The content of the concept «responsible attitude to the study of a cadet of a departmental university of the Federal Penitentiary Service of Russia» as a subject of pedagogical reflection

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

The article substantiates the importance of a responsible attitude to learning in terms of the effectiveness of training cadets in the educational process of a departmental university of the Federal Penitentiary Service of Russia as highly professional, morally mature employees of the Penitentiary System, ready for complex and responsible service tasks. It is substantiated that a responsible attitude to learning of a cadet of a departmental university of the Federal Penitentiary Service of Russia is a structural integrative personal formation, the content of which is determined by the content of its components. The structural components of a responsible attitude to learning of a cadet of a departmental university of the Federal Penitentiary Service of Russia (cognitive-semantic, value-motivational, volitional, moral-ethical and activity-based) are identified and their content is disclosed. The cognitive-semantic component includes knowledge of educational activity and its structure, its main stages; ideas about the need for targeted planning of the educational process, the importance of self-analysis and self-assessment of academic achievements in educational activity; conscious and deep understanding by the cadet of the essence and significance of educational activity. The value-motivational component contains values conditioned by the specifics of the departmental higher education institution and the professional focus of cadet training (mutual assistance, discipline, duty, knowledge, science, education, responsibility, truth, professionalism, self-improvement, freedom, conscience, creativity), take the form of motives for cadets' educational activities. The volitional component is substantively determined by the will of the cadet, ensuring that he/she overcomes external and internal difficulties in achieving educational goals. The moral and ethical component includes the moral and ethical responsibility of the cadet, contributing to the free, conscious choice of the cadet's model of behavior within the framework of educational activities. The activity component contains personal qualities that ensure the success of the cadet's educational activities (goodwill, organization, integrity, erudition, thoughtfulness, wisdom, reliability, honesty, competence, purposefulness, independence, creativity).

About the authors

Denis Nikolaevich Zheltukhin

Samara Law Institute of the Federal Penitentiary Service of Russia

Author for correspondence.
Email: denis.zheltuhin@yandex.ru

deputy chief for service and combat training

References

  1. Минюкова Д.С. Теоретические основы исследования ответственности сотрудников уголовно-исполнительных инспекций Федеральной службы исполнения наказаний России (ФСИН России) [Электронный ресурс] // Мир науки. 2016. Т. 4, № 3. http://mir-nauki.com/PDF/38PSMN316.pdf.
  2. Алферов А.Д. Формирование ответственного отношения к учению. Ростов-на-Дону: РГПИ, 1994. 80 с.
  3. Косолапова Л.А. Формирование ответственного отношения учащихся к учению как интегративного личностного образования: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.01. Л., 1990. 17 с.
  4. Кухарская В.Б. Особенности формирования ответственного отношения к учению подростков с различной успеваемостью: автореф. дис. … канд. псих. наук: 19.00.07. Киев, 1992. 19 с.
  5. Невзорова М.С. Воспитание ответственного отношения старшеклассников к учебно-познавательной деятельности: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.01. Елец, 2014. 25 с.
  6. Дидук И.А., Жукова Н.Ю. Формирование ответственного отношения обучающихся к учебной деятельности на уроках русского языка и во внеучебное время // Вестник Саратовского областного института развития образования. 2016. № 1 (5). С. 12–17.
  7. Рудь С.А. Понятие «ответственное отношение»: его сущность и виды // Образование личности. 2020. № 1–2. С. 88–97.
  8. Рудь С.А. Понятие «ответственное отношение к учению» и его характеристика // Молодой ученый. 2021. № 17 (359). С. 282–290.
  9. Рудь С.А. К вопросу о формировании ответственного отношения обучающихся профессиональных образовательных организаций к учению как психолого-педагогической проблеме // Образование личности. 2021. № 1–2. С. 48–54.
  10. Шахова Е.А. Формирование ответственного отношения к учению у студентов педагогического колледжа в системе контроля знаний: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.08. М., 2006. 26 с.
  11. Иванова А.И. Модель формирования ответственного отношения к обучению у студентов вуза // Вестник Костромского государственного университета им. Н.А. Некрасова. Серия: Педагогика. Психология. Социальная работа. Ювенология. Социокинетика. 2012. Т. 18, № 1–1. С. 253–255.
  12. Иванова А.И. Теоретические основы формирования ответственного отношения к учебной деятельности у студентов вуза // Вестник Костромского государственного университета им. Н.А. Некрасова. Серия: Педагогика. Психология. Социальная работа. Ювенология. Социокинетика. 2011. Т. 17, № 3. С. 44–47.
  13. Мергенова Ж.М. Система формирования ответственного отношения студентов к обучению // Наука и современность. 2017. № 2 (12). С. 34–42.
  14. Гузанов А.Н. Педагогические основы формирования ответственного отношения к обучению у курсантов военного вуза // Вестник Костромского государственного университета им. Н.А. Некрасова. Серия: Педагогика. Психология. Социальная работа. Ювенология. Социокинетика. 2009. Т. 15, № 1. С. 131–135.
  15. Гузанов А.Н. Формирование ответственного отношения к учению у курсантов военного вуза во внеаудиторной деятельности: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.01. Кострома, 2010. 24 с.
  16. Коробейникова И.Ю. Педагогические условия формирования ответственного отношения к учебно-профессиональной деятельности у курсантов военного вуза: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.08. Челябинск, 2001. 24 с.
  17. Андреев И.С. Формирование учебной ответственности у студентов технического университета в процессе физического воспитания: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.01. Ставрополь, 2006. 24 с.
  18. Якишева М.Р. Педагогические условия формирования учебно-профессиональной ответственности студентов: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.08. Екатеринбург, 2013. 30 с.
  19. Кривенко О.А. Воспитание у курсантов военных вузов ответственности за результаты учебной деятельности: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.08. М., 2021. 24 с.
  20. Кривенко О.А. Педагогические основы формирования ответственности курсантов военных вузов за результаты своей учебной деятельности // Мир образования – образование в мире. 2017. № 3 (67). С. 280–284.
  21. Дьяченко М.И., Кандыбович Л.А. Психологический словарь-справочник. Минск: Харвест; М.: Аст, 2001. 576 с.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2025 Zheltukhin D.N.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.