Digital educational methods in higher education
- Authors: Portnova N.Y.1
-
Affiliations:
- Samara State Technical University
- Issue: Vol 14, No 2 (2025)
- Pages: 194-199
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://snv63.ru/2309-4370/article/view/689236
- DOI: https://doi.org/10.55355/snv2025142309
- ID: 689236
Cite item
Full Text
Abstract
The article is devoted to the review of digital educational methods used in higher education, with an emphasis on their impact on the educational process. In the context of rapid technological development and digital transformation of society, education is faced with the need to adapt to new realities. The article considers the key aspects of the introduction of digital technologies into the educational environment, including the use of online platforms, webinars, video conferencing and other tools. Particular attention is paid to the analysis of the cognitive and affective effects of digital learning, the impact on students' motivation, the formation of time management skills and analytical thinking. The author emphasizes the importance of systematizing digital methods and developing comprehensive solutions for integrating technologies into the educational process. Examples of the successful use of digital tools in Russian and foreign universities are considered. A conclusion is made about the need for further study of the impact of digitalization on education, as well as the forecast of its development in the context of public policy and the requirements of the digital economy. The article actualizes the problem of forming a theoretical basis for the use of digital methods, which helps to improve the quality of education and professional training of students.
About the authors
Natalya Yuryevna Portnova
Samara State Technical University
Author for correspondence.
Email: nataly790@list.ru
postgraduate student of Higher Mathematics Department
References
- Баева Л.В., Храпов С.А., Ажмухамедов И.М., Григорьев А.В., Кузнецова В.Ю. Цифровой поворот в российском образовании: от проблем к возможностям // Ценности и смыслы. 2020. № 5 (69). С. 28–44.
- Король А.Д., Воротницкий Ю.И. Цифровая трансформация образования и вызовы XXI века // Высшее образование в России. 2022. Т. 31, № 6. С. 48–61. doi: 10.31992/0869-3617-2022-31-6-48-61.
- Bielefeldt T. Teacher outcomes: improved technology skills // Assessing the impact of technology in teaching and learning: a sourcebook for educators / ed. by J. Johnston, L.T. Barker. University of Michigan, 2002. P. 119–137.
- Баева Л.В. Влияние цифровизации образования на человека в контексте проблемы безопасности // Философия образования. 2020. Т. 20, № 2. С. 131–144. doi: 10.15372/phe20200209.
- Плужникова Н.Н. Цифровизация образования в период пандемии: социальные вызовы и риски // Logos et Praxis. 2021. Т. 20, № 1. С. 15–22. doi: 10.15688/lp.jvolsu.2021.1.2.
- Шаматонова Г.Л., Рудая И.Л., Власова А.А. Эффективные цифровые инструменты для обучения студентов в LMS Moodle // Актуальные проблемы совершенствования высшего образования: тез. докл. XVI всерос. науч.-метод. конф. с междунар. участием (Ярославль, 28–29 марта 2024 г.). Ярославль: Филигрань, 2024. С. 628–631.
- Бабина Л.В. Цифровые технологии, образовательные ресурсы и инструменты: внедрение в процесс обучения техническим специальностям // Известия Российской академии образования. 2024. № 1 (65). С. 164–173.
- Портнов К.В., Портнова Н.Ю. Анализ процессов дистанционной аттестации учащихся и анализ требований к информационной системе // Развитие науки и практики в глобально меняющемся мире в условиях рисков: сб. мат-лов XIX междунар. науч.-практ. конф. Ч. 2. М., 2023. С. 8–15. doi: 10.34755/irok.2023.57.89.015.
- Лю Г. Цифровые инструменты в модели смешанного обучения студентов, изучающих иностранный язык // Педагогический журнал. 2023. Т. 13, № 5–1. С. 17–24.
- Портнов К.В., Портнова Н.Ю. Перспективы дигитализации учебных коммуникаций с использованием социальных сетей // Современные тенденции развития науки и мирового сообщества в эпоху цифровизации: сб. мат-лов XV междунар. науч.-практ. конф. Махачкала, 2023. С. 14–21. doi: 10.34755/irok.2023.56.44.017.
- Савченко У.А., Прокопенко Н.И. Цифровые инструменты преподавателя: организация смешанного обучения в вузе // Вестник Томского государственного университета. 2024. № 499. С. 183–193. doi: 10.17223/15617793/499/20.
- Marks B., Thomas J. Adoption of virtual reality technology in higher education: An evaluation of five teaching semesters in a purpose-disigned laboratory // Education and information technologies. 2022. Vol. 27. P. 1287–1305. doi: 10.1007/s10639-021-10653-6.
- Портнов К.В., Филиппова Т.А. Анализ цифровой трансформации бизнес-процессов // Актуальные проблемы общества, экономики и права в контексте глобальных вызовов: сб. мат-лов X междунар. науч.-практ. конф. Махачкала, 2022. С. 49–58. doi: 10.34755/irok.2022.92.13.091.
- Богатырева Ю.И., Привалов А.Н., Ситникова Л.Д. Классификация цифровых инструментов обучения для проектирования и реализации образовательного процесса // Современные проблемы науки и образования. 2022. № 5. doi: 10.17513/spno.32072.
- Матюшенко У.А. Сценарии применения цифровых инструментов в гибридной среде // Гибридное обучение: открытия, перспективы, решения: сб. ст. по результатам науч.-метод. конф. (13 октября 2023 г.). Томск, 2023. С. 14–18.
Supplementary files
