Samara Journal of ScienceSamara Journal of Science2309-43702782-3016Samara State University of Social Sciences and Education3450810.17816/snv201984313Research ArticleTechnological process of extracurricular individualization of foreign masters training in education managementRyblovaAlla Nikolaevna<p>doctor of pedagogical sciences, professor of Foreign Language Teaching Department</p>alla.r61@mail.ruKangQiongqiong<p>postgraduate student of Faculty of Pedagogical Education</p>caoxiong2000@gmail.comMoscow State Linguistic UniversityLomonosov Moscow State University291120198429129702062020Copyright © 2019, Ryblova A.N., Kang Q.2019<p>The paper poses and solves the problem of the technological organization of extracurricular individual activities of foreign undergraduates. The technological effectiveness of the individualized educational process during graduate studies, developing on the basis of the implementation of the capabilities of information and telecommunication technologies, provides faster and better mastery of knowledge, skills and abilities by foreign undergraduates. Information library resources play a significant role in their development, offer great didactic opportunities for individualized training of foreign Masters in education management who do not speak Russian well and, as a result, need tutorial support outside the classroom to process professionally significant scientific information. The authors present a theoretical and methodological substantiation and the results of modeling and testing the technology of extracurricular individualization of foreign Masters training in education management under the guidance of a librarian using a set of information library resources. This technology provides for the interconnected educational and research activities of a foreign undergraduate and the advisory activities of a librarian, implemented during extracurricular times and aimed at the individual processing of professionally significant scientific information in professionally defined situations using a set of information library resources used as means of pedagogical communication to achieve professional goals. The complex of information library resources includes: print collections, electronic catalogs, search platforms and electronic databases and takes into account the direction of training of foreign undergraduates. The technological process of extracurricular individualization provides an algorithm for the interrelated actions of a librarian and a foreign undergraduate in the design, organization, implementation, monitoring, evaluation and diagnosis of educational results and difficulties of extracurricular individual scientific activity. The organizational and pedagogical conditions for the effective implementation of the authors technology are determined and diagnostic tools are developed, including tests and diagnostic criteria for the level of mastery of complex of information library resources. The simulated technology provides individual informational, methodological support to each foreign undergraduate and improves the quality of their research activities, implemented in the virtual educational space of libraries.</p>technological processtraining of foreign Masters in education managementextracurricular individualization technologycomplex of information library resourceslibrarianindividual controlтехнологический процессподготовка зарубежных магистров управления образованиемтехнология внеаудиторной индивидуализациикомплекс информационных библиотечных ресурсовбиблиотекарьиндивидуальный контроль[Осмоловская И.М. Организация дифференцированного обучения в современной общеобразовательной школе. Воронеж: МОДЭК, 2005. 214 с.][Рыблова А.Н. Технология управления образовательным процессом в системе непрерывного образования. Саратов: Саратовский источник, 2009. 96 с.][Селевко Г.К. Энциклопедии образовательных технологий [в 2 Т.]. М.: НИИ шк. технологий, 2006. 401 с.][Унт И.Э. Индивидуализация и дифференциация обучения. М.: Педагогика, 1990. 192 с.][Ковалёва Т.М. Основы тьюторского сопровождения в общем образовании. М.: МПГУ, 2010. 54 с.][Зарипова Е.И. Анализ опыта современных российских вузов по созданию индивидуальной образовательной программы магистранта // Вестник Омского государственного педагогического университета. Гуманитарные исследования. 2015. № 5 (9). С. 70–72.][Лю Сяньцзюнь. Анализ персонализированного образования в университетах // Журнал высшего образования. 2011. № 3. С. 1–9.][Benjamin Bloom. Taxonomy of Educational Objectives: The Classification of Educational Goals. Philadelphia: David McKay Publications, 1956. 216 с.][Norman E. Gronlund. Measurement and evaluation in teaching (5th edition). London: Macmillan Publishers, 1985. 540 с.][Рыблова А.Н. Разноуровневое управление иноязычным образовательным процессом подготовки переводчиков: традиции и новации. М.: ФГБОУ ВО «МГЛУ», 2019. 212 с.][Пи Ляньшен. Педагогическое проектирование: теория и технология психологии. Пекин: Издательство Высшего Образования, 2000. 229 с.][Пи Ляньшен, Цай Вэйцзин. Анализ измерения и оценки результатов обучения на основе ориентированных целей // Вестник Восточно-Китайского педагогического университета. Серия: Педагогические науки. 2000. № 2. С. 40–49.][Ву Фати. Анализ сетевой среды обучения на основе ориентированных целей // Исследование электронного образования. 2013. № 7. С. 40–46.][Рыблова А.Н., Кан Ц. Проблемы подготовки китайских магистров управления в системе высшего образования // Вестник Московского университета. Серия 20: Педагогическое образование. 2017. № 1. С. 29–35.][Рыблова А.Н. Технология разноуровнего управления иноязычным образовательным процессом в российском университете // Вестник Московского университета. Серия 20: Педагогическое образование. 2018. № 2. С. 78–88.][Кан Ц. Методологические основы применения информационных библиотечных ресурсов для индивидуализации обучения в магистратуре // Вестник МГЛУ. Серия «Образование и педагогические науки». 2018. № 1 (790). С. 54–65.][Ху Биньу. Стиль обучения и выбор стратегий обучения // Шанхайские образовательные исследования. 1996. № 9. С. 38–39.][Хэ Кэкан. Новая разработка технологии адаптивного обучения-исследование американского справочника в области образовательных коммуникаций и технологий // Исследование открытого образования. 2017. № 5. С. 11–20.][Кан Ц. Учебно-методический комплекс (УМК) по дисциплине «Информатизация образовательного процесса». М.: МГУ, 2019. 12 с.][Кан Ц. Информационные библиотечные ресурсы профессиональной подготовки магистров управления: научно-квалификационная работа. М.: МГУ, 2019. 193 с.]