Samara Journal of ScienceSamara Journal of Science2309-43702782-3016Samara State University of Social Sciences and Education2187810.17816/snv201874211Research ArticleA complex of ritual objects from the elite female burial in Western KazakhstanLukpanovaYana Amangeldyevna<p>senior researcherer of Archeology Department</p>yana_2004_75@mail.ruWest Kazakhstan Centre of History and Archeology301120187422823210032020Copyright © 2018, Lukpanova Y.A.2018<p>The paper discusses in detail the items from the female burial of mound 6, Taksai-1 burial site, located in the West Kazakhstan Region, Terektinsky District, near the village Dolinnoe. A complex architectural gravestone structure, an accompanying rite of burial with the use of fire, the presence of rich clothing with various decorations, a complex of specific objects found in the pit, testify to the special status of the buried. All archaeological materials from the central pit of mound 6 performed a certain role in the life of the early nomads, composing a complex of ritual things for performing special rites. The functional significance of all the artifacts identified in the grave emphasizes the relation of the buried to the priestly class. In scientific literature there is no consensus about the existence of the priesthood as a profession in ancient times, but the early nomads revered the cult of a woman the ancestor, and the priestesses were guides, keepers of the fire, the Sun, revered the goddess responsible for fertility. The burials of rich priestesses are distinguished by their special pomp of funeral ritual, the presence of gold jewelry and the individual composition of the inventory. All these characteristics are traced in mound 6 of Taksai-1 burial, it is a cult monument confirming the existence of a special priestly status in a social organization of the nomadic society.</p>UralsWestern KazakhstanTaksaiearly Iron Agebarrowritualpriestessburialburial groundbronzeburial ritetraditionritual complexchamberstructurereelsacralizationtree of lifecult of Sunreinsacrificestatuscanine amuletssolar symbolПриуральеЗападный КазахстанТаксайранний железный веккурганритуалжрицапогребениемогильникбронзапогребальный обрядтрадицияритуальный комплекскамераконструкциянакатсакрализациядрево жизникульт Солнцауздажертвоприношениестатусклыки-амулетысолярный символ[Сдыков М.Н., Лукпанова Я.А. Ранние кочевники Западного Казахстана (на примере комплекса Таксай I). Уральск: Полиграфсервис, 2013. 292 с.][Смирнов К.Ф. Савроматы. Ранняя история и культура сарматов. М., 1964. 380 с.][Лукпанова Я.А. Комплекты конского снаряжения кургана № 6 комплекса Таксай 1 (предварительный обзор) // Всадники Великой степи: традиции и новации: Труды филиала Института археологии им. А.Х. Маргулана в г. Астана. Астана, 2014. 352 с.][Алтынбеков К. Возрожденная из пепла. Реконструкция по материалам погребения жрицы из комплекса Таксай I. Алматы: Остров Крым, 2013. 64 с.][Лукпанова Я.А. Реконструкция женского костюма из элитного погребения Таксай-1: взгляд археолога // Поволжская археология. 2017. № 1 (19). С. 145-156.][Лукпанова Я.А. К вопросу об изучении зооморфного кода сарматов Западного Казахстана (по материалам кургана 6 погребения Таксай 1) // Константин Федорович Смирнов и современные проблемы сарматской археологии: мат-лы IX междунар. науч. конф. «Проблемы сарматской археологии и истории», посв. 100-летию со дня рождения К.Ф. Смирнова. Оренбург: ОГПУ, 2016. С. 144-152.][Мифологический словарь / гл. ред. Е.М. Мелетинский. М.: Советская энциклопедия, 1990. 672 с.][Акишев К.А. Курган Иссык. Искусство саков Казахстана. М.: Искусство, 1978. 132 с.][Переводчикова Е.В. Язык звериных образов: очерки искусства евразийских степей скифской эпохи. М.: Восточная литература, 1994. 203 с.][Синика В.С. Артефакт с зооморфным навершием из кургана 31 могильника позднескифского времени у с. Глиное // Изобразительные памятники: стиль, эпоха, композиции: мат-лы тематической науч. конф. СПб., 2004. С. 138-142.][Литвинский Б.А. О семантике двух изобразительных мотивов памирского «звериного стиля» // Тезисы докладов III всесоюз. конф. по вопросам скифо-сарматской археологии. М., 1972. С. 144-148.][Вагнер Е.В. История изучения сарматских бронзовых зеркал // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 4: История. Регионоведение. Международные отношения. 2012. № 1 (21). С. 168-176.][Трейстер М.Ю. Стеклянные сосуды в «технике сердечника» из раннесарматских погребений Южного Приуралья // XVIII Уральское археологическое совещание: культурные области, археологические культуры, хронология: мат-лы XVIII Уральского археологического совещания. Уфа: Изд-во БГПУ, 2010. С. 249-252.][Федоров В.К. Ритуальная посуда для отправления культа сомы из центрального Филипповского кургана // Ювелирное искусство и материальная культура: тез. докл. IV коллоквиума в ГЭ. СПб.: Гос. Эрмитаж, 1997. С. 70-72.][Акишев А.К. Искусство и мифология саков. Алма-Ата: Наука, 1984. 176 с.][Королькова Е.Ф. Ритуальные чаши с зооморфным декором в культуре ранних кочевников. Археологический сборник Государственного Эрмитажа. Вып. 36 / отв. ред. А.Ю. Алексеев. СПб.: Издательство Государственного Эрмитажа, 2003. С. 28-60.][Топорков А.Л. Символика и ритуальные функции предметов материальной культуры // Этнографическое изучение знаковых средств культуры: сб. статей / отв. ред. А.С. Мыльников. Л.: Наука, 1989. С. 89-101.][Очир-Горяева М.А., Дворниченко В.В. Особенности расположения предметов узды в погребальных комплексах (по материалам могильника Кривая Лука) // Нижневолжский археологический вестник. 2006. № 8. С. 236-245.][Сокровища сарматских вождей (Материалы раскопок Филипповских курганов) / под общ. ред. Л.Т. Яблонского. Оренбург: Димур, 2008. 144 с.][Смирнов К.Ф. Сарматы на Илеке. М.: Наука, 1975. 175 с.][Кадырбаев М.К. Курганные некрополи верховьев р. Илек // Древности Евразии в скифо-сарматское время. М.: Наука, 1984. С. 84-93.]