PROBLEMS OF CONTROL OF INTELLECTUAL DEVELOPMENT OF STUDENTS AT TRAINING IN PEDAGOGICAL HIGH SCHOOL PHYSICS


Cite item

Full Text

Abstract

A necessary condition for the formation of an efficient economy, competitive prosperous nation recognized search and development of uniqueness, each subject of the educational process, focus on the most effective activity with regard to human values. these features have predetermined management anti-bureaucratic revolution in the world to replace the bureaucratic hierarchical organizations come holonic organization, capable of self-learning and adaptation. therefore, in the russian educational system, created new federal government standards (geF). these ideas laid the foundation competence-oriented education, which is intended to ensure a successful adaptation to graduate holonic organizational-dimensional systems of the information society. in today’s society there is a need for teachers, designers, owning the scientific principles of organization of the process of teaching physics, able to give it a personality-oriented character. ability to design blocks of lessons, forecast and ensure the effectiveness of intellectual development of students in a heterogeneous team becomes an important element in the pedagogical arsenal of modern physics teacher. apart from the fundamental objective of training students, future physics teacher must have a set of intellectual and personal qualities, provides opportunities for effective cooperation, pioneer work, communication, leadership. the new requirements dictate geF search for an adequate system of intellectual development of students.the article describes the author’s concept of control of the intellectual development of students in teaching physics in pedagogical high schools on the basis of the classification with the release of customer education, the strategic goals and conceptual ideas, theoretical constructs, groups the principles, models and resource of control.

About the authors

Evgeniy Andreevich Samoilov

Samara State Academy of Social Sciences and Humanities

Author for correspondence.
Email: evge-samojlov@yandex.ru

doctor of pedagogical sciences, professor of the department of physics and teaching methods

samara state academy of social sciences and Humanities, samara, russia, 443099, str. M.gorkogo, 65/67

References

  1. холодная М.А. Психология интеллекта: парадоксы исследования. Томск: Издательство Томского университета, М.: Издательство «Барс», 1997. 392 с.
  2. Богоявленская Д.Б. Творчество и нравственность. [Электронный ресурс]: http://www.samara. orthodoxy.ru/Hristian/Bogoyavl.html. (Дата обращения 16.04.2011).
  3. Шишов В.С., Кальней В.А. Школа: мониторинг качества образования. М.: Педагогическое общество России, 2000. 320 с.
  4. Бетев В.А. К вопросу об информационной технологии // Информационные технологии в процессе научения физике: Научные доклады на Международной научно-практической конференции 26-27 ноября 1999 г. Самара: Изд-во СамГПУ, 1999. С. 3-8.
  5. Бетев В.А. Структурно-логические схемы в системе управления обучением физике // Обучение физике как системный процесс. Куйбышев: КГПИ, 1985. С. 9-23.
  6. Гурина Р.В. Подготовка учащихся физико-математических классов к профессиональной деятельности в области физики. Автореферат диссертации на соискание ученой степени доктора педагогических наук. М.: МПГУ, 2008.
  7. Зуев П.В. Теоретические основы повышения эффективности деятельности учащихся при обучении физике: диссертация доктора педагогических наук. Санкт-Петербург: РГПУ, 2000. 343 с.
  8. Прояненкова Л.А. Методическая подготовка будущих учителей к решению типовых задач организации учебно-воспитательного процесса по физике: проблема, концепция, модель: Монография. М.: Кар- пов Е.В., 2009. 160 с.
  9. Кирьяков Б.С. Педагогическая модель и методика интеллектуального испытания школьников на олимпиадах по физике: диссертация доктора педагогических наук. Рязань, 2002. 339 с.
  10. Старовиков М.И. Формирование учебной исследовательской деятельности школьников в условиях информатизации процесса обучения (на материале курса физики): диссертация доктора педагогических наук. Бийск, 2007. 398 с.
  11. Кондаков В.А. Анализ свойств теорий физики в свете психологической проблемы развития мышления школьника // Вопросы логики и психологии в методике физики. Выпуск 69. Часть 1. Куйбышев: КГПИ, 1969. С. 43-92.
  12. Кондаков В.А. Дидактические основы построения учебных систем знания по физике. Лекции по спецкурсу. Куйбышев: КГПИ, 1977. 47 с.
  13. Кизовски Ч. Теория и практика управления деятельностью учащихся по развитию их мышления на уроках физики: диссертация доктора педагогических наук. СПб.: РГПУ, 2001. 310 с.
  14. Усольцев А.П. Управление процессами саморазвития учащихся при обучении физике: диссертация доктора педагогических наук. Екатеринбург: УрГПУ, 2007. 386 с.
  15. Первые результаты международной программы Pisa-2009. М.: ИСИМО, 2009. [Электронный ресурс]: http://www.centeroko.ru (Дата обращения 12.07.2012).
  16. Самойлов Е.А. Охапкина Ю.А. Экспериментальная оценка интеллектуального развития учащихся классов физико-математического профиля // Дистанционное и виртуальное обучение. 2012. №8. С. 64-74.
  17. Виттих В.А. Организация сложных систем. Самара: Самарский научный центр РАН, 2010. 66 с.
  18. Weber M. the theory of social and economic organization. n.y.: oxford Univ. Press, 1947. Бир С. Мозг фирмы. М: Либроком, 2009. 416 с. [Электронный ресурс]: http://www.natahaus.ru/ (Дата обращения 29.11.2011).
  19. Самойлов Е.А. Компетентностно ориентированное образование: социально-экономические, философские и психологические основания. Монография. Самара: Издательство СГПУ, 2006. 160 с.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2015 Samoilov E.A.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies