Patriotism as an axiological basis for the patriotic position of a teacher

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

The article substantiates the importance of patriotic education of the younger generation of Russians in modern geopolitical conditions and reveals the significance of the teacher's personality as an example of a true patriot of Russia in the formation of patriotic consciousness, civic identity, and patriotic culture of students. The role of the patriotic position of the teacher in the education of patriotism of the younger generation is revealed. It is argued that the content of the patriotic position of the teacher is determined by relations, the basis of which is values, the key of which is patriotism. The analysis of the concept of «patriotism» is carried out at the level of philosophical, sociological, psychological and pedagogical scientific knowledge. It is substantiated that at the philosophical level, patriotism is understood as a basic moral value and the principle of responsibility to the Motherland; at the sociological level – as a mechanism for uniting society and forming civic identity; at the psychological level – as a personal attitude, feeling, motive that determine the attitude towards the Motherland; at the pedagogical level, patriotism is associated with the patriotic education of students through educational activities. The article reveals the common feature that unites philosophy, sociology, psychology and pedagogy in understanding the phenomenon of patriotism – its interpretation as a value. Evidence is provided that patriotism in the status of a value determines the axiological foundations of the teacher's patriotic position: it becomes an important element of the teacher's axiosphere; determines the teacher's worldview, setting the basis for the development of his conscious patriotic position; determines the structure and content of pedagogical activity on patriotic education of students; ensures effective transmission by the teacher to the younger generation of civic and moral meanings of patriotism.

About the authors

Elizaveta Yuryevna Eremeeva

Samara State University of Social Sciences and Education

Author for correspondence.
Email: liza.eremeeva.00@bk.ru

postgraduate student of Pedagogy and Psychology Department

Oksana Konstantinovna Pozdnyakova

Samara State University of Social Sciences and Education; Samara State Technical University

Email: oksana.pozdnyakova@sgspu.ru

doctor of pedagogical sciences, professor, corresponding member of the Russian Academy of Education, professor of Pedagogy and Psychology Department; professor of Pedagogy, Intercultural Communication and Russian as a Foreign Language Department

References

  1. Борытко Н.М. Теория и практика становление профессиональной позиции педагога-воспитателя в системе непрерывного образования: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.08. Волгоград, 2001. 275 с.
  2. Братусь Б.С. Нравственное сознание личности (психологическое исследование). М.: Знание, 1985. 64 с.
  3. Словарь по этике / под ред. А.А. Гусейнова, И.С. Кона. 6-е изд. М.: Политиздат, 1989. 447 с.
  4. Скибицкий М.М. Патриотизм // Философский словарь / под ред. И.Т. Фролова. 7-е изд. перераб. и доп. М.: Республика, 2001. С. 415.
  5. Мишаткина Т.В. Педагогическая этика: учеб. пособие. Ростов-на-Дону: Феникс; Минск: ТетраСистемс, 2004. 304 с.
  6. Криворученко В.К. Патриотизм // Знание. Понимание. Умение. 2008. № 3. С. 249–251.
  7. Машенцева Н.В., Полежаев Д.В. Патриотическая установка русского менталитета: философско-образовательный аспект // Бизнес. Образование. Право. 2010. № 3 (13). С. 193–200.
  8. Погорелый А.П. Патриотизм как ценность российского общества: социально-философский анализ: автореф. дис. … канд. филос. наук: 19.00.11. М., 2004. 20 с.
  9. Михайлова Р.С. Социально-философские основы анализа патриотизма как духовной ценности общества: дис. … канд. филос. наук: 19.00.11. Тверь, 2002. 181 с.
  10. Щукина Р.И. Патриотизм государственный и патриотизм местный // Интегративная перспектива в гуманитарных науках. 2018. № 1. С. 69–76.
  11. Ивченкова М.С., Буханский И.И. Теоретические конструкты и опыт эмпирического анализа патриотизма в современной российской социологии // Вестник Института социологии. 2024. Т. 15, № 2. С. 81–97.
  12. Кашапова А.И. Патриотизм как социальный феномен: сущность и специфика // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2014. № 10–1 (48). С. 85–88.
  13. Лебедева Л.Г., Орлова Л.В. Патриотизм как актуальная социальная ценность российских поколений // Социодинамика. 2019. № 8. С. 52–61.
  14. Галкина Е.П., Кадничанская М.И. Патриотизм как социокультурная ценность молодежи в условиях модернизации российского общества // Модернизационный потенциал российской молодежи: сб. науч. тр. Ульяновск: УлГТУ, 2017. С. 78–82.
  15. Шикун А.А. Феномен патриотизма как комплексное психическое явление и пути его формирования в условиях современного российского общества // Вестник Тверского государственного университета. Серия Педагогика и психология. 2016. № 4. С. 163–169.
  16. Широкова М.А. Патриотизм как ценность самосознания современного человека // Российский политический процесс в региональном измерении: история, теория, практика. 2020. № 13. С. 127–130.
  17. Юревич А.В. Психологические аспекты патриотизма // Прикладная юридическая психология. 2016. № 1. С. 5–21.
  18. Патриотизм // Полонский В.М. Большой тематический словарь по образованию и педагогике. М.: Народное образование, 2017. С. 58.
  19. Лихачев Б.Т. Педагогика. Курс лекций. М.: Прометей, 1992. 528 с.
  20. Педагогика: учеб. пособие / под ред. В.Г. Рындак. М.: Высшая школа, 2006. 495 с.
  21. Харламов И.Ф. Педагогика: учеб. пособие. 4-е изд., перераб. и доп. М.: Гардарики, 2003. 519 с.
  22. Шеин И.А. О патриотизме русской армии в войнах начала XX в. // Военный академический журнал. 2021. № 1 (29). С. 33–43.
  23. Лыкова Т.Р. Анализ понятия «патриотизм»: педагогический аспект // Фундаментальные исследования. 2013. № 11–4. С. 778–782.
  24. Поломошнов П.А., Поломошнов А.Ф. Патриотизм как педагогическая ценность // Современные научные исследования в АПК: актуальные вопросы, достижения и инновации: мат-лы всерос. (нац.) науч.-практ. конф. (Персиановский, 22 декабря 2022 г.). В 3 т. Т. III. Персиановский: Донской ГАУ, 2022. С. 74–79.
  25. Авдеенко Е.В., Перевозчикова Л.С., Черноусова И.Д. Формирование гражданской позиции и патриотического мировоззрения студенчества как приоритетная задача молодежной политики в техническом вузе // Общество: философия, история, культура. 2024. № 7 (123). С. 15–23.
  26. Бурнацева З.М. Патриотизм как конституционная ценность современного российского общества // Вестник научных трудов молодых ученых, аспирантов и магистрантов ФГБОУ ВО «Горский государственный аграрный университет». Вып. 58. Владикавказ: Горский государственный аграрный университет, 2021. С. 491–493.
  27. Егоров В.В. Патриотизм как нравственная ценность гражданского // NovaInfo.Ru. 2015. Т. 1, № 31. С. 302–304.
  28. Пиняева Т.Н. Патриотизм как общечеловеческая ценность // Вестник Мордовского университета. 2008. Т. 18, № 3. С. 111–112.
  29. Об утверждении Основ государственной политики по сохранению и укреплению традиционных российских духовно-нравственных ценностей: указ президента РФ от 09.11.2022 № 809 // Гарант.ру. https://base.garant.ru/405679061.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2025 Eremeeva E.Y., Pozdnyakova O.K.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.