Samara Journal of ScienceSamara Journal of Science2309-43702782-3016Samara State University of Social Sciences and Education3434010.17816/snv201982302Research ArticleImproving the content of schoolchildren training for the practical round of the regional stage of the All-Russian Biological OlympiadEfimovaNatalya Vladimirovna<p>doctor of biological sciences, professor of General Biology and Physiology Department</p>efimovanv12@mail.ruShilkovaTatyana Viktorovna<p>candidate of biological sciences, associate professor of General Biology and Physiology Department</p>shilkovatv@cspu.ruSokolovaTatyana Leonidovna<p>candidate of biological sciences, associate professor of General Biology and Physiology Department</p>sokolovatl@cspu.ruSouth Ural State Humanitarian Pedagogical University010420198233434102062020Copyright © 2019, Efimova N.V., Shilkova T.V., Sokolova T.L.2019<p>One of the tasks of the modern educational system is to develop and support talented young people. One way of it could be the subject Olympiads for schoolchildren, which contribute to the professional orientation of students and their future success in life increasing students interest in science as well as developing their creative potential and cognitive activity. The experience of carrying out various stages of the All-Russian Biological Olympiad for schoolchildren in Biology showed that in order to achieve high results, participants of the Olympiad need a methodically sound system of training camps and advice from specialists in various fields of Biology. The paper summarizes long-term experience of organizing a practical tour of the regional stage of the All-Russian Olympiad for schoolchildren in Biology at the department of General biology and Physiology of the South Ural State Humanitarian Pedagogical University. The authors present methodological recommendations aimed at improving schoolchildren training for a practical tour of the regional stage of the All-Russian Olympiad in Biology (room Human Biology, grade 9), including a description of typical mistakes made by participants in the Olympiad, an algorithm for performing practical tasks on microscopy of histological preparations, criteria for differentiating histological objects, examples of Olympiad tasks with a matrix of answers.</p>National educational initiativesAll-Russian School Olympiad in Biologypractical round of the OlympiadOlympiad practical tasks in histologyguidelineswork with gifted childrenschoolchildren training to participate in subject Olympiad in BiologyНациональные образовательные инициативыВсероссийская олимпиада школьников по биологиипрактический тур олимпиадыолимпиадные практические задания по гистологииметодические рекомендацииработа с одаренными детьмиподготовка школьников к участию в предметной олимпиаде по биологии[Богоявленская Д.Б. Рабочая концепция одаренности // Вопросы образования. 2004. № 2. С. 46-68.][Дятлова К.Д., Синицына Ю.В. Биологические олимпиады Нижегородского университета как средство профессиональной ориентации и профессионального отбора школьников // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. Серия: Социальные науки. 2017. № 4 (48). С. 175-181.][Пасько Т.Б. Система поиска и поддержки одаренных школьников в рамках реализации ФГОС начального общего образования // Образование и воспитание. 2017. № 1 (11). С. 11-14.][Репина Е.Г. Студенческое олимпиадное движение как инструмент поиска одаренной молодежи и педагогической работы с ней: принципы организации и опыт проведения // Самарский научный вестник. 2017. Т. 6, № 3 (20). С. 297-302.][Тарасенко Ю.А. Роль предметной олимпиады в формировании профессиональных компетенций // Образование и воспитание. 2017. № 1. С. 50-54.][Roy P. Gifted education in India // Cogent Education. 2017. Vol. 4, Is. 1. P. 1-18. DOI: 10.1080/2331186X.2017. 1332815.][Алексеева О.В. Прогрессивные направления магистерской подготовки в педагогическом вузе // Наука и школа. 2018. № 2. С. 9-13.][Баковецкая О.В., Камаева С.А., Калыгина Т.А., Клейменова Ю.Ю., Царева О.А., Терехина А.А. Биологическая олимпиада как вектор интеграции школы и медицинского вуза [Электронный ресурс] // Современные проблемы науки и образования. 2018. № 4. http://science-education.ru/ru/article/view?id=27857.][Национальная образовательная инициатива «Наша новая школа» [Электронный ресурс] // http://минобрнауки.рф/документы/1450.][Приказ Министерства образования и науки Российской Федерации от 18 ноября 2013 г. № 1252 г. «Об утверждении Порядка проведения всероссийской олимпиады школьников» [Электронный ресурс] // http://rg.ru/2014/01/ 29/olimpiadi-dok.html.][Акимова Е.И., Мурашев В.В. Роль московской олимпиады школьников по биологии в основном общем образовании в свете новых стандартов ФГОС // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2014. № 12-3. С. 62-69.][Malcolm A.D.B., Day G. The role of the IOB in the future of biological education // Journal of Biological Education. 2004. Vol. 38, Is. 4. P. 156-157. DOI: 10.1080/00219266.2004.9655932.][O'Kennedy R., Burke M., van Kampen P., James P., Cotter M., Browne W.R. The First EU Science Olympiad (EUSO): a model for science education // Journal of Biological Education. 2005. Vol. 39, Is. 2. P. 58-62. DOI: 10.1080/00219266.2005.9655962.][Эрастов Е.Р., Стельникова И.Г. Роль олимпиады по нормальной анатомии в повышении мотивации изучения предмета // Морфология. 2006. Т. 129, № 3. С. 97-98.][Evtimova S., Trakiiska K. The National Biology Competition: Criteria for Assessing Students' Knowledge and Skills // Biotechnology & Biotechnological Equipment. 2009. Vol. 23, sup. 1. P. 50-52. DOI: 10. 1080/13102818.2009.10818363.][Дятлова К.Д. Предметные олимпиады как способ развития познавательной активности школьников // Школа будущего. 2012. № 3. С. 56-61.][Dierks P.O., Höffler T.N., Parchmann I. Profiling interest of students in science: Learning in school and beyond // Research in Science & Technological Education. 2014. Vol. 32, Is. 2. P. 9-114. DOI: 10.1080/ 02635143.2014.895712.][Blankenburg J.S., Höffler T.N., Peters H., Parchmann I. The effectiveness of a project day to introduce sixth grade students to science competitions // Research in Science & Technological Education. 2016. Vol. 34, Is. 3. P. 342-358. DOI: 10.1080/02635143.2016.1222361.][Feng A.X., Campbell J.R., Verna M.A. The Talent Development of American Physics Olympians // Gifted and Talented International. 2001. Vol. 16, Is. 2. P. 108-114. DOI: 10.1080/15332276.2001.11672972.][Campbell J.R., Walberg H.J. Olympiad studies: Competitions provide alternatives to developing talents that serve national interests // Roeper Review. 2010. Vol. 33, Is. 1. P. 8-17. DOI: 10.1080/02783193.2011.530202.][Пискун А.А. Разработка методического сопровождения учащихся при подготовке к участию во Всероссийской олимпиаде школьников по биологии // Актуальные проблемы методики преподавания биологии, химии и экологии в школе и вузе: сборник материалов междунар. науч.-практ. конф. 27-29 октября 2016, Москва. М.: Московский гос. обл. ун-т, 2016. С. 180-182.][Волошина М.А. Опыт проведения регионального этапа олимпиады школьников по биологии в Новосибирском государственном университете // Вестник Новосибирского государственного университета. Серия: Педагогика. 2010. Т. 12, № 2. С. 63-72.][Шибкова Д.З. Общие рекомендации по подготовке к теоретическому туру олимпиады // Методические рекомендации педагогам общеобразовательных учреждений по организации олимпиад по биологии. Челябинск: Изд-во ИИУМЦ «Образование», 2008. С. 14-19.][Асылбекова Г.Е., Алиясова В.Н., Болдишор И.В. Основы подготовки школьников к олимпиаде по биологии // American Scientific Journal. 2016. № 8 (8). С. 4-7.][Ефимова Н.В., Чучкина Р.Ф. Методические указания к выполнению заданий по морфологии и гистологии практического тура школьной биологической олимпиады // Методические рекомендации педагогам общеобразовательных учреждений по организации олимпиад по биологии. Челябинск: Изд-во ИИУМЦ «Образование», 2008. С. 31-39.][Ефимова Т.М., Дмитриева Т.А. Вопросы биологии растений на практическом туре Всероссийской олимпиады школьников по биологии // Актуальные проблемы методики преподавания биологии, химии и экологии в школе и вузе: сборник материалов междунар. науч.-практ. конф. 27-29 октября 2016, Москва. М.: Московский гос. обл. ун-т, 2016. С. 323-326.][Ефимова Т.М., Дмитриева Т.А. Использование индивидуально-групповой организации учебно-исследовательской деятельности обучающихся при их подготовке к участию в олимпиаде по биологии // Педагогическое образование и наука. 2016. № 6. С. 33-38.][Швецов Г.Г. Создание методической системы подготовки школьников к участию в предметной олимпиаде по биологии // Педагогическое образование и наука. 2015. № 3. С. 17-20.][Швецов Г.Г. К вопросу о разработке методической системы подготовки школьников к участию в предметной олимпиаде по биологии // Актуальные проблемы методики преподавания биологии, химии и экологии в школе и вузе: сборник материалов междунар. науч.-практ. конф. 27-29 октября 2016, Москва. М.: Московский гос. обл. ун-т, 2016. С. 102-104.][Швецов Г.Г. Организация подготовки школьников к участию в предметной олимпиаде как элемент совершенствования методической работы учителя биологии // Педагогическое образование и наука. 2017. № 5. С. 16-19.][Практикум по гистологии, цитологии и эмбриологии: учеб. пособие / под ред. Н.А. Юриной, А.И. Радостиной. М.: Изд-во УДН, 1989. 253 с.][Тейлор Д., Грин Н., Стаут У. Биология: В 3-х т. Т. 1: Пер. с англ. / под ред. Р. Сопера. М.: Мир, 2005. 454 с.][Жункейра Л.К., Карнейро Ж. Гистология: атлас: учеб. пособие / пер. с англ. под ред. В.Л. Быкова. М.: ГЭОТАР-Медиа, 2009. 576 с.][Быков В.Л. Цитология и общая гистология (функциональная морфология клеток и тканей). СПб.: СОТИС, 2007. 520 с.][Новиков А.И., Святенко Е.С. Руководство к лабораторным занятиям по гистологии с основами эмбриологии. М.: Просвещение, 1984. 168 с.][Алмазов И.В., Сутулов Л.С. Атлас по гистологии и эмбриологии. М.: Медицина, 1978. 544 с.][Кюнель В. Цветной атлас по цитологии, гистологии и микроскопической анатомии / пер. с англ. Е. Погосян. М.: АСТ: Астрель, 2007. 533 с.]