Samara Journal of ScienceSamara Journal of Science2309-43702782-3016Samara State University of Social Sciences and Education2167310.17816/snv201761313Research ArticleThe study of pedagogical university graduates’ readiness to organize school students’ moral self-educationPolukhinaMarina Olegovna<p>candidate of pedagogical sciences, lecturer of Linguistics, Cross-cultural Communication and Russian as a Foreign Language Department</p>marinailyukhina@gmail.comSamara State Technical University010320176120721110032020Copyright © 2017, Polukhina M.O.2017<p>The paper presents the results of the experimental work on development of student-pre-service teachers readiness to organize school students moral self-education. The author describes the variations that took place in cognitive, motivational-axiological and activity components of pre-service teachers readiness to organize moral self-education of school-students. A cognitive component was studied by the method of conceptual vocabulary; the value orientation method developed by V.A. Yadov was used for motivational-axiological component and there was a questionnaire for activity component. The paper reveals the comparative results of variations in students perceptions about morals, values, moral ideal, moral self-education, as well as the methods of moral self-education, moral education methods and methods of moral behavior experience development received at the control stage of the experiment. The paper also presents changes that have occurred in the motivational-axiological sphere of students consciousness. It has been found that students are now focused on the intrinsic motivation of activity when organizing moral self-education of school students rather than on the external one. In the activity-component during the experimental work, the perceptions about skills have changed in the graduates consciousness, which are now based on scientific knowledge.</p>readinessgraduatespedagogical universitymoral self-education of school studentscognitive componentmotivational-axiological componentactivity componentvalue orientation method developed by V.A. Yadovquestionnairevaluesmoralmoral idealskillsготовностьвыпускникипедагогический вузнравственное самовоспитание школьниковкогнитивный компонентмотивационно-ценностный компонентдеятельностный компонентметод понятийного словаряметодика В.А. Ядова «Ценностные ориентации»авторская анкетаценностиморальнравственный идеалумения[Смоляр А.И. Формирование профессиональной готовности студентов педвуза к руководству самовоспитанием школьников: дис. … канд. пед. наук. М., 1987. 233 с.][Байлук В.В. Воспитание и самовоспитание // Педагогическое образование в России. 2014. № 1. С. 156–159.][Блекки Д.С. Самовоспитание умственное, физическое и нравственное. СПб.: Изд. Риккера К., 1891. 128 с.][Игнатовский Л.И. Нравственное самовоспитание личности в условиях развитого социализма. М.: Высшая школа, 1979. 135 с.][Киселев В.П. Нравственное самовоспитание. М.: Знание, 1977. 64 с.][Ковалев С.М. Воспитание и самовоспитание. М.: Мысль, 1986. 288 с.][Резниченко А.В. Профессионально-нравственное самовоспитание студентов как условие развития педагогической культуры будущего учителя: дис. … канд. пед. наук. Ростов н/Д, 1999. 196 с.][Рувинский Л.И. Самовоспитание личности. М.: Мысль, 1984. 140 с.][Тайчинов М.Г. Воспитание и самовоспитание школьников: книга для учителя. М.: Просвещение, 1982. 160 с.][Елканов С.Б. Основы профессионального самовоспитания будущего учителя. М.: Просвещение, 1989. 189 с.][Мазитова Р.И. Самовоспитание и самообразование личности // Проблемы и перспективы развития образования в России. 2014. № 26. С. 11–15.][Никитина Н.И. Профессиональное самовоспитание будущих социальных педагогов в системе непрерывного образования: дис. … д-ра пед. наук. М., 2004. 328 с.][Бондырева С.К., Колесов Д.В. Нравственность. М.: МПСУ; Воронеж: НПО «МОДЭК», 2006. 336 с.][Сагатовский В.Н. Философия развивающейся гармонии (философские основы мировоззрения): в 3 ч. Ч. 3. Антропология. СПб.: Петрополис, 1999. 288 с.][Блауберг И.В. Проблема целостности и системный подход. М.: Эдиториал УРСС, 1977. 448 с.][Саморегуляция и прогнозирование социального поведения личности / под ред. В.А. Ядова. Л.: Наука, 1979. 264 с.][Гартман Н. Этика. СПб.: Владимир Даль, 2002. 707 с.][Золотухина-Аболина Е.В. Современная этика: учебное пособие для студентов вузов. Ростов-на-Дону: МарТ, 2005. 416 с.][Этика / под ред. Т.В. Мишаткиной, Я.С. Яскевича. Мн.: Новое знание, 2002. 509 с.][Шрейдер Ю.А. Этика. М.: Текст, 1998. 271 с.]