CULTURAL TRADITIONS IN SELECTION OF FEEDSTOCK AND MINERAL ADMIXTURESIN CERAMICS PRODUCTION (ON THE GROUND OF MATERIALS FROM THE MOUNTAINOUS, FOOTHILL, STEPPE AND FOREST-STEPPE AREAS OF ALTAI)


Cite item

Abstract

The article is devoted to generalization of results of the technical and technological analysis of the ceramics from settlement and funeral complexes of altai dated from the neolithic era to the Middle ages. cultural traditions in selection of feedstock and preparation of moulding masses, depending on landscape characteristics of territories where monuments are found, are analyzed in the article. it is established that for steppe, forest-steppe and foothill areas the use of ferruginous (iron-rich) flexible clays is characteristic, and as for mountain areas, the use of low ferruginous and medium ferruginous claylike material is typical. differences of cultural traditions and differences in use of mineral admixtures, coinciding with landscape characteristics of areas where monuments are located, are revealed. the addition of chamotte is typical for forest-steppe and steppe altai (69% and 65%), and the addition of gruss - for foothill altai (69%). in Mountain altai production of ceramics without artificially entered mineral admixtures was the main tradition: chamotte and gruss are recorded in 13% and 17% of vessels, respectively, that in total makes 30%. the mixed recipes (gruss + chamotte) prevail in peripheral regions of the foothill zone. such observations allowed drawing a conclusion that in areas with stone outcrop gruss had been added to moulding masses, and chamotte had been added in places with no stone outcrop. the mixed recipes (gruss+ chamotte) reflect not only the merging of cultural traditions, but also the mixing of population from the areas with different landscape characteristics.

About the authors

Nadejda Fedorovna Stepanova

Institute of Archaeology and Ethnography of Siberian Branch of Russian Academy of Sciences

Author for correspondence.
Email: nstepanova10@mail.ru

candidate historical sciences

institute of archeology and ethnography of the siberian Branch of the russian academy of sciences, Barnaul laboratory of archeology and ethnography of southern siberia, Barnaul, lenin ave., 61

References

  1. Бобринский А.А. Гончарство Восточной Европы. Источники и методы изучения. М.: Наука, 1978. 272 с.
  2. Бобринский А.А. Гончарная технология как источник информации о процессах смешения древнего населения // Тезисы докладов советской делегации на iV международном конгрессе славянской археологии. София, сентябрь, 1980. М., 1980. С. 57-59.
  3. Бобринский А.А. Отражение эволюционных и миграционных процессов в особенностях древней гончарной технологии // Палеодемография и миграционные процессы в Западной Сибири в древности и средневековье. Барнаул, 1994. С. 14-16.
  4. Бобринский А.А. Гончарная технология как объект историко-культурного изучения // Актуальные проблемы изучения древнего гончарства (коллективная монография). Самара: Изд-во СамГПУ, 1999. С. 5-109.
  5. Цетлин Ю.Б. Древняя керамика. Теория и методы историко-культурного подхода. М., 2012. 384 с.
  6. Степанова Н.Ф. Керамика большемысской культуры поселения Малый Дуган Сохранение и изучение культурного наследия Алтайского края. Барнаул, 1997. С. 113-116. Степанова Н.Ф. Предварительные итоги исследования формовочных масс афанасьевских сосудов из погребальных комплексов Горного Алтая // Проблемы археологии, этнографии, антропологии Сибири и сопредельных территорий. Т. X, ч.ii. Материалы Годовой сессии Института археологии и этнографии СО РАН 2004 г. Новосибирск, 2004. С. 236-240.
  7. Степанова Н.Ф. О традициях изготовления глиняной посуды в эпоху бронзы в Горном Алтае (исходное сырье и формовочные массы) // Производственные центры: источники, «дороги», ареал распространения. СПб., 2006. С. 159-163.
  8. Степанова Н.Ф. К вопросу об адаптации населения афанасьевской культуры Горного Алтая (по материалам керамических комплексов) // Культурно-экологические области: взаимодействие традиций и культурогенез. СПб, 2007. С. 95-104.
  9. Степанова Н.Ф. Предварительные итоги исследований исходного сырья и формовочных масс керамики неолита-бронзы Горного Алтая и его предгорий // Изучение историко-культурного наследия народов Южной Сибири. Вып. 7. Горно-Алтайск. 2008. С. 23-31.
  10. Степанова Н.Ф. Особенности исходного сырья и формовочных масс керамики эпохи неолита и бронзы Горного Алтая и его северных предгорий // Древнее гончарство: итоги и перспективы изучения. М., 2010. С. 117-125.
  11. Кирюшин Ю.Ф. Энеолит и ранняя бронза юга Западной Сибири. Барнаул, 2002. 294 с.
  12. Вадецкая Э.Б., Поляков А.В., Степанова Н.Ф. Свод памятников Афанасьевской культуры. Барнаул, 2014. 380 с.
  13. Кирюшин Ю.Ф., Абдулганеев М.Т., Степанова Н.Ф. Предварительные итоги исследований исходного сырья и формовочных масс керамики большемысской культуры // Проблемы археологии, этнографии, антропологии Сибири и сопредельных территорий. Т. Xii, ч.i. Новосибирск, 2006. С. 341-344.
  14. Кунгуров А.Л. Каменная индустрия поселения Узнезя-1 // Погребальные и поселенческие комплексы эпохи бронзы Горного Алтая. Барнаул, 2006. С. 84-119.
  15. Степанова Н.Ф. Результаты исследований формовочных масс сосудов из афанасьевского могильника Сальдяр-1 // Ларин О.В. Афанасьевская культура Горного Алтая: могильник Сальдяр-1. Барнаул, 2005. С. 155-159.
  16. Бейсенов А.З., Ломан В.Г. Древние поселения Центрального Казахстана. Алматы, 2009. 264 с. Тур С.С.,
  17. Рыкун М.П. Палеоэкология населения афанасьевской культуры Горного Алтая // Погожева А.П., Рыкун М.П., Степанова Н.Ф., Тур С.С. Эпоха энеолита и бронзы Горного Алтая. Ч. 1. 2006. С. 60-114.
  18. Чикишева Т.А. Особенности динамики антропологического состава населения горного Алтая в древности от эпохи неолита до начала нашей эры // Сибирь в панораме тысячелетий. Т. 1. Новосибирск, 1998.
  19. Чикишева Т.А. Антропологический аспект взаимодействия населения афанасьевской культуры с автохтонным населением на территории Горного Алтая // Афанасьевский сборник. Барнаул, 2010. С. 259-273.

Copyright (c) 2015 Stepanova N.F.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies