Samara Journal of ScienceSamara Journal of Science2309-43702782-3016Samara State University of Social Sciences and Education32148310.55355/snv2022114305Research ArticleNegative traits in the modern learner portraitErshovaOlga Vladimirovna<p>candidate of pedagogical sciences, associate professor of Foreign Languages Department</p>o.v.ershova@yandex.ruPlekhanov Russian University of Economics011220221142592642003202320032023Copyright © 2022, Ershova O.V.2022<p>This paper is the second one in the series Portraits of subjects of the educational process and is devoted to the second status subject of the educational process the modern student. Despite the fact that schoolchildren and students are presented as a single group of students, their portraits are analyzed progressively in order, on the one hand, to identify features characteristic of a particular age period, and on the other one, to trace the changes that have occurred in them over time. A feature of material selection for the study was the emphasis on the negative aspects of the portrait, identified by theorists and practitioners. The general portrait of the student revealed the following features: pragmatism, desire for independence, high pace of life, infantilism, clip thinking, desire to receive benefits without effort, willingness to put pressure on others, etc. According to the authors concept, consideration of the students portrait is formally constructed similarly to the teachers portrait presented in the first paper of the series, and also has an identical three-part structure, but with content relevant to the research subject. Key features are covered in three dimensions: professional is determined by the opinion of teachers and employers; personal is connected with family and family ties; public with school, friends, mass media (media), social networks.</p>subjects of the modern educational processpedagogical interactionsocio-psychological portraitstudentсубъекты современного образовательного процессапедагогическое взаимодействиесоциально-психологический портретобучающийся[Ершова О.В. Портрет педагога в реальном времени // Педагогика. 2019. № 1. С. 97–105.][Новожилова Т.Н. Формирование ценностных ориентаций студентов вуза культуры в контексте их профессиональной подготовки // Культура и образование: научно-информационный журнал вузов культуры и искусств. 2021. № 1 (40). С. 122–132.][Фельдштейн Д.И. Глубинные изменения современного детства и обусловленная ими актуализация психолого-педагогических проблем развития образования // Педагогический журнал Башкортостана. 2010. Вып. 3 (28). С. 12–28.][Трошин М.Ю. Портрет современного младшего школьника // Философия образования в отечественной культурно-исторической традиции: история и современность: сб. ст. VI всерос. науч.-практ. конф., Пенза, 13–14 февраля 2020 года. Пенза: Пензенский государственный аграрный университет, 2020. С. 197–201.][Копырина Л.И. Социально-психологический портрет современного подростка // Международный студенческий научный вестник. 2016. № 5–1. С. 19–22.][Буданцова А.А. Современный ребенок: новый тип сознания // Вестник Московского государственного гуманитарного университета им. М.А. Шолохова. Серия: Педагогика и психология. 2012. № 1. С. 23–24.][Боякова Е.В. Особенности развития современного ребенка // Педагогика искусства. 2011. № 1. С. 248–255.][Коптева Н.В. Невоплощенность в интернете как новая форма технологического самоотчуждения (на примере студентов гуманитарных вузов) // Вестник Удмуртского университета. Серия Философия. Психология. Педагогика. 2021. Т. 31, вып. 2. С. 160–169.][Палфри Дж., Гассер У. Дети цифровой эры. М.: Эксмо, 2011. 368 с.][Kazakova O.M., Zhao X. Mental health problems of contemporary youth // Здоровье человека, теория и методика физической культуры и спорта. 2019. № 4 (15). С. 45–49.][Бариева А.А. Студент XXI века: реалии современной российской действительности // Казанский социально-гуманитарный вестник. 2020. № 6 (47). С. 4–8.][Вражнова М.Н., Демидова Е.А., Фурсова П.В., Хлопкова О.В. Социальный портрет инженерного профиля и его ожидания от процесса обучения в вузе (на примере МАДИ) // Управление устойчивым развитием. 2021. № 5 (36). С. 81–88.][Ильинский И.М., Луков В.А. Московские студенты: трансформации ценностных ориентаций // Вестник РУДН. Серия: Социология. 2020. Т. 20, № 1. С. 50–63.][Коротина О.А. Ценностные ориентации студенческой молодежи // Высшее образование в России. 2016. № 8–9. С. 22–29.][Тарасевич И.В. Ценностные ориентации современного студенчества // Образование и наука. 2012. № 2. С. 60–67.][Мусатова О.А., Футин В.Н. Профессиональная направленность личности как фактор психологической готовности к вхождению в трудовую деятельность // Психолого-педагогический поиск. 2021. № 2 (58). С. 122–130.][Пономарев А.В. Социально-педагогическая функция вуза в воспитании современного специалиста // Ученые записки Российского государственного социального университета. 2009. № 9 (72). С. 206–210.][Студент XXI века: социальный портрет на фоне общественных трансформаций: монография / под общ. ред. В.И. Астаховой. Харьков: Изд-во НУА, 2010. 404 с.][Стегний В.Н., Курбатова Л.Н. Студенческая молодежь в большом городе: поведение в экстремальной ситуации // Высшее образование в России. 2011. № 12. С. 105–110.]