Samara Journal of ScienceSamara Journal of Science2309-43702782-3016Samara State University of Social Sciences and Education2200110.17816/snv20163308Research ArticlePedagogical aspects of spiritual and practical assimilation of reality to moralityPozdnyakovaOksana Konstantinovna<p>doctor of pedagogical sciences, professor, corresponding member of Russian Academy of Education, professor of the Pedagogy and Psychology Department</p>oksana.pozdnyakova@pgsga.ruSamara State University of Social Sciences and Education010920165317417910032020Copyright © 2016, Pozdnyakova O.K.2016<p>The paper considers the necessity of thinking about morality as a means of spiritual and practical development of human reality in the context of pedagogical knowledge. It is argued that the spiritual and practical assimilation of reality is carried out with the participation of the moral consciousness and the methods of social orientation in the human world, the world of values are in its functioning mechanisms. The author reveals the relationship of morality and moral consciousness. Morality can be found in behavior and actions, in activities and actions, in human relationships. The moral consciousness, consisting of ideas, opinions, estimates, allows you to make the choice of actions and activities that are implemented in behavior and activities. The author differentiates morality and ethics: morality is objective and ethics are subjective. It is proved that the moral consciousness of the teachers involved in the spiritual and practical assimilation of reality to morality is an ideal that in a certain way organizes and regulates his or her actions on education and training of children. It has been established that the spiritual and the practical reality in the development of morality takes place on the basis of moral consciousness in which deontological and axiological, evaluative and motivational are in unity and relationships. The teacher realizing axiological and deontological through familiarizing students to the values, achieving the purpose of education, develops the double motivation of students, the essence of which lies in the unity of the deontological and axiological aspects of the spiritual and practical assimilation of reality to morality.</p>teacherstudentmoralspiritual and practical mastery of realitymoral consciousnessmoral consciousnessmoralityvaluepedagogical reflectioneducational activitiesactionsbehaviorevaluationmotivationattitudeschoicesучительученикморальдуховно-практическое освоение действительностиморальное сознаниенравственное сознаниенравственностьценностьпедагогическая рефлексияпедагогическая деятельностьпоступкиповедениеоценкамотивацияотношениявыбор[Апресян Р.Г. Восхождение к морали. М.: Прогресс, 1991. 297 с.][Апресян Р.Г. Идея морали и базовые нормативно-этические программы. М.: ИФРАН, 1995. 348 с.][Апресян Р.Г. Прикладная этика и общая теория морали // Ведомости прикладной этики. 2012. № 40. С. 84-95.][Арсеньев А.С. Философские основания понимания личности. М.: Академия, 2001. 592 с.][Гусейнов А.А. Идея абсолютного в морали. М.: РАГС, 2004. 29 с.][Гусейнов А.А. Как возможна абсолютная мораль? // Ведомости прикладной этики. 2012. № 40. С. 96-115.][Гусейнов А.А. Кто может быть экспертом в вопросах морали? // Ведомости прикладной этики. 2012. № 41. С. 122-134.][Гусейнов А.А. Мораль как прорыв к бытию // Философские науки. 2014. № 4. С. 7-10.][Гусейнов А.А. Сослагательное наклонение морали // Вопросы философии. 2001. № 5. С. 3-32.][Гусейнов А.А., Апресян Р.Г. Этика. М.: Гардарики, 1998. 472 с.][Блюмкин В.А. Мир моральных ценностей. М.: Знание, 1981. 64 с.][Василенко В.А. Мораль и общественная практика. М.: МГУ, 1983. 176 с.][Вичев В. Мораль и социальная психика. М.: Прогресс, 1978. 360 с.][Дробницкий О.Г. К вопросу о специфике морали // Предмет и система этики. М.: Институт философии АН СССР; София: Институт философии БАН, 1973. С. 179-207.][Дробницкий О.Г. Понятие морали. М.: Наука, 1974. 388 с.][Лапина Т.С. Социальные функции морали // Мораль и этическая теория. М.: Наука, 1974. С. 50-105.][Мизов Н. О системе научного познания морали // Предмет и система этика. М.: Институт философии АН СССР; София: Институт философии БАН, 1973. С. 132-151.][Разин А.В. Духовно-практическое освоение действительности в морали и праве // Lex Russica. 2015. № 4. С. 104-112.][Разин А.В. О возможности научного обоснования морали // Вестник Московского университета. Сер. 7. Философия. 2001. № 1. С. 48-61.][Разин А.В. Онтологические основы морали в сознании современного общества // Вестник Московского университета. Сер. 7. Философия. 2004. № 4. C. 58-79.][Разин А.В. Этика. М.: Академический проект, 2003. 624 с.][Смоленцев Ю.А. Мораль и нравы: диалектика взаимодействия. М.: МГУ, 1989. 200 с.][Титаренко А.И. Специфика и структура морали // Мораль и этическая теория. М.: Наука, 1974. С. 7-49.][Титов В.А. Мораль познающая. М.: Знание, 1988. 64 с.][Зотов Н.Д. Личность как субъект нравственной активности: природа и становление. Томск: Изд-во Томского ун-та, 1984. 248 с.][Журавков М.Г. О необходимости подразделения этики на общую философскую теорию и частные дисциплины // Предмет и система этики. М.: Институт философии АН СССР; София: Институт философии БАН, 1973. С. 37-68.][Зеленкова И.Л., Беляева Е.В. Этика: учебное пособие и практикум. Минск: ТетраСистемс, 1997. 368 с.][Архангельский Л.М. Джафарли Т. Этические категории // Предмет и система этики. М.: Институт философии АН СССР; София: Институт философии БАН, 1973. С. 152-178.]