Samara Journal of ScienceSamara Journal of Science2309-43702782-3016Samara State University of Social Sciences and Education2203910.17816/snv20161306Research ArticleModel of labour safety and health protection of college students from a special medical groupIl'mushkinGeorgy Maximovich<p>EdD, professor, professor of the Chair of Higher Mathematics</p>gera1946@yandex.ruParhaevaOlga Valeryevna<p>head of the Chair of Physical Culture and Sport, postgraduate student</p>parhaeva.olga@yandex.ruSudakovaJulia Evgenievna<p>PhD, associate professor of the Chair of Physical Culture and Sport</p>yesudakova@mephi.ruDimitrovgrad Engineering-Technical Institute - branch of National Nuclear Research University MEPhI010320165115616110032020Copyright © 2016, Il'mushkin G.M., Parhaeva O.V., Sudakova J.E.2016<p>This paper presents an overview of the state of health of students at the present stage of development of education in the Russian Federation, factors are justified which determine the progress of a number of resistant diseases associated with conditions of mental work at the university. On the basis of the facts available and analysis of medical and educational documentation of Dimitrovgrad Engineering-Technical Institute branch of National Nuclear Research University MEPhI (Diti MEPhI) the paper shows the dynamics of the number of students assigned to a special medical group (SMG), as well as morbidity structure of the nosological status. This group of students have special needs as far as their physical training is concerned. In this regard, the authors suggest the optimal structuring of the content of physical education for the SMG students which is based on their physical health, psycho-emotional characteristics, motivation and attitude to physical self-improvement, as well as the introduction of competence-based approach in physical training class. At the same time physical education is considered in the context of labour safety and health protection. Thus, the authors propose a model of health protection of SMG students. In the model developed, considerable attention is given to improving the students physical education by introducing innovative pedagogical tools of communication in the educational process.</p>educational activityphysical educationhealthlabor protectiona special medical groupvalueattitudecompetence approachучебная деятельностьфизическая культураздоровьеохрана трудаспециальная медицинская группаценностное отношениекомпетентностный подход[Ильмушкин Г.М. Системное моделирование в процессе реализации непрерывной многоуровневой подготовки специалиста: монография. Димитровград: ДИТУД, 2005. 354 с.][Королев Ф.Ф. Системный подход и возможности его применения в педагогических исследованиях // Советская педагогика. 1970. № 9. С. 103-116.][Селевко Г.К. Опыт системного анализа современных педагогических систем // Школьные технологии. 1996. № 6. С. 5-43.][Талызина Н.Ф. Деятельностный подход к построению модели специалиста // Вестник высшей школы. 1986. № 3. С. 10-14.][Зеер Э., Сыманюк Э. Компетентностный подход к модернизации профессионального образования // Высшее образование в России. 2005. № 4. С. 23-29.][Зимняя И.А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании // Ректор ВУЗа. 2005. № 6. С. 13-29.][Вайнбаун Я.С., Коваль В.И., Родионова Т.А. Гигиена физического воспитания и спорта: учеб. пособие для студентов. М.: Академия, 2002. 240 с.][Чичикин В.Т. Физическое воспитание школьников специальной медицинской группы: Методическое пособие / под общ. ред. В.Т. Чичикина. Н. Новгород: Центр ФК и ЮС, 2010. 165 с.][Тимошина И.Н., Купцов И.М., Парфёнов Л.А. О физкультурном образовании учащихся, отнесённых по состоянию здоровья к специальной медицинской группе // Адаптивная физическая культура. СПб.: СПб ГУФК им. П.Ф. Лесгафта, 2012, Вып. 2 (26). С. 22-24.][Пономарев Г.Н. Образование в области физической культуры: физкультурное или физическое? // Вестник Балтийской педагогической академии. Вып. 47. Т. 1: Актуальные научно-педагогические проблемы физической культуры. 2012. С. 25-36.][Гритченко Н.В. Основы физического воспитания, врачебного контроля и лечебной физической куль-туры. М.: Медицина, 1972. 272 с.][Забродина Н.П. Работа со специальными медицинскими группами // Физическая культура в школе. 2000. № 6. С. 22-25.][Железняк Ю.Д., Петров П.К. Основы научно-методической деятельности в физической культуре и спорте. М.: Академия, 2002. 265 с.][Ильмушкин Г.М., Пархаева О.В., Судакова Ю.Е. Воспитание физических качеств у студентов технологического института на занятиях физической культурой // Научное мнение: науч. ж. 2014. № 8. С. 54-61.][Лабунский В.В. Методические рекомендации по физическому воспитанию учащихся, отнесенных к специальной медицинской группе. Тбилиси, 1985. 18 с.][Рожков П.А. Развитие физической культуры и спорта - приоритетное направление социальной политики государства // Теория и практика физической культуры. 2012. № 1. С. 2-7.][Примерная программа по дисциплине «Физическая культура» (Квалификации (степени) выпускника бакалавр). Министерство образования и науки Российской Федерации.][Трудовой кодекс Российской Федерации от 30.12.2001 N 197-ФЗ (ред. от 23.07.2013, с изм. и доп., вступающими в силу с 01.09.2013) // Российская газета, № 256, 31.12.2001.][Земсков А.С., Иванчин А.И. Разработка и внедрение компьютерных программ в деятельность учителя физической культуры - проблемы и перспективы // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2015. № 3 (12). С. 13-18.][Бакулина Я.С., Ведерников А.В., Гусев А.А. Социально-экономические проблемы в области спорта и физической культуры системы вуза, пути решения и развития // Вестник НГИЭИ. 2015. № 9 (52). С. 18-22.][Восколович Н.А., Кугоев И.А. Актуальные аспекты менеджмента в сфере гольфа: управление взаимодействием потребителей услуг и гольф-клубов // Азимут научных исследований: экономика и управление. 2015. № 4 (13). С. 28-31.][Федулов И.С., Медведева И.А. Влияние занятий спортом на социально психологические характеристики подростков // XXI век: итоги прошлого и проблемы настоящего плюс. 2014. № 4. С. 183-187.][Jihad D.M. Ways of development of military-physical training in azerbaijan during the period of independence // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2015. № 4 (13). С. 38-39.][Теория и организация адаптивной физической культуры. Т. 2: Учебник в 2 т. / под общ. ред. проф. С.П. Евсеева. М.: Педагогическое общество России, 2011. 448 с.][Щетинин М.Н. Дыхательная гимнастика А.Н. Стрельниковой. М.: Метафора, 2007. 128 с.]