Samara Journal of ScienceSamara Journal of Science2309-43702782-3016Samara State University of Social Sciences and Education11491210.55355/snv2022113308Research ArticleThe use of creative technologies in teaching a foreign language to students of pedagogical universitiesKizrinaNatalia Gennadievna<p>candidate of pedagogical sciences, associate professor of Foreign Languages and Teaching Methods Department</p>kizrinan@mail.ruEliseevaOlesya Rushanovna<p>teacher of foreign languages</p>olesyaeliseeva1988@mail.ruMordovian State Pedagogical University named after M.E. EvsevievSecondary school № 24 of Saransk0109202211327127727112022Copyright © 2022, Kizrina N.G., Eliseeva O.R.2022<p>This paper is devoted to the problem of using creative technologies for teaching a foreign language to prospective teachers, which is relevant in accordance with the standards of higher professional education. The role of creative thinking in the development of foreign language communicative competence is indicated. The question of the development of linguistic creativity in teaching a foreign language is touched upon. The definitions of pedagogical technologies, creative pedagogical technologies and creative technologies of teaching a foreign language are considered. The main characteristics are highlighted and the classification of creative technologies of teaching a foreign language is presented. Technologies for the development of linguistic creativity of students are presented. Attention is focused on the technologies of creative writing as a means of developing linguistic creativity. Examples of the use of language and group creative games as methods of creative writing for teaching a foreign language (German) to students are given. The technologies of heuristic teaching of a foreign language are also presented, on the basis of which students creative thinking points are considered: heuristic methods of cognition of an object, identification of its main features and heuristic methods of transformation of object features and creation of a new object. Each group of heuristic methods is illustrated by examples of use in German language classes at a university.</p>foreign languagepedagogical technologiescreative pedagogical technologiescreative thinkinglinguistic creativityforeign language communicative competencecreative writingheuristic learninglanguage creative gamesgroup creative gamesиностранный языкпедагогические технологиикреативные педагогические технологиикреативное мышлениелингвистическая креативностьиноязычная коммуникативная компетенциякреативное письмоэвристическое обучениеязыковые креативные игрыгрупповые креативные игры[Андрюхина Л.М. Педагогические условия и технологии развития креативного потенциала студентов в высшей школе // Современные проблемы науки и образования. 2021. № 6. DOI: 10.17513/spno.31253.][Остроумова О.Ф. Креативное обучение как средство формирования коммуникативной компетенции в процессе преподавания иностранных языков // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2014. № 10–2 (40). С. 134–136.][Остроумов А.И., Остроумова О.Ф. Креативность и креативное обучение как слагаемые модернизации образования в России // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2013. № 2 (28), ч. 1. С. 149–153.][Подласый И.П. Педагогика: учебник. М.: Юрайт, 2009. 540 с.][Беспалько В.П. Слагаемые педагогической технологии. М.: Педагогика, 1989. 192 с.][Лисовенко Н.В. Креативная педагогическая технология – основа успешности модернизации образования // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2016. № S3. С. 56–60.][Буковский С.Л. Метод и технологии креативного обучения иностранным языкам в неязыковом вузе // Преподаватель ХХI век. 2016. № 3–1. С. 136–144.][Чилингарян М.В. Креативно-ориентированная методика как средство обучения устному общению на уроках иностранного языка // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2016. № S12. С. 63–68.][Галкина А.В. Овладение лингвистической креативностью в контексте овладения иностранным языком // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2011. № 10. С. 158–164.][Халюшова Г.А. Развитие лингвистической креативности студента университета: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.08. Оренбург, 2005. 20 с.][Кизрина Н.Г. Методика поэтапного формирования навыков и умений креативного письма при обучении немецкому языку в вузе // Гуманитарные науки и образование. 2015. № 1 (21). С. 58–62.][Беляева А.А. Педагогический опыт использования поэтических текстов в стиле конкретной поэзии на занятиях по немецкому языку в вузе // Педагогический опыт: теория, методика, практика. 2016. № 3. С. 101–107.][Мырза Т.А., Землянухина Е.В. Использование поэтических произведений в процессе обучения иностранным языкам // Приоритетные направления развития науки и образования. 2014. № 3. С. 216–221.][Герасимович И.А. Использование текстов экспериментального литературного направления «конкретная поэзия» в преподавании немецкого языка как иностранного // Беларусь в современном мире: мат-лы II республ. науч. конф., 17–18 декабря 2003 г. Минск: РИВШ, 2004. С. 188–189.][Jandl E. Interpretationen – Kommentare – Didaktisierungen. Wien: Praesens-Verl., 2011. 168 s.][Щевелева Г.М., Манухов В.Ф. Педагогический потенциал эвристического обучения // Гуманитарные науки и образование. 2018. Т. 9, № 3 (35). С. 129–138.][Андреев В.И. Педагогика: учебный курс для творческого саморазвития. Казань: Центр инновационных технологий, 2000. 565 с.][Азимов Э.Г., Щукин А.Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М.: Икар, 2009. 448 с.][Хуторской А.В. Дидактическая эвристика: Теория и технология креативного обучения. М.: Изд-во МГУ, 2003. 416 с.][Кизрина Н.Г. Обучение студентов третьего курса языкового вуза креативному письму (немецкий язык): автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.02. Нижний Новгород, 2009. 23 с.][Шустова Ю.В. Метод «шести шляп» в обучении иностранному языку студентов по направлению «Электроэнергетика и электротехника» // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер. Психолого-педагогические науки. 2014. № 4 (24). С. 273–277.][Беляева Н.Г., Сизова Ю.С. Использование мозгового штурма на уроках иностранного языка в неязыковом вузе // Международный научно-исследовательский журнал. 2016. № 8 (50), ч. 5. С. 10–13. DOI: 10.18454/irj.2016.50.079.]