Samara Journal of ScienceSamara Journal of Science2309-43702782-3016Samara State University of Social Sciences and Education3457410.17816/snv202091309Research ArticleDynamics of students-choreographers’ readiness for health care activities after their participation in the educational program «Health saving in choreography - the basis of professional longevity»PavinskayaKristina Vladimirovna<p>lecturer of Choreography Department</p>kristal-oriental@mail.ruSamara State Institute of Culture280220209126827303062020Copyright © 2020, Pavinskaya K.V.2020<p>The paper presents the results of an empirical study of readiness indicators for health-saving activities of students-choreographers after participating in the educational program Health-saving in choreography - the basis of professional longevity as well as professionals (teachers and choreographers) who have been trained in the program of additional professional education and have 3-year experience in health-saving activities. The research work with students-choreographers was carried out from 2012 to 2017 on the basis of Institute of Contemporary Art. The analysis of the initial level of students-choreographers and professionals readiness for health-saving activities presented in the work showed that the group of professionals (teachers and choreographers) differs in the level of readiness for health-saving activities from students-choreographers. The paper presents diagnostic tools that made it possible to evaluate readiness indicators for health-saving activities of students-choreographers after their participation in the educational program Health-saving in choreography - the basis of professional longevity. The paper also contains the results of a statistical analysis of the research data.</p>students-choreographersprofessional choreographershealth conservation in choreographyreadiness for health-saving activitiescriteria for readiness for health-saving activitieshigher pedagogical education of choreographersInstitute of Contemporary Artстуденты-хореографыхореографы-преподавателихореографы-балетмейстерыздоровьесбережение в хореографииготовность к здоровьесберегающей деятельностикритерии готовности к здоровьесберегающей деятельностивысшее педагогическое образование хореографовИнститут современного искусства[Об образовании в Российской Федерации: Федеральный закон от 29.12.2012 г. № 273-ФЗ // КонсультантПлюс [Электронный ресурс]. - https://consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174.][Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта высшего образования по направлению подготовки 52.03.01 Хореографическое искусство (уровень бакалавриата): приказ Минобрнауки России от 12.01.2016 г. № 6 // КонсультантПлюс [Электронный ресурс]. - https://consultant.ru/document/cons_doc_LAW_194270.][Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта высшего образования по направлению подготовки 44.03.01 Педагогическое образование (уровень бакалавриата): приказ Минобрнауки России от 04.12.2015 г. № 1426 // КонсультантПлюс [Электронный ресурс]. - https://consultant.ru/document/cons_doc_LAW_192459.][Павинская К.В. Модель формирования готовности к реализации здоровьесберегающей деятельности у студентов-хореографов // Международный научно-исследовательский журнал. 2017. № 3-1 (57). С. 43-47.][О совершенствовании системы медицинского обеспечения детей в образовательных учреждениях: приказ Минздрава РФ № 186, Минобразования РФ № 272 от 30.06.1992 // Законодательная база Российской Федерации [Электронный ресурс]. - https://zakonbase.ru/content/base/6715.][Люшер М. Цветовой тест Люшера. М.: Изд-во «АСТ», 2005. 192 с.][Люшер М. Цветовой тест Люшера / пер. с англ. А. Никоновой. М.: Изд-во Эксмо-Пресс, 2002. 192 с.][Ryan A.J., Stephens R.E. The Dancer's complete guide to healthcare and a long career. London, 2010. 238 p.][Тарасов Н.И. Классический танец. Школа мужского исполнительства. 2-е изд., исп. и доп. М.: Искусство, 1981. 479 с.][Захаров Р.В. Сочинение танца. Страницы педагогического опыта. М.: Искусство, 1983. 237 с.][Шестун Е.В., Морозова Е.А., Подоровская И.А., Устюжанинова Е.Н. Возможности диагностики личностных уровней с помощью методики «Иерархия личности» // Психологическая наука и образование. 2010. № 1. С. 69-81.][Зайцев В. Диагностико-технологическое управление процессом обучения // Народное образование. 2000. № 7. С. 70-77.][Зайцев В.Н. Приобщение к поиску. Диагностико-технологический практикум: учебное пособие для студентов педагогических специальностей, аспирантов, учителей, руководителей школ. Йошкар-Ола: МГПИ им. Н.К. Крупской, 2006. 151 с.][Сидоренко Е.В. Метод математической обработки в психологии. СПб.: ООО «Речь», 2002. 350 с.]