The concept of functional literacy in Russian pedagogy: from the eradication of literacy to the challenges of the digital era
- Authors: Akopian V.A.1
-
Affiliations:
- Ministry of Education of Samara Region
- Issue: Vol 14, No 3 (2025)
- Pages: 159-164
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://snv63.ru/2309-4370/article/view/697519
- DOI: https://doi.org/10.55355/snv2025143302
- ID: 697519
Cite item
Full Text
Abstract
The article addresses the issue of functional literacy as a key component of educational policy and pedagogy in the 21st century. The emphasis has shifted from eradicating illiteracy to the ability to apply knowledge in real-life situations, driven by socio-economic changes and digitalization. Functional literacy encompasses multiple components: reading, mathematical, scientific, digital, and critical literacy. A historical review traces the concept’s evolution from basic literacy eradication to comprehensive competencies essential for professional success and lifelong learning. The analysis of core functions–adaptive, developmental, propaedeutic, rehabilitative, and career-oriented–reveals its role in social and personal development. Recent studies highlight the importance of integrating methodological approaches, considering globalization and localization, as well as addressing digital inequality. A systematic model for functional literacy formation is proposed, reflecting the dynamic changes in educational needs and digital transformation of society. The conclusion emphasizes the necessity for ongoing monitoring and updating of pedagogical practices to align with these transformations.
About the authors
Viktor Albertovich Akopian
Ministry of Education of Samara Region
Author for correspondence.
Email: ava1977@mail.ru
candidate of pedagogical sciences, associate professor, minister
Russian Federation, Samara, RussiaReferences
- Зимняя И.А. Личностно-деятельностный подход как основа организации образовательного процесса // Общая стратегия воспитания в образовательной системе России (к постановке проблемы): колл. монография. В 2 кн., кн. 1 / под общ. ред. И.А. Зимней. М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2001. С. 244–252.
- Gray W.S. The teaching of reading and writing. An international survey. Paris: UNESCO Paris, 1956. 286 p.
- Bellahsène C. Practical guide to functional literacy: a method of training for development. Paris: UNESCO Paris, 1973. 170 p.
- Давыдов В.В. Виды обобщения в обучении: Логико-психологические проблемы построения учебных предметов. Изд. 2-е. М.: Педагогическое общество России, 2000. 480 с.
- Цукерман Г.А. Виды общения в обучении. Томск: Пеленг, 1993. 268 с.
- Фролова П.И. К вопросу об историческом развитии понятия «Функциональная грамотность» в педагогической теории и практике // Наука о человеке: гуманитарные исследования. 2016. № 1 (23). С. 179–185. doi: 10.17238/issn1998-5320.2016.23.179.
- Ермоленко В.А. Развитие функциональной грамотности обучающегося: теоретический аспект [Электронный ресурс] // Электронное научное издание альманах Пространство и время. 2015. Т. 8, № 1. http://j-spacetime.com/actual%20content/t8v1/227-9490e-aprovr_e-ast8-1.2015.12.php.
- Лебедев С.Д. Светско-религиозное взаимодействие в современной России как диалог культур (социально-когнитивный аспект) [Электронный ресурс] // Сайт Сергея Лебедева. https://socionav.narod.ru/monograf/monogr.htm.
- Гершунский Б.С. Грамотность для XXI века // Советская педагогика. 1990. № 1. С. 58–64.
- Атутов П.Р. Политехническое образование и рынок труда // Учащаяся молодежь и рынок: сб. мат-лов междунар. науч.-практ. конф. (г. Брест, 27–29 октября 1992 г.). М.: НИИ трудовой подготовки и профориентации, 1992. С. 26–28.
- Балалиева О.В. Кластерное развитие дошкольного образования // Проблемы и перспективы развития образования: мат-лы I междунар. науч. конф. (г. Пермь, апрель 2011 г.). Т. 1. Пермь: Меркурий, 2011. С. 69–71.
- Вербицкий А.А., Ларионова О.Г. Личностный и компетентностный подходы в образовании: проблемы интеграции: монография. М.: Логос, 2020. 336 с.
- Ландшеер В. Концепция «минимальной компетентности» // Перспективы. Вопросы образования. 1988. № 1. С. 27–34.
- Галкина О.В. Организационно-педагогические условия как категория научно-педагогического исследования // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. 2008. Т. 10, № 6–2. С. 30–36.
- Яманова М.Н. Системный подход к формированию функциональной грамотности обучающихся в условиях ФГОС [Электронный ресурс] // ГБОУ СОШ «Центр образования» г. Чапаевска. https://center11.minobr63.ru/wp-content/uploads/Системный-подход-к-формированию-функциональной-грамотности-обучающихся-в-условиях-ФГОС.pdf.
- Каримова Б.С., Жетпеисова Н.О., Кыпшакбай Н.К. Роль контекстно-ориентированных заданий в развитии функциональной грамотности школьников // Вестник науки и образования. 2021. № 8–1 (111). С. 60–67.
- Гаврилова В.В. Кластерный подход как средство организации образовательного пространства ДОО // Вестник науки. 2024. Т. 1, № 7 (76). С. 299–305.
- Данилов С.В., Тимошина И.Н. Модель формирования функциональной грамотности обучающихся в условиях цифровой образовательной среды школы // Ярославский педагогический вестник. 2023. № 4 (133). С. 8–20.
- Беликов В.А. Образование. Деятельность. Личность. М.: Академия естествознания, 2010. 339 с.
- Лаврентьев Е.А. Формирование и оценка функциональной грамотности обучающихся: приоритетные задачи на 2021/2022 учебный год [Электронный ресурс] // Управление образования Администрации Искитимского района. https://iredu.ru/wp-content/uploads/2021/09/doklad.pdf.
Supplementary files

