The effectiveness of the lesson as a guarantee of professional development

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

The article actualizes the problem of the effectiveness of classes in higher education institutions using foreign language classes as an example and substantiates the necessity of using certain types of tasks at each stage of the lesson: at the beginning, in the middle, and at the end. The main purpose of the article is to define conditions that allows us to trace the relationship between effective learning and students’ professional growth. The methodological basis of the research is formed by the concepts for determining the effectiveness of lesson developed by domestic and foreign authors. The research methods are analysis and generalisation of the results of scientific works of domestic and foreign authors, as well as synthesis, observation, and comparison. Based on these methods, the author has defined the essence of effective lesson and effective tasks were identified at three stages of the lesson and the conditions under which it is possible to trace the connection between effective learning and professional growth of students. The relevance and novelty of the research is due to the lack of researches devoted to specific effective tasks, with the help of which the teacher has the opportunity to monitor the progress of students for the purpose of their further professional development. This article emphasizes the practical significance of the study which consists in the possibility of using the research results in foreign language teaching methods.

 

About the authors

Alla Igorevna Varlamova

Financial University under the Government of the Russian Federation

Author for correspondence.
Email: varlamovaalla@yandex.ru

candidate of pedagogical sciences, associate professor of English Language and Professional Communication Department

References

  1. Эффективность // Словарь русского языка. В 4 т. Т. 4. С–Я / под ред. А.П. Евгеньевой. 2-е изд., испр. и доп. М.: Русский язык, 1984. С. 772.
  2. Блинов В.М. Эффективность обучения (методол. анализ определения этой категории в дидактике). М.: Педагогика, 1976. 191 с.
  3. Батурина Г.И., Байер У. Цели и критерии эффективности обучения // Советская педагогика. 1975. № 4. С. 41–49.
  4. Архангельский С.И. Учебный процесс в высшей школе, его закономерные основы и методы. М.: Высшая школа, 1980. 368 с.
  5. Минкина Ю.В. Реализация коммуникативной практики на учебных занятиях по иностранному языку в военном вузе // Научные исследования и разработки. Современная коммуникативистика. 2023. Т. 12, № 1. С. 97–100. doi: 10.12737/2587-9103-2023-12-1-97-100.
  6. Фролова Н.В. Построение занятия с позиции деятельностной школы как основы развития профессиональных компетенций у студентов педагогических вузов // Преподавание истории в школе. 2022. № 2. С. 69–74.
  7. Черепова В.В. Активизация навыков говорения на занятиях по иностранному языку в техническом вузе // Актуальные вопросы образования. 2022. № 2. С. 26–32.
  8. Намакаева З.З. Внедрение электронных книг в образовательный процесс // Научный потенциал. 2020. № 4 (31). С. 56–60.
  9. Смокова Е.Ю. Внедрение электронных учебников в образовательный процесс // Территория науки. 2017. № 2. С. 69–74.
  10. Мезенцева А.И., Михайлова А.Г. Использование цифровых технологий на занятиях по дисциплине «Иностранный язык» в техническом вузе: проблема эффективности // Вестник НЦБЖД. 2022. № 4 (54). С. 100–105.
  11. Цветкова С.Е., Безденежных Н.Н., Ерофеева А.В. Формирование компетентностно-ориентированной среды на занятиях по иностранному языку в вузе // Проблемы современного педагогического образования. 2023. № 78–4. С. 264–267.
  12. Филипенко Е.В., Витольник Г.А., Нимировская Ю.К. Интерактивность практических занятий как средство формирования профессиональных компетенций обучающихся вуза // Вопросы педагогики. 2021. № 12–2. С. 253–257.
  13. Ефимова Е.В. Создание комфортного психологического климата на занятиях по иностранному языку в вузе // Мир науки, культуры, образования. 2023. № 6 (103). С. 210–212.
  14. Котькова Г.Е., Тамбовский О.М. Роль практических занятии в системе учебной работы в вузе // Ученые записки Орловского государственного университета. 2024. № 4 (105). С. 359–363.
  15. Маруневич О.В., Малишевская Н.А. Особенности интеграции иноязычной коммуникативной и профессиональной компетенции на занятиях по иностранному языку в транспортном вузе // Современное педагогическое образование. 2021. № 5. С. 133–137.
  16. Мельничук М.В., Белогаш М.А. Повышение медийно-информационной грамотности студентов на занятиях по иностранному языку // Вестник РГГУ. Серия: Психология. Педагогика. Образование. 2024. № 3. С. 99–114.
  17. Мельничук М.В., Белогаш М.А. Вовлеченность студентов как фактор повышения эффективности образовательного процесса // Гуманитарные науки. Вестник Финансового университета. 2023. Т. 13, № S1. С. 93–99.
  18. Gilbert I. Independent thinking. Independent Thinking Press, 2014. 224 p.
  19. Чечева Н.А. Развитие критического мышления на занятиях по иностранному языку в ведомственном вузе // Письма в Эмиссия.Оффлайн. 2022. № 12. С. 3195.
  20. Ракипов Р.Р. Групповая работа на занятиях по иностранному языку в неязыковых вузах [Электронный ресурс] // Бизнес и общество. 2023. № 4 (40). http://busines-society.ru/2023/4-40/41_rakipov.pdf.
  21. Цветкова С.Е., Малышева Е.Ю. Организация контактной самостоятельной работы магистрантов в условиях информационной образовательной среды // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2019. Т. 8, № 1 (26). С. 280–284.
  22. Word Search Generator [Internet] // Printable Creative. https://printablecreative.com/word-search-generator.
  23. Bartlett J. Becoming an outstanding mathematics teacher. London: Routledge, 2014. 184 p.
  24. De Bono E. Six thinking hats. London: Penguin, 1999. 192 p.
  25. Чигирин Е.А., Чигирина Т.Ю. Развитие коммуникативных умений на занятиях по иностранному языку у студентов-магистрантов технического вуза // Наука и технология XXI века. 2022. № 1 (7). С. 12–19.
  26. Ginnis P. The teacher’s toolkit: raise classroom achievement with strategies for every learner. Carmarthen: Crown House Publishing, 2002. 358 p.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2025 Varlamova A.I.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.