Samara Journal of ScienceSamara Journal of Science2309-43702782-3016Samara State University of Social Sciences and Education3451010.17816/snv201984315Research ArticlePedagogical technology of students’ negotiation in emergencies competence development at penal system institutionsTarasovaSvetlana Aleksandrovna<p>candidate of psychological sciences, associate professor of Penitentiary Psychology and Pedagogy Department</p>svetliks68@mail.ruOshchepkovaOlga Vladimirovna<p>doctor of pedagogical sciences, professor of Penitentiary Psychology and Pedagogy Department</p>dikkechka@yandex.ruSamara Law Institute of the Federal Penitentiary Service of Russia291120198430230602062020Copyright © 2019, Tarasova S.A., Oshchepkova O.V.2019<p>The paper is devoted to the problem of professional and psychological training of employees of the penal system at university. The authors have developed a technology of teaching negotiations to students on the basis of competence-based approach while studying psychological disciplines. The authors define the concept of a negotiation competence of the penal system employee, which is understood as a professional and personal readiness to negotiate with convicts in emergency conditions. The negotiation competence is considered in the context of conflicts resolution in case of group disobedience and mass riots at institutions of the penal system. The structure of the negotiation competence: motivational value, cognitive, efficient, practical and reflective components, reflecting the nature of the negotiation activity. The technology of negotiation competence development consists of the target, substantive, procedural, criterial and assessment units. The paper describes the content of training on the basis of organizational, communicative, ethical, technological, information components of the competence. The list of the planned educational results is given. The authors consider a procedural part of negotiation skills development, reflecting the content and sequence of stages. Methodical techniques used for training are described, examples of tasks are given. A business game is presented as an interactive form of training at the practical stage. The ways of checking if the educational results are developed with the help of the current and final control are discussed.</p>professional and psychological trainingpedagogical technologynegotiation competencenegotiation processcriminal-executive systemprison staffconvictsextraordinary circumstancescontent of trainingteaching methodsbusiness gamesпрофессионально-психологическая подготовкапедагогическая технологияпереговорная компетентностьпереговорный процессуголовно-исполнительная системасотрудники пенитенциарных учрежденийосужденныечрезвычайные обстоятельствасодержание обученияметоды обученияделовые игры[Концепция развития уголовно-исполнительной системы до 2020 года: утверждена распоряжением правительства РФ от 14.10.2010 № 1772-р. Собрание законодательства РФ. 25.10.2010. № 43. Ст. 5544.][ФГОС ВО по специальности 40.05.02 Правоохранительная деятельность: утвержден приказом Министерства науки и образования от 16.11.2016 № 1424.][Азарнова А.Н. Психологические условия повышения эффективности обучения профессиональных медиаторов: автореф. дис. … канд. психол. наук. М., 2013. 19 с.][Скибицкий Э.Г. Инновационный подход к формированию у студентов и слушателей переговорной компетентности // Инновации и образование. 2014. № 4. С. 106–111.][Маркович В.А. Социально-психологические детерминанты успешности обучения переговорщиков: дис. … канд. психол. наук. СПб., 2015. 304 с.][Вахнина В.В. Концептуально-методические основания развития антикризисной переговорной компетентности сотрудников органов внутренних дел // Прикладная юридическая психология. 2015. № 3. С. 130–134.][Возженникова О.С. Переговорная компетентность руководителей органов внутренних дел и психологические пути ее совершенствования: дис. … канд. психол. наук. М., 2004. 230 с.][Зимняя И.А. Компетенция и компетентность в контексте компетентностного подхода в образовании // Ученые записки Национального общества прикладной лингвистики. 2013. № 4 (4). С. 16–31.][Гарник С.В., Рехтина Н.В. Проблемы разрешения чрезвычайных обстоятельств в учреждениях УИС при групповых неповиновениях и массовых беспорядках // Групповые неповиновения и массовые беспорядки в учреждениях УИС: сб. мат-лов круглого стола (30 ноября 2017 г., г. Москва) / под общ. ред. д.э.н., профессора С.В. Гарника. М.: ФКУ НИИИТ ФСИН России, 2018. С. 67–71.][Спинова Е.А. Формирование умений ведения переговоров при языковой подготовке специалистов внешней торговли: автореф. дис. … канд. психол. наук. М., 2007. 25 с.][Скибицкий Э.Г. Инновационный подход к формированию у студентов и слушателей переговорной компетентности // Инновации и образование. 2014. № 4. С. 106–111.][Рехтина Н.В. Организация и проведение переговоров в случаях осложнения оперативной обстановки или возникновения чрезвычайных обстоятельств в учреждениях уголовно исполнительной системы: учеб.-метод. пособие. М.: ФКУ НИИТ ФСИН России, 2014. 136 с.][Лобачева Л.П. Психологическое обеспечение переговорной деятельности сотрудников УИС в ситуации захвата заложников // Групповые неповиновения и массовые беспорядки в учреждениях УИС: сб. мат-лов круглого стола (30 ноября 2017 г., г. Москва) / под общ. ред. д.э.н., профессора С.В. Гарника. М.: ФКУ НИИИТ ФСИН России, 2018. С. 244–249.][Тарасова С.А. Пенитенциарная психология: учеб. пособие. Самара: СЮИ ФСИН России, 2016. 174 с.][Дмитриев Ю.А., Фролова А.А. Активные методы обучения в подготовке педагогов: деловая игра и тренинг // Наука, образование, культура. 2017. № 2. С. 84–96.][Фишман И.С., Голуб Г.Б. Формирующая оценка образовательных результатов учащихся: Методическое пособие. Самара: Издательство «Учебная литература», 2007. 244 с.]