Samara Journal of ScienceSamara Journal of Science2309-43702782-3016Samara State University of Social Sciences and Education2538010.17816/snv201871304Research ArticleFeatures of remedial work with disorders of speech perception by earVizelTatiana Grigorievna<p>doctor of psychological sciences, leading researcher of Special (Defectological) Education Department</p>vizel@list.ruMoscow Institute of Psychoanalysis010320187124825111032020Copyright © 2018, Vizel T.G.2018<p>The paper touches upon the problem of auditory agnosia, and first of all, speech. The author discusses its place in the series of defects of auditory perception, the output of a specific hierarchy from hearing loss to violations of the understanding of speech phonetically. It is emphasized that the children mechanisms, for which speech auditory agnosia takes place, may have origins in the inferiority of the processes of perception of nonverbal sounds. A special place is given to the problems of differential diagnostics of various abnormalities of auditory perception as well as to the fact that the absence of ones own articulated speech in a child directly depends on how well he perceives the speech of others. Thus, it has been affirmed that children articulatory apraxia is not primary. This must be considered in the construction of correctional education programs. Unlike primary hearing loss, the symptoms of speech auditory agnosia can be eliminated or reduced as a measure due to the use of special corrective techniques.</p>impaired perception of speech on hearingauditory agnosiasensory alaliaauditory perceptionstages of development of auditory perceptionbrain mechanismsinterzonal connectionsconducting tractscompensationcorrectionalternate methodssafe analyzer systemsensory integrationнарушение восприятия речи на слухслуховая агнозиясенсорная алалияэтапы развития слухового восприятиямозговые механизмымежзональные связипроводящие путикомпенсациякоррекционное обучениеобходные методысохранные анализаторные системысенсорная интеграция[Лурия А.Р. Высшие корковые функции человека М.: МГУ, 1962. 504 с.][Хомская Е.Д. Нейропсихология. М.: МГУ, 1987. 288 с.][Цветкова Л.С. Восстановительное обучение при локальных поражениях мозга. М.: Педагогика, 1972. 269 с.][Визель Т.Г. Значение процессов полушарного взаимодействия в патогенезе нарушений речи // Асимметрия. 2010. № 4. С. 9-22.][Визель Т.Г. Приобретение и распад речи / под ред. О.Ю. Цвирко. Барнаул: АлтГПУ, 2016. 289 с.][Скворцов И.А. и др. Исследование профиля развития психоневрологических функций детей до 7 лет и психологическая коррекция нарушений: методическое пособие. М.: Тривола, 2002. 28 с.][Елисеева М.Б., Вершинина Е.А., Рыскина В.Л. Макартуровский опросник: русская версия. Оценка речевого и коммуникативного развития детей раннего возраста. Нормы развития. Образцы анализа. Комментарии. Иваново: ЛИСТОС, 2016. 76 с.][Kinsbourne M. The development of Cerebral Dominance // Handbook of clinical neurophysiology / Ed. S. Filskov, T. Boll, N.V. Wiley, 1981. P. 399-417.][Семенович А.В. Нейропсихологическая диагностика и коррекция в детском возрасте. М.: Академия, 2002. 232 с.][Покровский Н.В. Вклад Н.А. Рау в развитие дошкольного обучения и воспитания глухих // Вопросы теории и практики сурдопедагогики: Межвузовский сб. науч. трудов. Вып. 1. М., 2000. С. 77-81.]