Studying the problem of developing motivation for professional and pedagogical activity among future biology teachers

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

Motivation is an internal or external force that motivates a person to act, guides his behavior, and determines the goals he strives for. It plays a crucial role in an individual's life and influences his actions, decisions and achievements, including in the field of vocational training and further work. The multifunctionality of the professional activities of biology teachers, the special demands that society places on the personality of a teacher, and the changing context of the modern educational situation determine the need to develop a solid system of professional and personal motives for future specialists. The article presents the results of a study on the development of motivation for professional and pedagogical activity among first- and fourth-year students studying in the field of «Pedagogical Education» (profile «Biological education»). Through the use of questionnaire methods, psychological and pedagogical testing, and analysis of the results of students' creative activity (the content of the pedagogical essay), data were obtained that make it possible to identify the features of professional motivation of first-year students and graduates of a pedagogical university, as well as the problems of developing the motivational sphere of future biology teachers. Based on the conducted empirical research, the conditions for the formation of professional motives of students during the development of the teaching profession are substantiated, as well as ways to maintain and develop it are proposed.

 

About the authors

Natalia Dmitrievna Andreeva

Herzen State Pedagogical University of Russia

Email: naandreeva@yandex.ru

doctor of pedagogical sciences, professor, head of Teaching Methods of Biology and Ecology Department

Russian Federation, Saint Petersburg, Russia

Natalia Vladimirovna Malinovskaya

Herzen State Pedagogical University of Russia

Author for correspondence.
Email: sanata10@yandex.ru

candidate of pedagogical sciences, associate professor of Teaching Methods of Biology and Ecology Department

Russian Federation, Saint Petersburg, Russia

Anastasia Sergeevna Masyutenko

Herzen State Pedagogical University of Russia

Email: nastya.masyutenko.2001@gmail.com

master student of Teaching Methods of Biology and Ecology Department

Russian Federation, Saint Petersburg, Russia

References

  1. Леонтьев А.Н. Лекции по общей психологии. М.: Смысл, 2000. 511 с.
  2. Климов Е.А. Психология профессионального самоопределения: учеб. пособие. М.: Академия, 2007. 304 с.
  3. Бугрименко А.Г. Внутренняя и внешняя учебная мотивация у студентов педагогического вуза // Психологическая наука и образование. 2006. Т. 11, № 4. С. 51–60.
  4. Реан А.А., Кудашев А.Р., Баранов А.А. Психология адаптации личности. Анализ. Теория. Практика. СПб.: Прайм-Еврознак, 2006. 479 с.
  5. Вербицкий А.А., Бакшаева Н.А. Психология мотивации студентов: учеб. пособие. М.: Логос, 2006. 184 с.
  6. Вербицкий А.А. Качество подготовки специалиста в контексте компетентностного подхода // Муниципальное образование: инновации и эксперимент. 2009. № 4. С. 3–5.
  7. Маркова А.К. Психология профессионализма. М.: Знание, 1996. 312 с.
  8. Митина А.М. Зарубежные исследования учебной мотивации взрослых // Вестник Московского университета. Сер. 14: Психология. 2004. № 2. С. 56–65.
  9. Смирнова И.Н. Глобальный человек и его «бесценное» сознание (по материалам студенческих философских эссе) // Вестник Ивановского государственного университета. Серия: Гуманитарные науки. 2016. № 2 (16). С. 32–42.
  10. Гарманова О.В. Применение метода эссе при изучении представлений о профессии сотрудников органов внутренних дел // Педагогический журнал. 2021. Т. 11, № 5А. С. 629–635.
  11. Фетискин Н.П., Козлов В.В., Мануйлов Г.М. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп. М.: Изд-во Института психотерапии, 2005. 490 с.
  12. Володина С.А., Филиппов С.П. Мотивационная готовность студентов к освоению педагогической деятельности // Проблемы современного образования. 2021. № 1. С. 70–77. doi: 10.31862/2218-8711-2021-1-70-77.
  13. Карпова Е.В. Формирование профессионально-педагогической мотивации будущих педагогов // Вестник Череповецкого государственного университета. 2019. № 5 (92). С. 209–218. doi: 10.23859/1994-0637-2019-5-92-17.
  14. Митина Е.Г. Эколого-образовательная среда региона как фактор развития системы методической подготовки студентов-биологов: монография. Мурманск: МГГУ, 2013. 157 с.
  15. Сухорукова Л.Н., Мирнова М.Н. Формирование профессиональной компетентности магистрантов в процессе научно-исследовательской практики // Ярославский педагогический вестник. 2013. Т. 2, № 1. С. 159–162.
  16. Веремчук А.С. О мотивации студентов как необходимом условии повышения качества обучения // Научное обозрение. Педагогические науки. 2020. № 2. С. 34–38. doi: 10.17513/srps.2284.
  17. Гагарина С.Н., Садовникова А.С. Мотивация студентов к обучению в вузе // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. 2021. Т. 5–1 (56). С. 186–190. doi: 10.24412/2500-1000-2021-5-1-186-190.
  18. Носова Т.М., Семенов А.А., Ермакова Ю.Д. Информационно-цифровые технологии в профессиональном образовании будущих учителей // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. Социальные, гуманитарные, медико-биологические науки. 2024. Т. 26, № 3 (96). С. 62–69. doi: 10.37313/2413-9645-2024-26-96-62-69.
  19. Корнева О.Ю., Плотникова И.В., Силифонова Е.В. Исследование уровня мотивации студентов к обучению: квантификационный подход и результаты // Векторы благополучия: экономика и социум. 2023. № 4 (51). С. 210–222. doi: 10.18799/26584956/2023/4/1715.
  20. Берулава Г.А. Методологические аспекты развития системы высшего образования в современном информационном обществе // Вестник Университета Российской академии образования. 2009. № 1. С. 21–35.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2025 Andreeva N.D., Malinovskaya N.V., Masyutenko A.S.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.