The impact of distance learning on the health in students (literature review)
- Authors: Bobrisheva-Pushkina N.D.1, Kuznetsova L.Y.1, Onishchenko G.G.1
-
Affiliations:
- I.M. Sechenov First Moscow State Medical University of the Ministry of Health of the Russian Federation (Sechenov University)
- Issue: Vol 104, No 5 (2025)
- Pages: 589-594
- Section: HYGIENE OF CHILDREN AND ADOLESCENTS
- Published: 15.12.2025
- URL: https://snv63.ru/0016-9900/article/view/689399
- DOI: https://doi.org/10.47470/0016-9900-2025-104-5-589-594
- EDN: https://elibrary.ru/talsxk
- ID: 689399
Cite item
Abstract
Distance learning (DL) is widespread in higher education institutions. The COVID-19 epidemic has led to the transfer of only DL to students in most countries of the world. However, the use of DL is associated with a number of health risk factors. The purpose of the review was to study the impact of DL on the health in students.A literature search was conducted using PubMed and elibrary.ru search engines. The initial search allowed identifying forty five thousand seven hundred eighty eight reports, after an independent assessment by two experts, there are still 47 full-text reports containing original data on the impact on the health in students.The analysis of the topics of reports allowed establishing all publications to be devoted to the study of the impact of DL on the health in students during the COVID-19 epidemic, which does not allow differentiating the impact of DL on health from the influence of self-isolation and fear of covid disease. Most studies do not compare the detected changes in health status during traditional training (TT) and DL. The main complaints of students, which were more common than among schoolchildren, were complaints of painful sensations in the eyes, decreased vision, and sleep disorders. The revealed changes in mental status (anxiety, depressive manifestations) are rather determined not by the presence of DL, but by the influence of self-isolation and fear of covid disease. The transition to DL also led to an increase in students’ body weight, a decrease in physical fitness, and a deterioration of the cardiovascular system. More pronounced changes in the state of health were noted in girls.Conclusion. The identified adverse changes in the health of students in the DL conditions can be minimized by using DL in combination with TT and compliance with hygienic requirements for the managing of training.Contribution: Bobrisheva-Pushkina N.D. — the concept and design of the study, collection of material, editing; Kuznetsova, L.Yu. — collection of material, writing a text; Onishchenko G.G — the concept of the study, editing the final text. All authors are responsible for the integrity of all parts of the manuscript and approval of the manuscript final version.Conflict of interest. The authors declare no conflict of interest.Acknowledgement. The study had no sponsorship.Received: December 4, 2024 / Revised: January 9, 2025 / Accepted: March 26, 2025 / Published: June 27, 2025
Keywords
About the authors
Natalia D. Bobrisheva-Pushkina
I.M. Sechenov First Moscow State Medical University of the Ministry of Health of the Russian Federation (Sechenov University)
Email: nbobrishevapushkina@mail.ru
Lubov Yu. Kuznetsova
I.M. Sechenov First Moscow State Medical University of the Ministry of Health of the Russian Federation (Sechenov University)
Email: noemail@neicon.ru
Gennadij G. Onishchenko
I.M. Sechenov First Moscow State Medical University of the Ministry of Health of the Russian Federation (Sechenov University)
Email: noemail@neicon.ru
References
- Красилова И.Е. Зарубежный опыт использования дистанционного обучения с целью повышения эффективности и доступности педагогического образования. Вестник Московского государственного областного гуманитарного института. Серия: Педагогика и психология. 2015; 2(2): 9. https://elibrary.ru/vxdjzx
- Стариченко Б.Е. Цифровизация образования: реалии и проблемы. Педагогическое образование в России. 2020; (4): 16–26. https://doi.org/10.26170/po20-04-02 https://elibrary.ru/qynews
- Viner R.M., Russell S.J., Croker H., Packer J., Ward J., Stansfield C., et al. School closure and management practices during coronavirus outbreaks including COVID-19: a rapid systematic review. Lancet Child Adolesc. Health. 2020; 4(5): 397–404. https://doi.org/10.1016/S2352-4642(20)30095-X
- Сысоева Е.Ю., Стадник Е.Г., Еремин М.В., Кульгачев Ю.И. Психоэмоциональное состояние и работоспособность студента на втором году пандемии коронавируса. Ученые записки университета имени П.Ф. Лесгафта. 2021; (10): 382–8. https://elibrary.ru/ngumvw
- Никифорова С.В. Дистанционное обучение: его влияние на самочувствие студентов. Известия Института систем управления СГЭУ. 2021; (1): 73–6. https://elibrary.ru/lkvfzs
- Севодин С.В., Газизов Ф.Г., Баширова Д.М. Воздействие дистанционного образования на здоровье студента: оценка с использованием изучения общественного мнения. Ученые записки университета имени П.Ф. Лесгафта. 2023; (8): 287–92. https://elibrary.ru/emxika
- Рапопорт И.К., Лапонова Е.Д., Гудинова Ж.В., Соколова Н.В., Тикашкина О.В., Васьковская Ю.С. Особенности жизнедеятельности и самочувствие студентов в цифровой среде. Гигиена и санитария. 2022; 101(3): 323–30. https://doi.org/10.47470/0016-9900-2022-101-3-323-330 https://elibrary.ru/ianhga
- Мамедова С.С., Керимова В.А. Самооценка влияния дистанционного обучения на самочувствие студентов-медиков. В кн.: Сборник материалов 75-я итоговой научной конференции студентов ростовского государственного медицинского университета. Ростов-на-Дону; 2021: 71–2. https://elibrary.ru/ypnzcn
- Судаков О.В., Судаков Д.В., Якушева Н.В., Шевцов А.Н., Белов Е.В. Оценка изменений в аспектах образа жизни студентов, влияющих на их здоровье, во время пандемии COVID-19. Научно-медицинский вестник Центрального Черноземья. 2021; 83: 36–9. https://elibrary.ru/qxukax
- Бураева М.Х.Б., Нищенко В.А., Сафроненко А.В. Сравнительная характеристика влияния дистанционного обучения на здоровье и образ жизни студентов Ростова-на-Дону. В кн.: Актуальные проблемы популяризации здорового образа жизни в молодежной среде. Ростов-на-Дону; 2021: 9–10. https://elibrary.ru/cxorqa
- Попов В.И., Милушкина О.Ю., Скоблина Н.А., Маркелова С.В., Соколова Н.В., Дементьев А.А. Поведенческие риски здоровью студентов в период проведения дистанционного обучения. Гигиена и санитария. 2020; 99(8): 854–60. https://doi.org/10.47470/0016-9900-2020-99-8-854-860 https://elibrary.ru/cazyhu
- Скоблина Н.А., Милушкина О.Ю., Попов В.И., Маркелова С.В., Бокарева Н.А., Татаринчик А.А. и др. От традиционного к дистанционному обучению: гигиенические проблемы охраны зрения обучающихся. Гигиена и санитария. 2021; 100(4): 373–9. https://doi.org/10.47470/0016-9900-2021-100-4-373-379 https://elibrary.ru/ftzrtm
- TMS Collaborative. The perceived impact of the Covid-19 pandemic on medical student education and training – an international survey. BMC Med. Educ. 2021; 21(1): 566. https://doi.org/10.1186/s12909-021-02983-3
- Giusti L., Mammarella S., Salza A., Del Vecchio S., Ussorio D., Casacchia M., et al. Predictors of academic performance during the COVID-19 outbreak: impact of distance education on mental health, social cognition and memory abilities in an Italian university student sample. BMC Psychol. 2021; 9(1): 142. https://doi.org/10.1186/s40359-021-00649-9
- Armstrong-Mensah E., Ramsey-White K., Yankey B., Self-Brown S. COVID-19 and distance learning: effects on Georgia State University School of Public Health Students. Front Public Health. 2020; 8: 576227. https://doi.org/10.3389/fpubh.2020.576227
- Li X., Odhiambo F.A., Ocansey D.K.W. The effect of students’ online learning experience on their satisfaction during the COVID-19 pandemic: The mediating role of preference. Front. Psychol. 2023; 14: 1095073. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1095073
- Пономарев Д.Н., Недюдина Е.И., Желтышева А.Ю. Влияние дистанционного обучения на состояние здоровья студентов государственного медицинского университета имени Вагнера. В кн.: COVID-19 и современное общество: Социально-экономические последствия и новые вызовы. Сборник статей Международной научно-практической конференции. Пермь; 2020: 120–5. https://elibrary.ru/uxphmy
- Кучма В.Р., Седова А.С., Соколова С.Б., Рапопорт И.К., Степанова М.И., Лапонова Е.Д. и др. Пандемия COVID-19 в России: медико-социальные проблемы цифровой образовательной среды. Национальное здравоохранение. 2021; 2(1): 21–31. https://doi.org/10.47093/2713-069X.2021.2.1.21-31 https://elibrary.ru/jjshvo
- Петрова Н.А., Янушанец О.И., Адамова Е.А. Влияние условия и организации дистанционного обучения на функциональное состояние организма младших школьников. Профилактическая и клиническая медицина. 2022; (2): 22–30. https://doi.org/10.47843/2074-9120_2022_2_22 https://elibrary.ru/blkdii
- Болдырева М.Г., Соколова С.Б., Соколова Н.В. Образ жизни и самочувствие студентов до и после режима самоизоляции. Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2023; (2): 50–62. https://elibrary.ru/wawsoh
- Бадяева И.В., Коваль Е.А., Курносова Л.Ю., Гусева Л.С. Сравнительный анализ формирования факторов риска для состояния здоровья студентов на дистанционном и очном обучении. В кн.: Сборник материалов всероссийской научно-практической конференции студентов и молодых учёных. Ростов-на-Дону; 2022: 17–20. https://elibrary.ru/zswsxi
- Гавронина Г.А., Гоберман Н.Х. Исследование влияния дистанционного обучения на уровень двигательной активности студентов и их самочувствие. В кн.: Сборник материалов XXXII всероссийской научно-практической конференции студентов, магистрантов, аспирантов, молодых ученых, профессорско-преподавательского состава. Ростов-на-Дону; 2021: 34–8. https://elibrary.ru/fnvvyo
- Коростелев Т.Ю., Ухова У.С. Особенности изменения психоэмоционального и физического здоровья студентов медицинских университетов в период дистанционного обучения во время пандемии COVID-19 за 2020–2022 гг. Академическая публицистика. 2022; (11–1): 386–92. https://elibrary.ru/smnzoc
- Gusman M.S., Grimm K.J., Cohen A.B., Doane L.D. Stress and sleep across the onset of the novel coronavirus disease 2019 pandemic: impact of distance learning on US college students’ health trajectories. Sleep. 2021; 44(12): zsab193. https://doi.org/10.1093/sleep/zsab193
- Кузьмина О.И., Ашимов С.С., Сидоренко А.В. Влияние дистанционного обучения на уровень физической подготовленности студентов технического вуза. Ученые записки университета имени П.Ф. Лесгафта. 2021; (7): 183–6. https://elibrary.ru/pjwelg
- Mulyadi M., Tonapa S.I., Luneto S., Lin W.T., Lee B.O. Prevalence of mental health problems and sleep disturbances in nursing students during the COVID-19 pandemic: A systematic review and meta-analysis. Nurse Educ. Pract. 2021; 57: 103228. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2021.103228
- Saulle R., De Sario M., Bena A., Capra P., Culasso M., Davoli M., et al. School closures and mental health, wellbeing and health behaviours among children and adolescents during the second COVID-19 wave: a systematic review of the literature. Epidemiol. Prev. 2022; 46(5–6): 333–52. https://doi.org/10.19191/EP22.5-6.A542.089
- Богомолова Е.С., Бадеева Т.В., Котова Н.В., Максименко Е.О., Олюшина Е.А., Лангуев К.А. Гигиенические аспекты дистанционного образования обучающихся. Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2020; (3): 35–9. https://elibrary.ru/rlhadg
- Gibbs L., Nursey J., Cook J., Ireton G., Alkemade N., Roberts M., et al. Delayed disaster impacts on academic performance of primary school children. Child Dev. 2019; 90(4): 1402–12. https://doi.org/10.1111/cdev.13200
- Chu Y.H., Li Y.C. The impact of online learning on physical and mental health in university students during the COVID-19 pandemic. Int. J. Environ. Res. Public Health. 2022; 19(5): 2966. https://doi.org/10.3390/ijerph19052966
- Гусева Т.А., Колкова С.М., Ядрышникова Т. Л., Чистохина А. В. Психическое здоровье студентов, обучающихся дистанционно в период пандемии: динамика и предикторы. Гуманитарные науки. 2022; (3): 148–63. https://elibrary.ru/jutvsq
- Белякова И.Е., Кечерукова М.А., Мурзина Ю.С. Креативность и эмоциональное благополучие студентов в период вынужденного дистанционного обучения: взаимосвязь явлений. Образование и наука. 2022; 24(8): 138–69. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2022-8-138-169 https://elibrary.ru/wtzewi
- Quintiliani L., Sisto A., Vicinanza F., Curcio G., Tambone V. Resilience and psychological impact on Italian university students during COVID-19 pandemic. Distance learning and health. Psychol. Health Med. 2022; 27(1): 69–80. https://doi.org/10.1080/13548506.2021.1891266
- Song W., Wang Z., Zhang R. Classroom digital teaching and college students’ academic burnout in the post COVID-19 era: a cross-sectional study. Int. J. Environ. Res. Public Health. 2022; 19(20): 13403. https://doi.org/10.3390/ijerph192013403
- Zis P., Artemiadis A., Bargiotas P., Nteveros A., Hadjigeorgiou G.M. Medical studies during the COVID-19 pandemic: the impact of digital learning on medical students’ burnout and mental health. Int. J. Environ. Res. Public Health. 2021; 18(1): 349. https://doi.org/10.3390/ijerph18010349
- Aknin L.B., De Neve J.E., Dunn E.W., Fancourt D.E., Goldberg E., Helliwell J.F., et al. Mental health during the first year of the COVID-19 pandemic: a review and recommendations for moving forward. Perspect. Psychol. Sci. 2022; 17(4): 915–36. https://doi.org/10.1177/17456916211029964
- Бойко О.М., Медведева Т.И., Ениколопов С.Н., Воронцова О.Ю., Казьмина О.Ю. Психологическое состояние людей в период пандемии COVID-19 и мишени психологической работы. Психологические исследования. 2020; 13(70): 1–12. https://elibrary.ru/ldzxbw
- Xiong J., Lipsitz O., Nasri F., Lui L.M.W., Gill H., Phan L., et al. Impact of COVID-19 pandemic on mental health in the general population: A systematic review. J. Affect. Disord. 2020; 277: 55–64. https://doi.org/10.1016/j.jad.2020.08.001
- Пучкова Л.Л. Особенности субъективного благополучия студентов-психологов в период дистанционного обучения. Ученые записки Крымского федерального университета имени В.И. Вернадского. Социология. Педагогика. Психология. 2021; 7(4): 150–60. https://elibrary.ru/vahtgx
- Gewalt S.C., Berger S., Krisam R., Breuer M. Effects of the COVID-19 pandemic on university students’ physical health, mental health and learning, a cross-sectional study including 917 students from eight universities in Germany. PLoS One. 2022; 17(8): e0273928. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0273928
- Кузнецова Л.В., Зуева Ю.В. Влияние дистанционного формата обучения и самоизоляции на физическую активность студентов университета. Молодежный вестник ИРГТУ. 2023; 13(1): 174–8. https://elibrary.ru/jrmqew
- Никитин А.С., Гуляков А.А., Колочанова Н.А., Валеев А.М., Мухаметзянов Э.М. Физическая подготовленность студентов высших учебных заведений в условиях внедрения дистанционной формы обучения. Ученые записки университета имени П.Ф. Лесгафта. 2022; (3): 310–4. https://elibrary.ru/xmrgsc
- Маскаева Т.Ю., Жирнова Е.В., Князева Ю.С. Динамика физической подготовленности студентов специальной медицинской группы в период дистанционной формы обучения. Ученые записки университета имени П.Ф. Лесгафта. 2022; 11(213): 355–8. https://elibrary.ru/secvqv
- Мингазова Э.Н., Акимова Л.В., Пожарская Е.Н., Мингазов Р.Н. Риски здоровью детей школьного возраста при дистанционном обучении в первые месяцы распространения COVID-19. Проблемы социальной гигиены, здравоохранения и истории медицины. 2021; 29(1): 588–92. https://doi.org/10.32687/0869-866X-2021-29-s1-588-592 https://elibrary.ru/thmlyq
- Wang Y. The research on the impact of distance learning on students’ mental health. Educ. Inf. Technol. (Dordr.). 2023; 1–13. https://doi.org/10.1007/s10639-023-11693-w
- Шубочкина Е.И., Иванов В.Ю., Блинова Е.Г. Гигиенические аспекты адаптации старшеклассников и студентов разного пола в условиях дистанционного обучения. Здоровье населения и среда обитания – ЗНиСО. 2023; 31(8): 57–64. https://doi.org/10.35627/2219-5238/2023-31-8-57-64 https://elibrary.ru/yqltix
- Попова М.А., Щербакова А.Э., Лакомкина А.С., Чистова В.В. Психологические особенности и функциональное состояние центральной нервной системы у студентов после первой волны COVID-19. Вестник психофизиологии. 2021; (3): 63–71. https://doi.org/10.34985/c6328-7130-1909-y https://elibrary.ru/tslvrf
Supplementary files
