REGIONAL STUDIES IN TEACHING LITERATURE


Cite item

Full Text

Abstract

Nowadays one of the most important methods of teaching literature is a culturological approach. Today teaching literature faces some difficulties because of social processes in the society. The article aims at identifying ways of appealing to regional studies and therefore making teaching literature more effective. The research of literary texts perception by 5-11 th year Orenburg students was held. It was based on literature and regional studies tests results of the students. So a method of step-by-step combining regional studies and literature was developed. Herein such criteria were considered as students’ age, grade, type of school and teachers’ qualification in regional studies. The article highlights objectives and ways of introducing regional studies in the educational process according to the student-reader evolution theory by V.G. Marantsman. The author displays types of classes that is of practical importance for a philology teacher.

About the authors

Alla Georgiyevna Prokofyeva

Orenburg State Pedagogical University

Author for correspondence.
Email: allaprokof@rambler.ru

Doctor of Pedagogics, professor of Department of Literature and Literature Teaching Methodology

460014, Russia, Orenburg, Sovetskaya Str., 19

References

  1. Бучило Н.Ф. Восприятие искусства : автореф. дис. … д-ра филос. наук. М., 1994. 45 с.
  2. Карташова И.В., Емельянова Т.П., Семенов Л.Е. Историческая психология и литературоведение: возможности и перспективы взаимодействия // Филологические науки. 1995. № 3. С. 3-13.
  3. Moscovici S. Introduction a la psychologie sociale. P., 1972.
  4. Лихачев Д.С. Избранные работы. В 3 т. Т. 3. Человек в литературе Древней Руси. Л. : Художественная литература, 1987. 520 с.
  5. Гачев Г.Д. Национальные образы мира. Космо-Психо-Логос. М.: Прогресс, 1981. 247 с.
  6. Гальперин И.Р. Текст как объект лингвистического исследования. М.: Наука, 1981. 139 с.
  7. Лотман Ю.М. Текст и функции // Лотман Ю.М. Избранные статьи в 3 тт. Т. 1. Таллинн : Александрия, 1992. С. 133-141.
  8. Граник Г.Г., Соболева О.В. Понимание текста: проблемы земные и космические // Вопросы психологии. 1993. № 5. С.81-91.
  9. Маранцман В.Г. Анализ литературного произведения в соотношении с читательским восприятием школьников : автореф. дис. … д-ра пед. наук. М., 1980. 47 с.
  10. Молдавская Н.Д. Литературное развитие школьников в процессе обучения. М.: Педагогика, 1976. 224 c.
  11. Поливанова К.Н. Психологическое содержание подросткового возраста // Вопросы психологии. 1996. № 1. С. 20-33.
  12. Фромм Э. Человеческая ситуация. М.: Смысл, 1995. 239 с.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2014 Prokofyeva A.G.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies