Organizational and methodological conditions for personal and professional development of teachers in the information and communication educational environment

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

The relevance of the study is due to the ongoing objective changes in the professional and pedagogical activities of modern higher education teachers in aspects related to the content, tools, and forms of information interaction between the subjects of the educational environment. The need to meet the challenges of the time and carry out professional activities in an educational process based on the active use of information and communication technologies highlights the importance of improving the personal and professional qualities of modern higher education teachers. The article describes the organizational and methodological conditions that ensure the effectiveness of a teacher's personal and professional development in the information and communication educational environment. The article discusses the self-educational activities of teachers as part of improving their professionalism in the implementation of information and communication technologies; presents the experience of implementing various forms of advanced training and retraining for teachers in the field of introducing new technologies, tools, and means of informatization and communication; also highlights the importance of scientific and methodological seminars that address the issues of improving teaching activities in an information and technology-rich educational environment.

 

About the authors

Ekaterina Aleksandrovna Garaeva

Orenburg State University

Author for correspondence.
Email: eagaraeva@list.ru

candidate of pedagogical sciences, associate professor of General and Professional Pedagogy Department

Russian Federation, Orenburg, Russia

References

  1. Гараева Е.А. Потенциал информационно-коммуникационной образовательной среды в совершенствовании педагогической деятельности // Глобальный научный потенциал. 2025. № 4 (169). С. 192–196.
  2. Васютенкова И.В., Машарова В.А. Профессионально-личностное развитие педагога в условиях цифровизации современного общества // Герценовские чтения: психологические исследования в образовании. 2020. Вып. 3. С. 757–765. doi: 10.33910/herzenpsyconf-2020-3-86.
  3. Лидак Л.В. Факторы личностно-профессионального развития педагога в условиях цифровизации образования // Психопедагогика в правоохранительных органах. 2024. Т. 29, № 1 (96). С. 28–34. doi: 10.24412/1999-6241-2024-196-28-34.
  4. Никитина Е.Ю., Афанасьева О.Ю., Федотова М.Г. Повышение квалификации и профессиональная компетентность преподавателя высшей школы // Вестник Южно-Уральского государственного гуманитарно-педагогического университета. 2020. № 7 (160). С. 121–133. doi: 10.25588/cspu.2020.160.7.008.
  5. Жолудова А.Н. Совершенствование процесса повышения квалификации преподавателей вуза (обмен опытом) // Личность в меняющемся мире: здоровье, адаптация, развитие. 2015. № 3 (10). С. 35–41.
  6. Яновская Г.С. Актуальные вопросы повышения квалификации преподавателей высшей школы в условиях цифровизации образовательной среды // Экономические и социально-гуманитарные исследования. 2023. № 1 (37). С. 182–187.
  7. Карпенко О.М. Повышение квалификации преподавателей в цифровой образовательной среде распределенного вуза // Человеческий капитал. 2021. Т. 2, № 12 (156). С. 23–27. doi: 10.25629/hc.2021.12.37.
  8. Шахбанов Ш.Н., Исмаилова З.Н. Совершенствование цифровых компетенций современного преподавателя вуза в рамках курсов повышения квалификации // Педагогический журнал. 2022. Т. 12, № 3А. С. 810–818.
  9. Бичева И.Б., Хижная А.В., Фоменко М.В., Угрюмова М.В., Мазунова А.А. Самообразовательная деятельность педагога как условие достижения профессионализма [Электронный ресурс] // Современные проблемы науки и образования. 2023. № 2. https://science-education.ru/ru/article/view?id=32473. doi: 10.17513/spno.32473.
  10. Козилова Л.В. Самообразование преподавателя педагогического университета как его внутренний потенциал // Международный научно-исследовательский журнал. 2020. № 9–2 (99). С. 125–127. doi: 10.23670/irj.2020.99.9.062.
  11. Юртаева О.А. Роль самообразовательной деятельности в совершенствовании методической компетентности педагога // Kant. 2020. № 2 (35). С. 340–345. doi: 10.24923/2222-243x.2020-35.72.
  12. Мыхнюк М.И. Самообразовательная деятельность как важный фактор профессионально-педагогического совершенствования педагога // Перспективы науки. 2021. № 5 (140). С. 294–297.
  13. Тархан Л.З., Мыхнюк М.И. Самообразовательная деятельность преподавателя высшей школы как фактор профессионально-педагогического развития // Педагогическое образование в России. 2025. № 2. С. 34–42.
  14. Роботова А.С. Повседневное самообразование педагога высшей школы на этапе профессиональной зрелости // Непрерывное образование: XXI век. 2016. № 1 (13). С. 23–38.
  15. Филимонюк Л.А., Савченко А.А. Проектирование самообразовательной деятельности педагога профессионального образования // Мир науки, культуры, образования. 2023. № 1 (98). С. 155–158. doi: 10.24412/1991-5497-2023-198-155-158.
  16. Чувгунова О.А. Информационно-коммуникационно-технологическая компетентность преподавателя вуза: диагностика и развитие // Открытое образование. 2019. Т. 23, № 3. С. 49–61. doi: 10.21686/1818-4243-2019-3-49-61.
  17. Игонина Л.Л. Научно-методический семинар в системе методической работы кафедры [Электронный ресурс] // Современные проблемы науки и образования. 2020. № 4. https://science-education.ru/ru/article/view?id=30032. doi: 10.17513/spno.30032.
  18. Кузнецова А.Я., Омельченко Е.А., Зверкова А.Ю., Абрамова В.В., Шмидт Т.А. Научный семинар как форма повышения методологической грамотности преподавателя вуза // Международный журнал экспериментального образования. 2022. № 2. С. 10–14. doi: 10.17513/mjeo.12074.
  19. Сазанова А.А. Ключевые составляющие информационно-коммуникационной компетентности преподавателей в условиях цифровой трансформации общества [Электронный ресурс] // Вестник Воронежского института высоких технологий. 2024. № 2 (49). https://vestnikvivt.ru/ru/journal/pdf?id=1308.
  20. Селиванова Е.А. Готовность педагогов к обмену знаниями в образовательной онлайн-среде // Научное обеспечение системы повышения квалификации кадров. 2021. № 2 (47). С. 31–39.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2025 Garaeva E.A.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.