Implementation of a reflexive-anthropological approach in additional professional education of teachers in the context of digitalization
- Authors: Budarina A.O.1, Alekseeva E.E.1
-
Affiliations:
- Immanuel Kant Baltic Federal University
- Issue: Vol 14, No 2 (2025)
- Pages: 154-157
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://snv63.ru/2309-4370/article/view/689227
- DOI: https://doi.org/10.55355/snv2025142302
- ID: 689227
Cite item
Full Text
Abstract
Modern education in Russia is experiencing an era of large-scale changes caused by the rapid development of digital technologies. Digitalization of education affects all levels of the educational process: from teaching methods to the interaction of teachers and technologies, placing new demands on the professional competence of the teacher. In these conditions, additional professional education of the teacher becomes almost the only source of improving digital literacy and adaptation to the digital educational environment and modern digital educational technologies. The relevance of the topic is due not only to the need for technical mastery of digital tools, but also the need to understand changes in the teaching profession, preserving humanistic values and professional identity of the teacher. The reflexive-anthropological approach offers a holistic methodology that puts a person at the center of the educational process and uses reflection as a means of professional growth. The purpose of the scientific article is to reveal the essence of the reflexive-anthropological approach and show its role in additional professional education of the teacher in the context of digitalization of education. Digitalization of education opens up new opportunities for personal and professional development of the teacher, posing a number of serious challenges. On the one hand, digital educational technologies provide teachers with access to a huge amount of information, interactive educational resources and new forms of organizing the educational process. They allow for an individual approach to teaching, taking into account the characteristics and needs of each student, and creating motivating learning situations. On the other hand, the era of digitalization in education requires teachers to have new digital competencies and skills, such as: mastery of digital educational technologies, the ability to critically evaluate digital information, create digital content, organize distance learning and ensure security in the digital educational environment.
About the authors
Anna Olegovna Budarina
Immanuel Kant Baltic Federal University
Email: abudarina@kantiana.ru
doctor of pedagogical sciences, professor, head of Institute of Education and Humanities
Elena Evgenievna Alekseeva
Immanuel Kant Baltic Federal University
Author for correspondence.
Email: eealekseeva@kantiana.ru
candidate of pedagogical sciences, associate professor of Institute of Education and Humanities
References
- Алексеева Е.Е. Возможности цифровых образовательных технологий как способа организации цифровой образовательной среды // Russian Journal of Education and Psychology. 2023. Т. 14, № 4–1. С. 29–39. doi: 10.12731/2658-4034-2023-14-4-29-39.
- Алексеева Е.Е. Концептуальные основания цифровой трансформации дополнительного образования учителя // Перспективы науки. 2023. № 6 (165). С. 167–172.
- Шелер М. О сущности философии: работы разных лет / пер. с нем. А.Н. Малинкина. М.: Центр гуманитарных инициатив, 2020. 352 с.
- Гуревич П.С. Расколотость человеческого бытия. М.: ИФ РАН, 2009. 199 с.
- Бизяева А.А. Психология думающего учителя: педагогическая рефлексия. Псков: ПГПИ им. С.М. Кирова, 2004. 216 с.
- Борытко Н.М. В пространстве воспитательной деятельности: монография / науч. ред. Н.К. Сергеев. Волгоград: Перемена, 2001. 181 с.
- Suchman L.A. Human-machine reconfigurations: plans and situated actions. 2nd edition. Cambridge: Cambridge University Press, 2006. 328 p. doi: 10.1017/cbo9780511808418.
- Исаев Е.И., Слободчиков В.И. Введение в антропологию образования: монография. Биробиджан, 2012. 214 с.
- Есенин Р.А. Рефлексивные компетенции педагогов СПО как фактор успешной цифровой трансформации // Профессиональное образование и рынок труда. 2024. Т. 12, № 3 (58). С. 128–138. doi: 10.52944/port.2024.58.3.009.
- Рябцев В.К., Зверев С.М., Ряшина В.В. Рефлексивное сознание педагога как способ управления профессиональной деятельностью // Ярославский педагогический вестник. 2018. № 4. С. 223–229.
- Слободчиков В.И., Игнатьева Г.А. Антропологический статус дополнительного профессионального образования педагогов в контексте национальной повестки развития образования // Нижегородское образование. 2020. № 1. С. 4–10.
- Медведев А.М., Жуланова И.В., Мысина Т.Ю. Педагогическая рефлексия – два контекста: опыт, интроспекция и самосознание или персонализация и деятельность. Часть 2 [Электронный ресурс] // Мир науки. Педагогика и психология. 2020. Т. 8, № 4. https://mir-nauki.com/PDF/02PSMN420.pdf.
- Савинова Т.В., Сюбаева Р.Р. Исследование рефлексии будущих педагогов [Электронный ресурс] // Мир науки. Педагогика и психология. 2021. Т. 9, № 5. https://mir-nauki.com/PDF/04PSMN521.pdf.
- Сентищева Е.А. Цифровизация и ее влияние на развитие профессионального образования // Ученые записки. Электронный научный журнал Курского государственного университета. 2022. № 2 (62). С. 243–249.
- Тряпицына А.П. Антропологический подход в современных педагогических исследованиях [Электронный ресурс] // Письма в Эмиссия.Оффлайн. 2023. № 9. http://www.emissia.org/offline/2023/3292.htm.
Supplementary files
