Samara Journal of ScienceSamara Journal of Science2309-43702782-3016Samara State University of Social Sciences and Education2189310.17816/snv201874305Research ArticleDevelopment of an adaptive competence of students majoring in service and tourismGusevVladimir Anatolyevich<p>doctor of pedagogical sciences, director</p>director@pgk63.ruZatsepinVladimir Alexandrovich<p>candidate of pedagogical sciences, deputy director for industrial training and external action</p>zatcepin@pgk63.ruZatsepinaMarina Yurievna<p>head of Business and Service Management Department</p>marinka.za@mail.ruLisachkinaValentina Nikolaevna<p>doctor of pedagogical sciences, professor of Pedagogy and Psychology Department</p>galimova.e@mail.ruVolga Region State CollegeSamara State University of Social Sciences and Education301120187431231510032020Copyright © 2018, Gusev V.A., Zatsepin V.A., Zatsepina M.Y., Lisachkina V.N.2018<p>This paper discusses the training process of students majoring in service and tourism in Volga Region State College. With the introduction of WorldSkills standards into the educational process, the process of students training has changed qualitatively. General competencies come to the fore; they can be combined by a common name-adaptive competence. It is the ability to quickly adapt to changes in the surrounding world that allows students to achieve the highest results in their profession, and this is confirmed by competitions of professional skill at various levels. The paper presents the results of organizational-methodical conditions creation in Volga Region State College for students adaptive competence development. The paper describes methods and approaches of students training for competitions of professional skills according to WorldSkills standards. The basic elements of adaptive competence and methods of their development are considered. The paper describes positive and negative indicators of this competence development, the impact on students social adaptation in society. The obtained training experience can be used in the educational process for other humanities majors, and easily scaled to other educational institutions.</p>secondary vocational educationcompetence approachOlympiads and competitions of professional skillsadaptationeducation organizationorganizational and methodological conditionsadaptive competence developmentWorldSkills standardstourism and service majorscollegeсреднее профессиональное образованиекомпетентностный подходолимпиады и конкурсы профессионального мастерстваадаптацияорганизация образованияорганизационно-методические условияформирование адаптационной компетентностистандарты Ворлдскиллстуризмсервисколледж[Анастази А. Психологическое тестирование. Кн. 1 / пер. с англ. М.: Педагогика, 1982. 318 с.][Андреев В.И. Педагогика творческого саморазвития. Кн. 1. Казань: Изд-во КГУ, 1996. 568 с.][Андреев В.И. Педагогика творческого саморазвития. Кн. 2. Казань: Изд-во КГУ, 1998. 312 с.][Бермус А.Г. Проблемы и перспективы реализации компетентностного подхода в образовании // Интернет-журнал «Эйдос». 2005. 10 сентября. http://eidos.ru/journal/2005/0910-12.htm.][Кон И.С. Открытие «Я». М.: Политиздат, 1978. 367 с.][Беспалько В.П. Педагогика и прогрессивные технологии обучения. М.: Изд-во ИПО Министерства образования России, 1995. 336 с.][Болотов В.А., Сериков В.В. Компетентностная модель: от идеи к образовательной парадигме // Педагогика. 2003. № 10. С. 9-14.][Федеральный закон от 29 декабря 2012 г. № 273-ФЗ «Об образовании в Российской Федерации» // Российская газета - Федеральный выпуск. № 5976 (303). 31.12.2012.][Зеер Э.Ф. Профессионально-образовательное пространство личности: синергетический подход // Образование и наука. Известия УрО РАО. 2003. № 5 (23). С. 79-90.][Шишов С.Е. Компетентностный подход к образованию как необходимость // Мир образования - образование в мире. 2005. № 4. С. 41-43.][Зимняя И.А. Компетентностный подход. Каково его место в системе современных подходов к проблемам образования (теоретико-методологический аспект) // Высшее образование сегодня. 2006. № 8. С. 20-26.][Талызина Н.Ф., Печенюк Н.Г., Хихловский Л.Б. Пути разработки профиля специалиста / под ред. Н.Ф. Талызиной. Саратов: Изд. Сарат. ун-та, 1987. 173 с.][Концептуальные основы разработки Федеральных государственных образовательных стандартов начального и среднего профессионального образования нового поколения. М.: Редакционно-издательский отдел Федерального института развития образования, 2008.][Концепция долгосрочного социально-экономического развития Российской Федерации на период до 2020 года: Утверждена распоряжением Правительства Российской Федерации от 17 ноября 2008 г. № 1662-р.][Малкова И.Ю. Проектирование в образовании: гипотеза о содержании проектной компетентности // Вестник Томского государственного ун-та. 2005. № 286. С. 164-167.][Маркова А.К. Психология профессионализма. М.: Международный гуманитарный фонд «Знание», Просвещение, 1996. 190 с.][Беспалько В.П. Основы теории педагогических систем. Воронеж: Воронеж. ун-т, 1977. 304 с.][Равен Дж. Компетентность в современном обществе: выявление, развитие и реализация / пер. с англ. М.: Когито-Центр, 2002. 394 с.][Руднева Т.И. Педагогика профессионализма: учеб. пособие. 2. изд., испр. и доп. Самара: Сам. ун-т, 2002. 218 с.][Сергеев И.С., Блинов В.И. Как реализовать компетентностный подход на уроке и во внеурочной деятельности: практическое пособие. М.: АРКТИ, 2007. 132 с.][Зимняя И.А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании. Авторская версия. М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. 40 с.][Яблонский В.И. Компетентностная модель специалиста // Вестник Самарского государственного технического университета. Серия «Психолого-педагогические науки». 2012. № 1 (17). С. 215-220.][Hymes D. On Communicative Competence // Sociolinguistics / ed. by J.B. Pride and J. Holmes. Harmondsworth: Penguin, 1972. P. 269-293.]