Developing agency in pedagogy students through participation in a Student Scientific Society

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

This article analyzes pathways for fostering agency in pedagogy students, positing that engaging students in research through a Student Scientific Society can be a key facilitating condition. It examines the mechanism of self-determination in student activities aimed at developing a sense of agency in their future professional field, arguing that participation in a Student Scientific Society acts as a primary catalyst for this activity. Despite the stated priority of the Russian educational system to develop a proactive, agentic stance in future educators, current theoretical and experimental literature on organizing Student Scientific Societies reveals a significant lack of methodological frameworks specifically designed to stimulate self-determination in students' scientific, communicative, professional, and other related activities. Fundamental to this research was the analysis of survey results, which uncovered the attitudes of contemporary Russian students regarding their scientific and professional futures. The survey also assessed their readiness to expand the scope of their transformative activities in work, communication, and self-awareness. The theoretical and empirical findings form the basis for proposing improvements to the structure and function of Student Scientific Societies. These proposed enhancements are designed to establish regulatory mechanisms for developing students' research culture. The approaches outlined in this study are intended to promote the process of the development of agency, with positive effects manifesting not only in scientific pursuits but also in other cultural subsystems, such as professional and social spheres.

 

About the authors

Irina Yunusovna Azizova

Herzen State Pedagogical University of Russia

Author for correspondence.
Email: azizova_i@mail.ru

doctor of pedagogical sciences, associate professor, professor of Biology and Ecology Teaching Methods Department

Russian Federation, Saint Petersburg, Russia

Yulia Victorovna Lagutina

Herzen State Pedagogical University of Russia

Email: juli-lagutina@mail.ru

candidate of pedagogical sciences, associate professor of History of Pedagogy and Education Department

Russian Federation, Saint Petersburg, Russia

Lyudmila Yuryevna Savinova

Herzen State Pedagogical University of Russia

Email: ludmila.savinova@bk.ru

candidate of pedagogical sciences, associate professor, head of Primary Education Pedagogy and Artistic Development of the Child Department

Russian Federation, Saint Petersburg, Russia

References

  1. Азизова И.Ю. Система методической подготовки студентов-биологов на основе стратегии субъектно-рефлексивного обучения в педагогическом вузе: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.02. СПб., 2016. 395 с.
  2. Былков А.В. Личностно-профессиональное становление будущего учителя в педагогическом процессе педколледжа: дис. … канд. пед. наук: 13.00.01. Чита, 2000. 215 с.
  3. Гоголева И.И. Становление субъектной позиции будущего учителя в условиях инновационной деятельности педагогического колледжа: дис. … канд. пед. наук: 13.00.08. Комсомольск-на-Амуре, 2003. 207 с.
  4. Дьяков С.И. Психосемантика самоорганизации человека как субъекта жизни. Основы психологии субъекта: монография. СПб.: Проспект Науки, 2016. 678 с.
  5. Маранцман Е.К., Савинова Л.Ю. Ценностные ориентиры российских «детей Цифры» // Векторы современного гуманитарного образования: колл. монография / под ред. Е.К. Маранцман. СПб.: Изд-во ВВМ, 2022. С. 67–90.
  6. Куликова Л.Н. Проблемы саморазвития личности. Хабаровск: Изд-во ХГПУ, 1997. 315 с.
  7. Аскарова Н.И. Педагогические условия доказательного управления научно-образовательной экосистемой вуза на основе опережающих индикаторов: дис. … канд. пед. наук: 5.8.7. Казань, 2023. 287 с.
  8. Долгова Н.В. Управление научно-исследовательской деятельностью студентов университета в современных социокультурных условиях: дис. … канд. пед. наук: 13.00.08. Горно-Алтайск, 2007. 174 с.
  9. Панкова Е.И. Социально-культурные условия личностного саморазвития молодежи в деятельности студенческих научных обществ: дис. … канд. пед. наук: 13.00.05. Тамбов, 2021. 206 с.
  10. Свиридова В.С. Научно-исследовательская работа студентов педагогического колледжа как средство формирования их готовности к педагогической деятельности: дис. … канд. пед. наук: 13.00.01. Кемерово, 2002. 262 с.
  11. Терехина Д.С. Научно-исследовательская деятельность студентов как объект социального управления в современном российском вузе: дис. … канд. соц. наук: 22.00.08. М., 2012. 179 с.
  12. Щербаков В.С. Программно-целевой подход к развитию учебного и научного творчества студентов: дис. … канд. пед. наук: 13.00.01. Казань, 2001. 240 с.
  13. Петровский В.А. Феномен субъектности в психологии личности: автореф. дис. … д-ра псих. наук: 19.00.11. М., 1993. 76 с.
  14. Современная психология мотивации / под ред. Д.А. Леонтьева. М.: Смысл, 2002. 343 с.
  15. Рузавин Г.И. Методология научного познания: учеб. пособие. М.: Юнити, 2005. 287 с.
  16. Матурана У., Варела Ф. Древо познания: биологические корни человеческого понимания / пер. с англ. Ю.А. Данилова. М.: Прогресс-Традиция, 2001. 223 с.
  17. Deci E.L., Ryan R.M. Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum, 1985. 371 p.
  18. Ryan R.M., Connell J.P., Deci E.L. A motivational analysis of self-determination and self-regulation in education // Research on Motivation in Education. Vol. 2: The Classroom. Milieu: Academic Press, 1985. P. 13–51.
  19. Деркач А.А. Профессиональная субъектность как психолого-акмеологический феномен // Акмеология. 2015. № 4 (56). С. 9–21.
  20. Гусева И.А. Социально-педагогическое обеспечение развития субъектности студента в вузе: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.02. Кострома, 2006. 205 с.
  21. Краснощеченко И.П. Акмеологическая концепция становления и развития профессиональной субъектности будущих психологов: автореф. дис. … д-ра псих. наук: 19.00.13. М., 2012. 47 с.
  22. Панов В.И. Этапы овладения профессиональными действиями: экопсихологическая модель становления субъектности // Вестник Московского университета. Серия 14: Психология. 2016. № 4. С. 16–25.
  23. Эйдельман Г.Н., Сергиенко Е.А. Роль субъективных факторов в психологическом благополучии молодежи в ситуации профессионального самоопределения // Психологические исследования. 2016. Т. 9, № 50. С. 8. doi: 10.54359/ps.v9i50.413.
  24. Педагогическая психология: учеб. пособие / под общ. ред. А.И. Раева. СПб.: Изд-во РГПУ им А.И. Герцена, 1999. 151 с.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2025 Azizova I.Y., Lagutina Y.V., Savinova L.Y.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.