Psychological and pedagogical factors in the formation of counselors' (students of the pedagogical university) readiness for physical training of children in the camp

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

In modern society, summer camps occupy a significant place in the system of additional education for children, offering a variety of programs aimed at personal development and health promotion. Camp counselors (students of pedagogical universities) play a key role in organizing and implementing these programs, especially when it comes to physical training of primary school children. The readiness of camp counselors for this activity is largely determined by psychological and pedagogical factors that can facilitate effective interaction with children, the organization of a game-based physical training and health process, and the creation of a positive atmosphere. Comprehensive training of camp counselors, in particular, students of pedagogical universities, requires comprehensive consideration of psychological and pedagogical factors that influence their professional readiness to perform this important task. This article examines the main psychological and pedagogical factors (student motivation and personal readiness; interpersonal and communication skills; psychological stability, stress resistance; pedagogical competence; innovative thinking and creativity) that contribute to the development of professional readiness of counselors (students of a pedagogical university) for physical training of children in a summer camp. Methodological approaches and educational practices that contribute to the development of students' necessary skills and knowledge in the field of physical training of children in summer conditions are described.

 

About the authors

Zaur Khamedovich Khakho

Kuban State University

Email: zaurkhakho@mail.ru

senior lecturer of Physical Training Department, applicant of Pedagogy and Psychology Department

Russian Federation, Krasnodar, Russia

Natalia Alexandrovna Bereza

Russian State Social University

Email: n.b3r3za@gmail.com

candidate of pedagogical sciences, associate professor of Modern Pedagogy, Continuous Education and Personal Tracks Department

Russian Federation, Moscow, Russia

Veronika Mikhailovna Grebennikova

Kuban State University

Author for correspondence.
Email: vmgrebennikova@mail.ru

doctor of pedagogical sciences, professor, head of Pedagogy and Psychology Department

Russian Federation, Krasnodar, Russia

References

  1. Гребенникова В.М., Никитина Н.И., Леус О.В. Психолого-педагогическое сопровождение участников воспитательно-образовательного процесса в условиях детского оздоровительного лагеря // Мир науки, культуры, образования. 2024. № 4 (107). С. 361–364. doi: 10.24412/1991-5497-2024-4107-361-364.
  2. Коренева Е.Н. Понятие «профессиональная готовность» в научной литературе // Альманах современной науки и образования. 2012. № 8 (63). С. 74–76.
  3. Юречко О.В. Технология интегрированного обучения будущих учителей начальных классов к ведению физкультурно-оздоровительной деятельности: дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Хабаровск, 2002. 236 с.
  4. Воробьева Д.В. Понятие психологической и профессиональной готовности педагогов в работе с детьми с ОВЗ в инклюзивной практике // Личность, семья и общество: вопросы педагогики и психологии. Ч. 1. Новосибирск: СибАК, 2011. С. 87–92.
  5. Данилушкин А.Ю., Кашицин А.М., Сорокопуд Ю.В., Редькина Л.И. Формирование готовности к профессиональной деятельности студентов – будущих педагогов // Мир науки, культуры, образования. 2022. № 4 (95). С. 141–143. doi: 10.24412/1991-5497-2022-495-141-143.
  6. Руденко Е.Ю., Гребенникова В.М., Никитина Н.И. О педагогических принципах процесса формирования в вузе профессиональной готовности учителей-предметников к гражданскому воспитанию школьников // Мир науки, культуры, образования. 2024. № 3 (106). С. 319–322. doi: 10.24412/1991-5497-2024-3106-319-322.
  7. Толстикова С.Н., Никитина Н.И., Алипханова Ф.Н., Шишкина Н.С. Профессиональная готовность педагогов-психологов к работе в школах-интернатах и особенности ее формирования в вузе // Антропологическая дидактика и воспитание. 2023. Т. 6, № 4. С. 139–156.
  8. Овсянникова Е.А. Формирование готовности будущих учителей начальной школы к профессионально-педагогическому общению: монография. 2-е изд., перераб. М.: Флинта, 2015. 209 с.
  9. Иванников С.И. Формирование компетентности будущих учителей начальной школы в обеспечении индивидуально-дифференцированного подхода в физическом воспитании учащихся [Электронный ресурс] // Современные проблемы науки и образования. 2013. № 1. https://science-education.ru/ru/article/view?id=8193.
  10. Кравченко А.В. Теоретико-методические основы формирования навыка физкультурно-оздоровительной работы в подготовке будущего учителя: автореф. дис … канд. пед. наук: 13.00.04. Волгоград, 2007. 27 с.
  11. Дуркин П.К., Лебедева М.П. К проблеме воспитания личной физической культуры у школьников и студентов // Физическая культура: воспитание, образование, тренировка. 2000. № 2. С. 10–12.
  12. Автионова Н.В., Гребенникова В.М., Никитина Н.И. Проектная деятельность студентов вуза как средство формирования межличностных отношений // Bulletin of the International Centre of Art and Education. 2021. № 5. С. 276–291.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2025 Khakho Z.K., Bereza N.A., Grebennikova V.M.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.