Samara Journal of ScienceSamara Journal of Science2309-43702782-3016Samara State University of Social Sciences and Education11492110.55355/snv2022113317Research ArticleDigital educational technologies and resources in teaching geometry using the example of dynamic environment GeoGebraSukhodolovaEkaterina Valerievna<p>master student of Mathematics and Methods of Teaching Mathematics Department</p>kat.suhodolova20@gmail.comOrenburg State Pedagogical University0109202211332332627112022Copyright © 2022, Sukhodolova E.V.2022<p>The organization of the educational process, characterized by high performance, requires providing students with an opportunity to acquire deep subject knowledge, including mathematics. Digital technologies and resources are a tool aimed at optimizing the learning process. This paper discusses basic concepts and definitions from the field of digitalization and mathematical education. The author lists the features of the organization of the educational process using the GeoGebra dynamic environment, theoretical and practical aspects of the use of the environment in solving planimetric problems both in the classroom and in the homework of students. The characteristic of the methodological and technical stages of the development of the worksheet is given. The content of the work contains an example of a task in the format of a worksheet. The program of the electronic educational module Animation Mathematics developed by the author is analyzed, aimed at achieving the main educational results by students of the 8<sup>th</sup> grade in the section Similarity of triangles. The approbation of the results of the study was carried out on the basis of school in Orenburg and showed that the use of GeoGebra in teaching geometry expands the prospects for pedagogical activity, optimizes the work of teachers and leads to an increase in the effectiveness of training.</p>mathematicsfederal state educational standard of basic general educationdigital resourcedigital technologiesdigital educational environmentgeometrytrainingcomputer animationdynamic environment GeoGebrainteractive learninginteractive worksheetsматематикаФГОС ОООцифровой ресурсцифровые технологиицифровая образовательная средагеометрияобучениекомпьютерная анимациядинамическая среда GeoGebraинтерактивное обучениеинтерактивные рабочие листы[Колпакова Д.С. GeoGebra как средство визуализации решения задач на уроках геометрии в 7 классе // Молодой ученый. 2018. № 11 (197). С. 164–167.][Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта основного общего образования: приказ Министерства просвещения Российской Федерации от 31.05.2021 № 287 [Электронный ресурс] // Электронный фонд правовых и нормативно-технических документов. https://docs.cntd.ru/document/607175848.][Об утверждении Концепции развития математического образования в Российской Федерации: распоряжение Правительства Российской Федерации от 24.12.2013 № 2506-р [Электронный ресурс] // Электронный фонд правовых и нормативно-технических документов. https://docs.cntd.ru/document/499067348.][Ларин С.В. Методика обучения математике: компьютерная анимация в среде GeoGebra: учеб. пособие. 2-е изд., испр. и доп. М.: Юрайт, 2019. 233 с.][Безумова О.Л., Овчинникова Р.П., Троицкая О.Н. и др. Обучение геометрии с использованием возможностей GeoGebra. Архангельск: Кира, 2011. 140 с.][Чеботарева Э.В. Компьютерный эксперимент с GeoGebra: учеб.-метод. пособие. Казань: ИД «МеДДоК», 2016. 61 с.][Есаян А.Р. Создание новых инструментов в GeoGebra // Проблемы модернизации современного образования: монография. Калуга: Калужский государственный университет, 2016. С. 29–59.][Есаян А.Р., Добровольский Н.М., Седова Е.А., Якушин А.В. Динамическая математическая образовательная среда GeoGebra: учеб. пособие. Ч. 1. Тула: Изд-во Тул. гос. пед. ун-та им. Л.Н. Толстого, 2017. 417 с.][Есаян А.Р., Добровольский Н.Н., Реброва И.Ю. Построение динамических моделей для решения некоторых задач дискретной математики в GeoGebra // Университет XXI века: научное измерение: мат-лы всерос. конф. Тула, 20–21 мая 2016 года. Тула: Тульский государственный педагогический университет им. Л.Н. Толстого, 2016. С. 47–61.][Есаян А.Р., Якушин А.В. Экспериментальное обоснование гипотез в GeoGebra // Чебышевский сборник. 2017. Т. 18, № 1 (61). С. 92–108. DOI: 10.22405/2226-8383-2017-18-1-92-108.][Майер В.Р. Компьютерные исследования и эксперименты при обучении геометрии // Вестник Красноярского государственного педагогического университета им. В.П. Астафьева. 2012. № 4. С. 22–27.][Смирнов В.А., Смирнова И.М. Геометрия с GeoGebra. Планиметрия. М.: Прометей, 2018. 206 с.][Иванчук Н.В., Эйкен О.В., Мартынова Е.В., Самылова Ю.В., Данько О.Е. Использование компьютерной программы GeoGebra на уроках математики в 7–11 классах: метод. пособие. Мурманск: МГПУ, 2008. 36 с.][Невер Е.П. Организация исследовательской деятельности учащихся в процессе обучения математике на уроке и после урока // Преподаватель года 2019: сб. ст. первого тура междунар. науч.-метод. конкурса (Петрозаводск, 15 октября 2019 г.). Петрозаводск: Международный центр научного партнерства «Новая Наука», 2019. С. 196–203.][Татаринцев А.И. Электронный учебно-методический комплекс как компонент информационно-образовательной среды педагогического вуза // Теория и практика образования в современном мире: мат-лы I междунар. науч. конф. Т. 2. СПб.: Реноме, 2012. С. 367–370.][Тангиров Х.Э. Методические особенности использования электронных учебных комплексов на уроке математики в школе // Молодой ученый. 2012. № 5 (40). С. 510–514.][Назарян Д.С., Закира И.А. Исследование функций в среде GeoGebra // Проблемы и перспективы развития образования в России. 2015. № 32. С. 107–113.]