Organizational and methodological aspects of professional training of university students based on a media-oriented approach
- Authors: Ivanushkina N.V.1
-
Affiliations:
- Samara National Research University
- Issue: Vol 14, No 3 (2025)
- Pages: 216-220
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://snv63.ru/2309-4370/article/view/697528
- DOI: https://doi.org/10.55355/snv2025143311
- ID: 697528
Cite item
Full Text
Abstract
The dynamic nature of changes occurring in the professional training of university students is determined by the current requirements of the modern information society. They are associated with the formation of students' readiness for professional activity, for solving professional problems, for building interaction and communication with the professional community, with the formation of media literacy and media competence. In this regard, in the context of digital transformation of education, there is a need to search for fundamentally new approaches to the professional training of university students. The purpose of the article is to substantiate and identify organizational and methodological conditions for the formation of university students' readiness for professional activity based on a media-oriented approach. The objective of the article is to clarify the content of aspects with the help of which it is possible to describe the idea of a special organization of professional training of university students based on a media-oriented approach. The study is based on a comprehensive analysis of scientific literature, as well as a metaphorical analysis in revealing the working definition of the concept of «media and educational communication». In accordance with the idea of a special organization of professional training of university students in the context of digital transformation of education, a media-oriented approach is presented that allows optimizing this process. The content of organizational and methodological support (organizational and methodological aspects) of professional training of university students has been identified and substantiated, which serves as the basis for the implementation of media technology for the formation of readiness for professional activity of university students. The media-oriented approach serves as the basis for the introduction and implementation of technology aimed at developing the readiness of university students for professional activity. This approach promotes the creation of new forms of interaction between participants in the educational process, which, in turn, improves the quality of professional training of university students.
About the authors
Natalia Viktorovna Ivanushkina
Samara National Research University
Author for correspondence.
Email: inw38641@mail.ru
candidate of pedagogical sciences, associate professor, head of Pedagogy Department
Russian Federation, Samara, RussiaReferences
- Фулин В.А., Иванова Д.С., Костикова Л.П. Ключевые направления подготовки будущих педагогов в контексте цифровой трансформации образования // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2025. № 8. С. 244–257. doi: 10.24412/2304-120x-2025-11162.
- Игнатова Н.Ю. Образование в цифровую эпоху: монография. Нижний Тагил: НТИ (фил.) УрФУ, 2017. 128 с.
- О Стратегии научно-технологического развития Российской Федерации: указ президента РФ от 28.02.2024 № 145 [Электронный ресурс] // Гарант.ру. https://base.garant.ru/408618353.
- Горева О.М., Осипова Л.Б. Технологии искусственного интеллекта в образовательном пространстве вуза // Вестник Сургутского государственного педагогического университета. 2025. № 1 (94). С. 104–112. doi: 10.69571/sspu.2025.94.1.011.
- Княжева А.В. Методология разработки системы и технология формирования готовности студентов педагогического вуза к медиаобразовательной деятельности // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Образование. Педагогические науки. 2021. Т. 13, № 4. С. 51–58. doi: 10.14529/ped210405.
- Воронина О.В. Медиаобразовательные ресурсы как инструмент развития профессиональных компетенций будущих педагогов // Вестник Сибирского института бизнеса и информационных технологий. 2022. Т. 11, № 4. С. 24–29. doi: 10.24412/2225-8264-2022-4-24-29.
- Козлов О.А., Толкачева И.А. Организационно-методические аспекты подготовки участников образовательного процесса к информационному взаимодействию // Пространство педагогических исследований. 2025. Т. 2, № 2. С. 40–56. doi: 10.23859/3034-1760.2025.79.70.003.
- Кужелев С.В. Анализ категории «Взаимодействие» в философских и психолого-педагогических исследованиях // Научный вестник Крыма. 2018. № 7 (18). С. 25.
- Соболева Л.А. Категории в философии Аристотеля и лингвистике // Гуманитарные исследования. История и филология. 2025. № 17. С. 88–102. doi: 10.24412/2713-0231-2025-17-88-102.
- Чищева И.Л. Категория «Взаимодействие» в философско-педагогическом контексте // Сибирский педагогический журнал. 2010. № 2. С. 157–163.
- Каменева Т.Н., Кунилова К.Д., Целуйко А.В. Медийная коммуникация как фактор самоорганизации диаспоры // Цифровая социология. 2022. Т. 5, № 4. С. 56–66. doi: 10.26425/2658-347x-2022-5-4-56-66.
- Иванушкина Н.В. Концепция медийно-ориентированного подхода в профессиональной подготовке студентов вуза // ЦИТИСЭ. 2025. № 2 (44). С. 204–215.
- Левченко В.В., Иванушкина Н.В. Медийно-ориентированный подход в профессиональной подготовке студентов вуза // Ярославский педагогический вестник. 2024. № 2 (137). С. 142–149.
- Вайндорф-Сысоева М.Е., Субочева М.Л., Шитова В.А. Развитие форм организации дистанционного обучения в эпоху цифровизации образования // Вестник Томского государственного университета. 2023. № 497. С. 143–150.
- Краснобаева-Черная Ж.В., Бороденко Л.Н. Дистанционное обучение в образовательной системе высшей школы: опыт осмысления и приоритетные направления совершенствования // Вопросы журналистики, педагогики, языкознания. 2023. Т. 42, № 2. С. 269–279. doi: 10.52575/2712-7451-2023-42-2-269-279.
- Прыткова Ю.С., Фомина М.А. Нормативные и методологические аспекты применения дистанционных образовательных технологий и электронного обучения при реализации программ непрерывного образования // Методология и технология непрерывного профессионального образования. 2021. № 2 (6). С. 5–14.
- Денисова В.В., Астахова Н.В. Оптимизация формата образовательной коммуникации в условиях онлайн- и/или смешанного обучения // Ученые записки. Электронный научный журнал Курского государственного университета. 2024. № 1 (69). С. 149–156.
- Челнокова Е.А., Лебедева А.А., Алешугина Е.А. Интерактивная лекция как современная форма обучения в вузе // Балтийский гуманитарный журнал. 2020. Т. 9, № 3 (32). С. 199–202. doi: 10.26140/bgz3-2020-0903-0049.
- Яковлева Т.В., Вяликова Г.С., Кадыкова М.Н. Интерактивная вузовская лекция: виды и особенности организации // Проблемы современного педагогического образования. 2024. № 84–4. С. 368–371.
- Мурдускина О.В. Реализация принципов визуализации образовательного контента при смешанном обучении иностранным языкам студентов-лингвистов // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2023. Т. 8, № 4. С. 429–436. doi: 10.30853/ped20230066.
- Пономарева Е.Ю. Обучение будущих педагогов проектированию средств мультимедиавизуализации учебной информации как целостный процесс // Мир науки, культуры, образования. 2025. № 3 (112). С. 301–303. doi: 10.24412/1991-5497-2025-3112-301-303.
- Рудакова О.А. Педагогический потенциал и возможности применения мультимедиа в вузовской подготовке студентов // Мир науки, культуры, образования. 2025. № 3 (112). С. 303–305. doi: 10.24412/1991-5497-2025-3112-303-305.
- Шульц О.Е. Дидактический потенциал электронных образовательных платформ «British Council» и «Engvid» в процессе организации цифровой коммуникации студентов неязыковых направлений подготовки на занятиях по иностранному языку в вузе // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2025. Т. 10, № 4. С. 506–512. doi: 10.30853/ped20250062.
- Конышева А.В. Вебинар как сетевая форма организации учебной деятельности студентов // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2016. № S1. С. 86–90.
- Иванова Е.Б. Организация дистанционного обучения в формате вебинаров (рекомендации по проведению вебинара от и до) // Управление образованием: теория и практика. 2012. № 3 (7). С. 106–113.
- Разумова Н.А. Видеолекции и вебинары в системе дистанционного обучения // Вестник Нижневартовского государственного университета. 2013. № 1. С. 69–70.
Supplementary files

