EDUCATION IN A CONTINUOUS REFORMATION: THE PSYCHOLOGICAL ASPECTS


Cite item

Full Text

Abstract

Globalization detects significant changes of modern man’s consciousness. Individual, subject, personality, characteristics and basic activities such as work, cognition and communication are transformed. The education form in modern transformation (levels, content, organization, etc.) can be adequately globalized to transformations of the individual if the aims of transformation participants are detected and coordinated.

About the authors

Garnik Vladimirovich Akopov

Samara State Academy of Social Sciences and Humanities

Author for correspondence.
Email: info-psy@rambler.ru

doctor of psyhology, professor, Dean of the Faculty of Psychology

443099, Russia, Samara, st. Maxim Gorky 65/67

References

  1. Панарин А. С. Искушение глобализмом. М. РОССПЭН, 2000. 370 c.
  2. Свенцицкий А.Л. Глобализация и стресс организационных изменений // Человеческий фактор: Социальный психолог, 2007. Вып. №1 (13). С.39-43.
  3. Назаретян А.П. Насилие и ненасилие в исторической ретроспективе // Историческая психология и социология истории. № 1(1). М., 2008. С.8-32.
  4. Андреева Г.М. Социальная психология сегодня: поиски и размышления. М.: НОУ ВПО МПСИ, 2009. 160 с.
  5. Шкуратов В.А. Историческая психология. М.: Смысл, 1997. 505 с.
  6. Шкуратов В.А. Психика. Культура. История: Введение в теоретико-методологические основы исторической психологии. Ростов-на-Дону: Изд-во РГУ, 1990. 256 с.
  7. Ярушкин Н.Н. Психологические механизмы социального поведения личности: монография. Самара: ПГСГА, 2010. 235 c.
  8. Прохоров А.О. Саморегуляция психических состояний: феноменология, механизмы, закономерности. М.: ПЕР СЭ, 2005. 352 c.
  9. Фельдштейн Д.И. Психолого-педагогические проблемы построения новой школы в условиях значимых изменений ребёнка и ситуации его развития // Вопросы психологии, №3, 2010. С.47-56.
  10. Акопов Г.В. Психологические аспекты формирования профессионального сознания студента // Роль высшей школы в проведении реформы общеобразовательной и профессиональной школы. Тез. докл. обл. межвуз. н.-м. конф. Куйбышев, 1986. С.63-71.
  11. Акопов Г.В. Социальная психология высшего образования. Самара: СамГПИ, 1993. 212 c.
  12. Акопов Г.В. Социальная психология образования. Самара: СГПУ, 1996. 245 c.
  13. Акопов Г.В. Социальная психология образования. М. : Моск. психол.-соц. ин-т Флинта, 2000. 295 с.
  14. Кузьмина Н.В. (ред.) Методы системного педагогического исследования. Л.: ЛГУ, 1980. 172 с.
  15. Якунин В.А. Обучение как процесс управления. Психологические аспекты. Л.: Изд-во ЛГУ, 1988. 160 с.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2013 Akopov G.V.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies