METHODS OF STIMULATING STUDENTS’ MOTIVATION TO STUDY RUSSIAN LANGUAGE


Cite item

Full Text

Abstract

The most important condition in the modern school education is to improve the motivation to study the Russian language. The motivation development mechanisms are considered in the works by Russian methodists and in the works of modern scientists. The author analyzes the modern state of the problem and proposes ways to improve student’s motivation. The base of internal and external motivation to study the Russian language is laid in the early adolescence. The base for efficient forming of motivation are curiosity, resourcefulness, the need of communication with peers, leadership development, individual mindset, creativity, characteristic for this age. It is stressed in the article that the rising motivation methods used by teacher must interact with the test material, comply with the educational goals and tasks, and reflect the correlation of all language elements. Active work forms of pupils at all stages of the lessons are very efficient in stimulating students' interest in the cognitive process. The initial stage of the lesson is particularly important for this. It is recommended to conduct using the intellectual training for overcoming the stereotype mentality. The author details the organization of linguistic training in the form of the game "find the fourth extra word". All the possible answers are analyzed, the correlation of tasks with a specific theme and previously studied material is examined. The offered method of lesson construction assists in developing the creative initiative of students, using the competitiveness, which is important for this age, improving communication skills, regulating the self-esteem during the educational process. All noted things become the important mean of increasing motivation to study the Russian language.

About the authors

Marina Anatolyevna Bondarenko

Academy of Labor and Social Relations

Author for correspondence.
Email: marbondina@mail.ru

Candidate of Pedagogical Sciences, Professor at the Department of Russian Language

st. Lobachevskogo, 90, Moscow, 119454, Russia

References

  1. Осипов В.Е., Зимонин И.Н. Мотивация образовательной деятельности как нелинейный системный процесс // Актуальные вопросы общественных наук: социология, политология, философия, история. 2013. № 25. С. 67 -73.
  2. Арсирий А.Т. Занимательные материалы по русскому языку: Книга для учащихся / Под ред. Л.П. Крысина. М.: Просвещение, 1995. 383 с.
  3. Секреты орфографии: Книга для учащихся 5 - 7 кл. / Г.Г. Граник, С.М. Бондаренко, Л.А. Концевая. М.: Просвещение, 1991. 222 с.
  4. Занимательно о русском языке: Пособие для учителя / В.А. Иванова, З.А. Потиха, Д.Э. Розенталь. Л.: Просвещение, 1990. 255 с.
  5. Одинцов В.В. Лингвистические парадоксы: Книга для учащихся ст. классов. М.: Просвещение , 1976. 128 с.
  6. Панов Г.А. Занимательные задания по русскому языку: Пособие для учителя. М.: Просвещение, 1964. 87 с.
  7. Подгаецкая И.М. Воспитание у учащихся интереса к изучению русского языка: Пособие для учителя. М.: Просвещение, 1985. 208 с.
  8. Потиха З.А. Тайны слова (Материалы по занимательной грамматике и внеклассной работе по рус. яз. в восьмилет. школе) / З.А. Потиха, Г.А. Панов, В.А. Иванова: Сталинград: Кн. изд-во, 1961. 127 с.
  9. Голуб И.Б., Розенталь Д.Э. Занимательная стилистика: Книга для учащихся 8 - 10 кл. сред. шк. М.: Просвещение,1988. 207 с.
  10. Федеральный государственный образовательный стандарт основного общего образования [Электр. ресурс]: http://минобрнауки.рф/документы/938/файл/749/10.12.17-Приказ_1897.pdf.
  11. Всероссийский съезд учителей русского языка и литературы (Москва, МГУ им. М. В. Ломоносова, 4 - 6 июля 2012 г.): Труды и материалы / Под общей ред. М.Л. Ремневой. М.: Изд-во Московского университета, 2012. 436 с.
  12. Бондаренко М.А. Учить и учиться в условиях перехода на новые образовательные стандарты // Динамика языковых и культурных процессов в современной России: материалы III конгресса РОПРЯЛ, 10 - 13 октября 2012 г. В 2 т. Т. 2. СПб.: Изд. дом «МИРС», 2012. 638 с.
  13. Бондаренко М.А. Русский язык. Поурочные разработки. 5 класс. М.: Просвещение, 2015. 288 с.
  14. Сальникова О.А. «Учение с увлечением» (О видах заданий в учебном комплексе для углубленного изучения русского языка под ред. В.В. Бабайцевой) // Русский язык в школе. - 2012. № 2. С. 10-16.
  15. Бондаренко М.А. Формирование интереса к русскому языку в процессе изучения заимствованной лексики // Русский язык в школе. 2015. № 2. С. 8-11.
  16. Бордовская Н.В., Реан А.А. Педагогика. Учебное пособие. СПб.: Питер, 2011. 304 с.
  17. Артамошкина Е.А. Лингвистическая разминка как структурный компонент урока русского языка // Русский язык в школе. 2010. №10. С. 8-13.
  18. Бондаренко М.А. Содержание и формы организации учебного процесса при освоении учащимися орфоэпических норм // Русский язык в школе. 2010. № 12. С. 14-17.
  19. Громов И.И. Игра с языком как средство формирования лингвистической компетенции учащихся // Русский язык в школе. 2013. №7. С.32-38.
  20. Трошин В.В. Слова и числа: занимательные материалы по рус. языку на уроках, внеурочных и самостоятельных занятиях. Волгоград: Учитель, 2007. 271 с.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2015 Bondarenko M.A.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies