CINQUAIN IN TEACHING PRESCHOOL CHILDREN WITH MOTOR ALALIA AS A MEANS OF VOCABULARY BUILDING
- Authors: Nesterova T.V.1, Fedosova O.Y.1
-
Affiliations:
- Samara State Academy of Social Sciences and Humanities
- Issue: Vol 3, No 1 (2014)
- Pages: 86-88
- Section: Articles
- URL: https://snv63.ru/2309-4370/article/view/22313
- ID: 22313
Cite item
Full Text
Abstract
Today the lexical aspect of speech is looked upon as a complex phenomenon, based on semantic fields structuring that stems from different kinds of relationships between words. The speech of children with motor alalia, the word meanings in particular, can be characterized as loose and inaccurate. But in reality this problem can be solved in different ways. One of them - cinquain - is used in speech therapy.
About the authors
Tatiana Viktorovna Nesterova
Samara State Academy of Social Sciences and Humanities
Author for correspondence.
Email: ntvic@mail.ru
candidate of pedagogical sciences, associate professor of the chair of speech therapists
443090, Russia, Samara, Pushkin/Br. Korostylevy st., 248Oksana Yurievna Fedosova
Samara State Academy of Social Sciences and Humanities
Email: ntvic@mail.ru
candidate of pedagogical sciences, associate professor of the chair of speech therapists
443090, Russia, Samara, Pushkin/Br. Korostylevy st., 248References
- Воробьева В.К. Лексико-семантические особенности речи детей с алалией // Расстройства речи и голоса в детском возрасте / под ред. С.С. Ляпидевского, С. Н. Шаховской. М. : МГПИ, 1973. С. 176-185.
- Воробьева В.К., Гриншпун Б.М. Структура семантических полей в речевой продукции учащихся с нормальной и нарушенной речевой деятельностью // Коррекционное обучение детей с нарушениями речевой деятельности : межвузовский сборник научных трудов. М. : МГПИ, 1983. С. 106-208.
- Ковшиков В.А. Экспрессивная алалия. СПб. : КАРО, 2006. 304 с.
- Брыла М. Состояние вопроса о методах формирования лексической стороны речи у детей с экспрессивной алалией // Совершенствование методов диагностики и преодоления нарушений речи : сборник трудов. Л. : ЛГПИ, 1989. С. 57-64.
- Соботович Е.Ф. Речевое недоразвитие у детей и пути его коррекции (Дети с нарушением интеллекта и моторной алалией). М. : Классика Стиль, 2003. 160 с.
- Гвоздев А.Н. Вопросы изучения детской речи. М. : Изд-во АПН РСФСР, 1961. 470 с.
- Глухов В.П. Основы психолингвистики : учебное пособие для студентов педвузов. М. : АСТ: Астрель, 2005. 351 с.
- Загашев И.О., Заир-Бек С.И., Муштавинская И.В. Учим детей мыслить критически. СПб. : «Альянс-Дельта», 2003. 192 с.
