Гришина Л.С. Анализ и прогнозирование успеваемости обучающихся при использовании цифровой образовательной среды // Высшее образование в России. 2021. Т. 30, № 8–9. С. 125–133. doi: 10.31992/0869-3617-2021-30-8-9-125-133.
- Хаперская А.В., Минин М.Г. Электронная обучающая платформа и педагогический мониторинг в условиях цифровой трансформации // Высшее образование в России. 2021. Т. 30, № 4. С. 131–138. doi: 10.31992/0869-3617-2021-30-4-131-138.
- Озерова Г.П. Оценка самостоятельной работы студентов при смешанном обучении на основе данных учебной аналитики // Высшее образование в России. 2020. Т. 29, № 8–9. С. 117–126. doi: 10.31992/0869-3617-2020-29-8-9-117-126.
- Томильцев А.В., Мальцев А.В. Проблемы оценки профессиональной подготовки: методологические подходы // Образование и наука. 2018. Т. 20, № 4. С. 9–33. doi: 10.17853/1994-5639-2018-4-9-33.
- Mislevy R.J., Almond R.G., Lukas J.F. A brief introduction to evidence-centered design. Princeton: Educational Testing Service, 2003. 31 p.
- Рубин Ю.Б., Соболева Э.Ю. Независимость оценки качества высшего образования: критерии, принципы, реалии // Высшее образование в России. 2021. Т. 30, № 3. С. 26–42. doi: 10.31992/0869-3617-2021-30-3-26-42.
- Авдеева С.М., Тарасова К.В. Доказательный дизайн для оценки универсальных компетенций в высшем образовании: преимущества и особенности // Высшее образование в России. 2025. Т. 34, № 1. С. 82–105. doi: 10.31992/0869-3617-2025-34-1-82-105.
- Сорокин П.С., Морозова Е.В., Павлюк Д., Редько Т.Д. Как оценивать студенческие предпринимательские проекты? Мировой опыт и рекомендации для российской практики // Высшее образование в России. 2022. Т. 31, № 11. С. 122–140. doi: 10.31992/0869-3617-2022-31-11-122-140.
- Лызь Н.А., Истратова О.Н., Голубева Е.В. Доказательная практика в образовании: инструменты оценки процесса обучения в условиях инноваций // Высшее образование в России. 2024. Т. 33, № 6. С. 55–72. doi: 10.31992/0869-3617-2024-33-6-55-72.
- Емельянова И.Н., Теплякова О.А., Ефимова Г.З. Практика использования современных методов оценки на разных ступенях образования // Образование и наука. 2019. Т. 21, № 6. С. 9–28. doi: 10.17853/1994-5639-2019-6-9-28.
- Сахарчук Е.И., Байкина Е.А. Функциональная характеристика системы оценочных средств в условиях реализации модульных образовательных программ вуза // Высшее образование в России. 2020. Т. 29, № 6. С. 83–91. doi: 10.31992/0869-3617-2020-6-83-91.
- Гитман Е.К., Гитман М.Б., Столбов В.Ю., Столбова И.Д. Разработка и использование ФОС в компетентностном формате для проведения промежуточной аттестации по учебной дисциплине // Высшее образование в России. 2016. № 8–9. С. 74–83.
- Ефремова Н.Ф. К вопросу о создании и функционировании фондов оценочных средств в вузе // Высшее образование в России. 2015. № 7. С. 63–67.
- Головина И.В., Халадов Х.-А.С., Медведева Т.Ю., Папуткова Г.А., Милехин А.В. Модель промежуточной оценки профессиональных компетенций будущих педагогов // Образование и наука. 2024. Т. 26, № 4. С. 46–67. doi: 10.17853/1994-5639-2024-4-46-67.
- Шмигирилова И.Б., Рванова А.С., Григоренко О.В. Оценивание в образовании: современные тенденции, проблемы и противоречия (обзор научных публикаций) // Образование и наука. 2021. Т. 23, № 6. С. 43–83. doi: 10.17853/1994-5639-2021-6-43-83.
- Смолий Е.С., Колышева О.Н., Повалко П.Ю. Игровой формат экзамена как эффективный инструмент оценки сформированности компетенций // Образование и наука. 2025. Т. 27, № 3. С. 54–84. doi: 10.17853/1994-5639-2025-3-54-84.
Supplementary files

