HANDWRITING DEVELOPMENT FOR CHILDREN WITH MINIMAL BRAIN DYSFUNCTIONS
- Authors: Bukovtsova N.I.1, Elyanyushkina O.V.2
-
Affiliations:
- Samara State Academy of Social Sciences and Humanities
- Lyceum of Syzran
- Issue: Vol 4, No 4 (2015)
- Pages: 127-132
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://snv63.ru/2309-4370/article/view/22397
Cite item
Full Text
Abstract
The problems of dysgraphia among primary school children with minimal brain dysfunctions are considered in the paper. We pay special attention to the problem because the number of such children has significantly increased in recent years. according to the research about 6-7% of kids studying at schools, or even 18-20% of children with minimal brain dysfunctions suffer from dysgraphia.the authors reveal the results of the handwriting disability research.Writing skills formation is a long purposeful process. Methods for handwriting correction have not been sufficiently developed. different scientific papers provide with different methods, but none of them are integrated in the system so all of them can be ineffective. the aim of the research was to identify the level of writing skills among primary schoolchildren with minimal brain dysfunctions (MBd) and to work out a systematic program for correction.the paper depicts principles of scientifically grounded correction activities. one of the fundamental principles is the switch from studying and writing simple elements to more difficult ones. Univariant letter handwriting system which is described by identity of letter forms and consistency of writing are also considered to be important principles. Visualization and step-by-step letter study principles are used in general didactics as well.the correction pedagogic program described in the paper includes scheduling, a long list of techniques, practical exercises, and activities.the results of the research can be used at lessons by speech therapists, primary school teachers, university students studying speech therapy, and parents.
About the authors
Nina Ivanovna Bukovtsova
Samara State Academy of Social Sciences and Humanities
Author for correspondence.
Email: bukovtsova@pgsga.ru
candidate of pedagogy, Head of special education department
samara state academy of social sciences and Humanities, samara, russia, 443099, str. M.gorkogo, 65/67Olga Vladimirovna Elyanyushkina
Lyceum of Syzran
Email: olyaelya@yandex.ru
primary school teacher of lyceum in Syzran
samara state academy of social sciences and Humanities, samara, russia, 443099, str. M.gorkogo, 65/67References
- Агаркова Н.Г. Графический навык. Графический почерк. (Программа для начальной школы) // Начальная школа. 2001. №12. С. 18-21.
- Гаталина Н.В., Пунина Е.Г. Развиваем мелкую моторику, серия «Мой первый учебник». СПб.: Питер, 2000. 53 с.
- Агаркова Н.Г. Основы формирования графического навыка у младших школьников // Начальная школа. 1999. №4. С. 36-39.
- Амонашвили Ш.А. Основы формирования навы- ка письма и развития письменной речи в начальных классах. М.: Просвещение, 1998. 78 с.
- Безруких М.М. Еще раз о письме и почерке // Советская педагогика, 1989, №5. С. 24-27.
- Илюхина В.А. Новые подходы к формированию графических навыков. Письмо «с секретом» // Начальная школа, 1999, №10. С. 19-23
- Агаркова Н.Г. Развивающие возможности поэлементного обучения первоначальному письму // Начальная школа, 1992, №2. С. 28-32.
- Безруких М.М. Обучение первоначальному письму: Система Д.Б.Эльконина. М.: Просвещение, 2002. 133 с.
- Безруких М.М. Ступеньки к школе: Кн. для педагогов и родителей. 2-е изд., стереотип. М.: Дрофа, 2001. Безруких М.М., Ефимова С.П. Упражнения для занятий с детьми, имеющими трудности при обучении письму. Тула: Актоус, 1999. 185 с.
- Волоскова Н.Н. Трудности формирования навыка письма у учащихся начальных классов. М.: Просвещение, 2001. 106 с.
- Прохорова Е.В. Трудности у младших школьников на уроках письма // Начальная школа. 1999. №5. С. 21-25.
- Желтовская Л.я., Соколова Е.Н.Формирование каллиграфических навыков у младших школьников: пособие для учителей четырехлет. нач. шк. М.: Про- свещение, 2005, 238 с.
- Гаталина Н.В., Пунина Е.Г. Развиваем мелкую моторику, серия «Мой первый учебник». СПб.: Питер, 2000, 364 с.
- Программа общеобразовательных учреждений. Начальные классы. М.: Просвещение, 2010. 87 с.
- Письмо и чтение: трудности обучения и коррекция: Учебное пособие/ Под ред. О.Б. Иншаковой. М.: Московский психолого-социальный институт. Воронеж: НПО МОДЭК, 2001. 287 с.
- Шевелева О.П. Формирование навыка чистописания у младших школьников // Начальная школа, 1999, №1. С. 16-19.
- Илюхина В.А. Особенности формирования графических навыков и анализ ошибок при письме // Начальная школа. 1999, №8. С. 12-17.
- Бакулина Г.А. Минутка чистописания может быть развивающей и интересной // Начальная школа, 2000, №11. С. 39-43.
- Психология детей с задержкой психического развития. хрестоматия: Учебное пособие для студентов факультетов психологии. СПб.: Речь, 2003. 347 с.
- Цыновникова Ю.Л. Автоматизация навыка письма на этапе первичного усвоения буквенных знаков // Начальная школа. 2007, №7. С. 13-18.
