Opportunities of network design in the formation of students' professional competence
- Authors: Aldoshina M.I.1
-
Affiliations:
- Orel State University named after I.S. Turgenev
- Issue: Vol 14, No 3 (2025)
- Pages: 165-169
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://snv63.ru/2309-4370/article/view/697520
- DOI: https://doi.org/10.55355/snv2025143303
- ID: 697520
Cite item
Full Text
Abstract
The article substantiates the importance of developing future teachers' professional competence through network design in the current conditions of digital transformation of society and the state, as well as changes in the characteristics of modern youth (critical thinking, clip-based perception, and gamification of the world, etc.). The article also explores the role of a teacher's patriotic stance in fostering the patriotism of the younger generation. It is argued that network design is associated with the structural positioning of unlimited numbers of interconnected participants, with the possibility of adding new links and complexes to the system for organized shared resource use, a system of mutual influence and connections between professional communities of teachers, organized synchronously or asynchronously. The effectiveness of project technology in network interaction is examined using the example of crowdsourcing and confirmed by the results of an express survey of the emotional, communicative, and technological attitudes of future teachers from two universities: Kuban State University and Orel State University named after I.S. Turgenev. Crowdsourcing technology is presented in the form of a technological map of a practical lesson on the consideration of a pedagogical case for future teachers in the academic discipline «Theory and Technology of Education» in four stages: introductory, prognostic, design, and final.
About the authors
Marina Ivanovna Aldoshina
Orel State University named after I.S. Turgenev
Author for correspondence.
Email: maraldo57@mail.ru
doctor of pedagogical sciences, professor of Psychology and Pedagogy Department
Russian Federation, Orel, RussiaReferences
- Белозерова Л.А., Поляков С.Д. Трансформация когнитивной сферы детей «цифрового поколения»: опыт анализа // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2021. Т. 10, № 1 (37). С. 23–32. doi: 10.18500/2304-9790-2021-10-1-23-32.
- Алдошина М.И., Ератова Т.И. Диверсификация непрерывного профессионально-юридического образования в контексте устойчивого развития общества // Перспективы науки и образования. 2025. № 5. С. 183–196. doi: 10.32744/pse.2025.5.12.
- О стратегии развития информационного общества в Российской Федерации на 2017–2030 годы: указ президента РФ от 09.05.2017 № 203 [Электронный ресурс] // Гарант.ру. https://base.garant.ru/71670570.
- О национальных целях развития Российской Федерации на период до 2030 года: указ президента РФ от 21.07.2020 № 474 [Электронный ресурс] // Гарант.ру. https://base.garant.ru/74404210.
- Биленко П.Н., Блинов В.И., Дулинов М.В., Есенина Е.Ю., Кондаков А.М., Сергеев И.С. Дидактическая концепция цифрового профессионального образования и обучения / под науч. ред. В.И. Блинова. М.: Перо, 2019. 98 с.
- Дудырев Ф.Ф., Анисимова К.В., Романова О.А., Петров Е.Е. Цифровизация системы среднего профессионального образования: кейсы Республики Татарстан, Белгородской и Московской областей: информационный бюллетень. М.: НИУ ВШЭ, 2021. 40 с. doi: 10.17323/978-5-7598-2393-3.
- Бондаренко Н.В., Шугаль Н.Б. Навыки работы в цифровой среде у студентов профессиональных образовательных программ // Мониторинг экономики образования: 2020. Т. II. Высшее образование и рынок труда / сост. Н.Б. Шугаль. М.: НИУ ВШЭ, 2021. С. 201–207.
- Цифровая трансформация: эффекты и риски в новых условиях / рук. авт. колл. П.Б. Рудник, Т.С. Зинина; под ред. И.Р. Агамирзяна, Л.М. Гохберга, Т.С. Зининой, П.Б. Рудника. М.: ИСИЭЗ ВШЭ, 2024. 156 с.
- Фишман И.С., Фишман Л.И., Прудникова В.А. «Цифровой педагог» профессионального образования в фокусе зарубежных исследований // Ярославский педагогический вестник. 2025. № 3 (144). С. 88–106.
- Василевская Е.В. Повышение профессиональной компетентности: сетевой подход // Народное образование. 2013. № 7 (1430). С. 96–101.
- Акмеологические аспекты сетевого взаимодействия в системе профессионально-педагогического образования: монография / под ред. О.Б. Акимовой. Екатеринбург: ФГАОУ ВО «Рос. гос. проф.-пед. ун-т», 2017. 157 с.
- Алдошина М.И., Слободская И.Н., Рыманова Я.В. Квалитологический мониторинг в оценке эффективности интернет-сервисов в образовательном процессе вуза // Образование и общество. 2023. № 2 (139). С. 10–18.
- Лобок А.М. Сеть как парадигмально новый тип межшкольного взаимодействия // Народное образование. 2014. № 3 (1436). С. 93–101.
- Слободская И.Н., Луканкин А.Г., Горлова А.С. Применение сетевых технологий в обучении курсантов ведомственного вуза // Пенитенциарная система России в современных условиях развития общества: от парадигмы наказания к исправлению и ресоциализации: сб. мат-лов междунар. науч.-практ. конф. В 2-х ч. (Вологда, 5–6 декабря 2024 г.). Вологда: Вологодский институт права и экономики ФСИН России, 2025. С. 240–243.
- Голубев Е.В. Краудсорсинг в системе инструментов и методов менеджмента промышленных предприятий: монография. М.: Креативная экономика, 2015. 256 с.
- Щербатых С.В., Артюхина М.С. Краудсорсинг как элемент интерактивного обучения математике на гуманитарных направлениях подготовки // Психология образования в поликультурном пространстве. 2022. № 4 (60). С. 98–105.
- Эффективные методы обучения в информационно-образовательной среде: метод. пособие / под ред. И.М. Осмоловской. М.: Институт стратегии развития образования РАО, 2021. 118 с.
- Слободская И.Н., Фарафонова И.В. Исследование мотивации формирования профессиональной ответственности у обучающихся вуза // Образование и общество. 2023. № 4 (141). С. 100–106.
- Хангельдиева И.Г. Общество 5.0 и образование: перспективы и предостережения // Отечественная и зарубежная педагогика. 2022. Т. 1, № 1 (82). С. 123–140. doi: 10.24412/2224-0772-2022-82-123-140.
- Алдошина М.И., Фарафонова И.В. Использование сетевого проектирования в профессиональном образовании будущих педагогов в университете // Проблемы современного педагогического образования. 2023. № 80–1. С. 22–26.
Supplementary files

