AXIOLOGICAL APPROACH IN TEACHING THE RUSSIAN LANGUAGE IN MULTIETHNIC EDUCATIONAL ENVIRONMENT


Cite item

Full Text

Abstract

Linguomethodological aspects of the value approach in the Russian language teaching in multiethnic classes are analysed in the article. The experience of surveys held in the Laboratory of linguodidactics and innovative technologies of the Russian language teaching and in the Centre of slavonic philology and culture named after I.I.Sreznevsky of the Ryazan State University named after S.A.Esenin is revealed. Three main lines of axiological approach in the Russian language teaching in multiethnic environment are considered. The first line is a traditional one. It presupposes first of all aspect work on learners' vocabulary enrichment with words that reflect Russian people linguistic worldview, and moral and ethical lexical units come first in this case. The work on students’ vocabulary activation through creative tasks as well as while preparing for final certification in the form of USE-11 and GSE-9 belongs to this line. The second line presupposes special work in speech development classes where value concepts of Russian culture are acquired on the basis of the texts sorted out. Thus, broadening and intensifying ethnic cultural component in the Russian language teaching is achieved by acquiring value notions of Russian national culture - concepts. The third line is aimed at fulfilling important for contemporary school language adaptation of foreign students who study at Russian schools. On the one hand, this line realizes the value approach in the Russian language teaching to the students of the Crimea (who previously studied the Russian as well as the official Ukrainian language) and, on the other hand, it is aimed at developing effective methods and technics of teaching foreign students in Russian schools.

About the authors

Yelena Viktorovna Arkhipova

Ryazan State University named after S.A. Esenin

Author for correspondence.
Email: e.arkhipova@rsu.edu.ru

Doctor of Pedagogy, professor

390000, Russian Federation, Ryazan, Svoboda Str., 46

References

  1. Архипова Е. В. Геокультурный подход к обучению русскому языку в классах с полиэтническим составом // Полифония методических подходов к обучению русскому языку: Матер. Междунар.науч.-практ.конференции (15-16 марта 2012) / Отв. Ред. проф. А.Д. Дейкина. М.: МПГУ; Ярославль: Ремдер. 2012. С. 45-47.
  2. Архипова Е.В. Закономерности усвоения родной речи в свете концепции Л.П. Федоренко и теория принципов речевого развития // Современные проблемы преподавания русского языка и литературы: Сб. науч. трудов, посвящ. 90-летию со дня рождения проф. Л.П. Федоренко. М.: Изд-во МГОУ, 2003. С. 18-24.
  3. Архипова Е.В. Принципы развивающего обучения русскому языку в творческом наследии Л.П. Федоренко // Методическая наука: истоки и современность, традиции и инновации: сб.науч.-метод. статей, посвящ. 100-летию со дня рождения проф. Л.П. Федоренко.- М.: Изд-во МГОУ, 2012. С. 25-29.
  4. Архипова Е.В. Работа над значением слова в начальной школе. Рязань: Изд-во РГПУ, 1996. 170 с.
  5. Архипов Е.В. Русское слово как скрепа // Благовест. 2014. №5. [Электронный ресурс] http://www.blagovesti.ru/arhiv/2014/n5.files/russkoe.htm (дата обращения: 22.09.2014).
  6. Архипова Е.В. Основы методики развития речи учащихся. - М.: Вербум-М, 2004. - 192 с.
  7. Архипова Е.В. Об изучении концептосферы трудов академика И.И. Срезневского в рамках социокультурного подхода при обучении русскому языку // Функциональная лингвистика: сб. науч. работ / КРИППО; науч. ред. А.Н. Рудяков. № 3. Т. 1. Симферополь, 2012. С. 34-36.
  8. Архипова Е.В. Социокультурный принцип обучения русскому языку // Русский язык в поликультурном мире: III Международная научно-практическая конференция (6-9 июня 2009 г., г. Ялта): Сб. науч.тр. Киев-Ялта, 2010. С. 145-148.
  9. Архипова Е.В. Теория принципов речевого развития учащихся и обучение культуре речи // Русская словесность, 2004.- № 4. С. 50-55.
  10. Архипова Е.В., Фетисова Е.Я. О проблемах преподавания русского языка в школах с полиэтническим составом учащихся: региональный аспект // Психолого-педагогический поиск. 2013. № 4. С. 91-97.
  11. Ценностные ориентации // Психологический словарь / Под ред. В.В. Давыдова, А.В. Запорожца, Б.Ф. Ломова и др. М.: Педагогика, 1983. С. 400.
  12. Гладышев А.Г. Оппозиция динамичность/статичность в современном русском языке // Слово. Словесник. Словесность: Матер. Всероссийской науч.-практ. конференции: ответ. ред. Ю.А. Южакова. Рязань, 2014. С. 198-203.
  13. Гладышев А.Г. Способы организации динамичной речи: дис. … канд. филол. наук. Рязань, 2000. 154 с.
  14. Ладыженская Т.А. и др. Детская риторика в рассказах и рисунках. 4 класс. Изд. 2-е, дораб. М.: Баласс: Ювента, 2014. 191 с.
  15. Ладыженская Т.А. и др. Риторика. 9 класс. Изд. 2-е, перераб. М.: Баласс: Ювента, 2012. 271 с.
  16. Ладыженская Т.А. Система работы по развитию связной устной речи у учащихся. М.: Педагогика,1975. 255 с.
  17. Методика развития речи на уроках русского языка: Кн. для учителя / Н.Е. Богуславская, В.И. Капинос, А.Ю. Купалова и др.; Под ред. Т.А. Ладыженской. 2-е изд., испр. и доп. М.: Просвещение, 1991. 240 с.
  18. Срезневский И.И. Мысли об истории русского языка (читано на акте Императорского С.-Петербургского университета, 8 февраля 1849 года). М.: Учпедгиз, 1959. 136 с.
  19. Срезневский И.И. Об изучении родного языка вообще и особенно в детском возрасте // Русское слово: Избранные труды / Сост. Н.А. Кондрашов. М.: Просвещение, 1986. С. 103-161.
  20. Степанов Ю.С. Константы. Словарь русской культуры. Опыт исследования. - М.: Школа «Языки русской культуры», 1997. 784 с.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2015 Arkhipova Y.V.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies