SPECIAL COURSE ON THE SHAPE SOCIOCULTURAL COMPETENCE OF TEACHERS HIGH SCHOOL AS A MEANS OF ITS SELF


Cite item

Full Text

Abstract

This article describes the features of the content and organization of the course "The socio-cultural competence of the teacher," aimed at addressing the problem of formation of social and cultural competency of high school teachers, including conceptual (conceptual and integrating), commu-nikativny, emotional, moral and activity components in their unity and relationship.

About the authors

Vladimir Nikolaevich Aniskin

Samara State Academy of Social Sciences and Humanities

Author for correspondence.
Email: vnaniskin@gmail.com

candidate of pedagogical sciences, associate professor, dean of the faculty of mathematics, physics and computer science, professor of department of «Information and communication technologies in education»

443090, Russia, Samara, st. Antonova-Ovseenko, 26

Tatiyna Anatolievna Zhukova

Samara State Academy of Social Sciences and Humanities

Email: tatianazhu@mail.ru

candidate of pedagogical sciences, associate professor of department of "Foreign Languages"

443090, Russia, Samara, st. Antonova-Ovseenko, 26

References

  1. Лернер И.Я. Дидактические основы методов обучения. М: Педагогика, 1981. 186с.
  2. Левитес Д.Г. Российская школа: цели и ценности.// Педагогика, 2004. №7. С. 3.
  3. Михелькевич В.Н., Овчинникова Л.П. Учебный модуль конструкт самоуправляемой дидактической системы формирования предметных компетенций // Вестник Самарского государственного технического университета. Серия: Психолого-педагогические науки. 2011. № 1. С. 83-88.
  4. Аниськин В.Н. Особенности современной информационно-образовательной среды и проблемы кибернетического обучения // Фундаментальные исследования. 2005. № 3. С. 81-82.
  5. Богданова А.В. Состав и условия формирования информационно-коммуникативной компетентности у студентов педагогических специальностей // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. 2010. № 4. С. 305-308.
  6. Аниськин В.Н. Особенности технологической подготовки специалистов в условиях холистичной информационно-образовательной среды вуза // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. Серия: Педагогика, психология. 2012. № 3. С. 21-24.
  7. Вознюк А.В. К вопросу об обосновании холистической парадигмы образования // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. Серия: Педагогика, психология. 2010. № 3. С. 34-41.
  8. Аниськин В.Н. Совершенствование управления образовательным процессом на основе холистичной информационно-образовательной среды вуза // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. Серия: Педагогика, психология. 2012. № 2. С. 22-25.
  9. Коростелев А.А., Пчельников А.А., Ярыгин А.Н. Моделирование инновационно-ориентированной учебно-исследовательской среды, обеспечивающей качество сформированности инновационной готовности будущих специалистов // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. 2006. № S2. С. 44-47
  10. Аниськин В.Н. Формирование и развитие холистичной информационно-образовательной среды вуза (на примере факультета математики, физики и информатики ПГСГА) // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. 2012. № 3. С. 219-223.
  11. Антонов Н.С. Интегративная функция обучения. М.: Просвещение, 1994.
  12. Бабанский Ю.К. Интенсификация процесса обучения. М.: Знание, 1987.
  13. Вокуева О.Д. Учёт фактора «оппозиции культур» и национальной картины мира преподавателями иностранных языков // Страноведение и регионоведение чужой и своей страны в курсе иностранных языков: культурно-экономические, эстетические и методические аспекты: Сб. материалов науч.-практ.конф. СПб., 1996. C. 52-58.
  14. Волович Л.А., Мухамедзянова П.В., Тихонова Л.П. Интеграция гуманитарной и профессиональной подготовки в средней и профессиональной школе: теоретико-методические подходы. Казань: ИССО РАО, 1997. 194 с.
  15. Елизарова Г.В. Культура и обучение иностранным языкам. С-Пб.: КАРО, 2005. 352c.
  16. Коложавари И., Сеченикова Л. Интегрированный курс, как его разработать. // Народное образование, 1999. № 1-2. С. 219-223.
  17. Корнющенко Д.И. Интегральная диалогика: попытка новой технологии гуманитарного образования. М.: НПСИ, 2003. 606 с.
  18. Махненко С.Г., Овчинников Е.О. Педагогические технологии: программа и рекомендации по курсу. – Ростов на Дону: Изд-во РГПУ, 1993. 287 c.
  19. Мирский Э.М. Междисциплинарные исследования и дисциплинарная организация науки. М.: Наука, 1980. 243 с.
  20. Педагогический мониторинг качества образования/ под. ред. В.И.Андреева. – Казань: КГУ, 1999. 265 с.
  21. Портнягин И.С. Этнопедагогика – новая технология воспитания// Этнопедагогические проблемы обучения и воспитания. М.: Изд-во РАО, 1999.
  22. Селевко Г.К. Современные образовательные технологии. – М.: Народное образование, 1998. 256 с.
  23. Adler P.S. Beyond cultural identity: reflections on cultural and multicultural man // Weaver G.R. (ed.) Culture, communication and conflict: readings in intercultural relations. Needham Heights, MA: Simon and Schuster Publishing, 1998. P. 250-265.
  24. Byram M. Cultural studies in foreign language education. Clevedon: Multilingual Matters Ltd., 1989. 165p.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2012 Aniskin V.N., Zhukova T.A.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies