Samara Journal of ScienceSamara Journal of Science2309-43702782-3016Samara State University of Social Sciences and Education10492910.17816/snv2021104304Research ArticleTolerance development while teaching foreign languages for business communicationGorlovaEkaterina Aleksandrovna<p>candidate of pedagogical sciences, associate professor of Pedagogics, Cross-cultural Communication and Russian as Foreign Language Department</p>eagorlova13@rambler.ruGridnevaNatalia Aleksandrovna<p>candidate of philological sciences, associate professor of Pedagogics, Cross-cultural Communication and Russian as Foreign Language Department</p>n.gavrilina83@mail.ruDoskovskayaMariya Sergeevna<p>candidate of philological sciences, associate professor of Romanic Philology Department</p>md-63@yandex.ruZhuravlevaOlga Vasilievna<p>candidate of pedagogical sciences, associate professor of Pedagogics, Cross-cultural Communication and Russian as Foreign Language Department</p>zhuravl5@rambler.ruSamara State Technical UniversitySamara State University of Social Sciences and Education0112202110425826414032022Copyright © 2021, Gorlova E.A., Gridneva N.A., Doskovskaya M.S., Zhuravleva O.V.2021<p>The paper deals with the problem of tolerance development while teaching foreign languages for business communication. The urgency of the problem regarded is justified by the need of developing a person ready to a balanced and happy life in the modern multicultural society, as well as by the significance of tolerance as a professionally important quality and as a factor of creating a psychologically safe and comfortable environment for educational process. The great potential of the course Business foreign language for tolerance development is explained through opportunities to use the axiological approach and the well-known idea of the dialog of cultures, through extensive communication practice, as well as through opportunities for familiarizing with the ethics of business communication always based on the respectful attitude to the partner. The process of tolerance development breaks into three main steps in accordance to the three components of the traditional psychological model of tolerance: 1) giving information about the tolerance and its social importance (cognitional component), 2) development of values-based attitude towards the tolerance (emotional-axiological component), 3) use of the newly acquired value system in communication (behavioral component). The thematic content of the course and the most effective teaching methods are regarded.</p>tolerancepersonal development at universitypersonal qualities of the specialisthumanization of the vocational educationteaching foreign languagesforeign language for business communicationтолерантностьвоспитание в вузеличностные качества профессионалагуманизация образованияобучение иностранному языкуиноязычная деловая коммуникация[Михалева Г.В. Генезис проблемы воспитания межэтнической толерантности в англоязычных странах // Педагогика. 2019. № 8. С. 120–127.][Соколов С.А. Этническая идентичность как фактор и условие воспитания культуры толерантности // Вестник Тверского государственного университета. Серия: Педагогика и психология. 2019. № 4 (49). С. 157–161.][Мухаметзянова Ф.Ш., Мухаметзянов И.Ш., Храпаль Л.Р. Идеи толерантности, межкультурного и межконфессионального диалога в условиях развития национального образования в поликультурном пространстве российского общества // Казанский педагогический журнал. 2015. № 1 (108). С. 11–17.][Дубинина Е.А. Этническая толерантность как один из важнейших компонентов воспитания военнослужащих // Гуманитарные проблемы военного дела. 2021. № 1 (26). С. 121–123.][Гриднева Н.А., Досковская М.С. Воспитание педагогической толерантности в процессе обучения иностранному языку // Вестник Самарского государственного технического университета. Серия: Психолого-педагогические науки. 2020. № 3 (47). С. 38–54.][Горбунова Д.В., Казакова У.А., Макарова О.Ю. Врачебная толерантность как образовательный результат профессионального воспитания студентов медицинских вузов // Казанский педагогический журнал. 2021. № 4 (147). С. 78–87.][Кожанова Н.С., Болгарова М.А., Панкратьева О.С. Проблема обеспечения психологически комфортной и безопасной образовательной среды в инклюзивном образовании // Перспективы науки и образования. 2019. № 4 (40). С. 307–321.][Бухалко А.Д. Основы психолого-педагогического сопровождения адаптации иностранных студентов к обучению в российском вузе // Вестник Южно-Уральского государственного гуманитарно-педагогического университета. 2019. № 2. С. 56–69.][Mukhitdinova N.M. Benefits of diversity in the learning environment // Pedagogical Science. 2021. № 3 (108). P. 24–25.][Гриднева Н.А. Создание психологически комфортной образовательной среды для лиц с ОВЗ: потенциал дисциплины «Иностранный язык» // Наука и культура России. 2021. Т. 1. С. 203–205.][Ульянова В.Г., Зырянова А.В., Велиева Л.Ф. Диалог культур при обучении иностранному языку в сфере экономики // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2018. № 2. С. 165–170.][Евтюгина А.А. Межкультурная коммуникация в контексте «диалога культур»: проблемы обучения иностранному языку // Проблемы современного педагогического образования. 2019. № 64–2. С. 75–79.][Гиниятуллина Д.Р. О реализации принципа диалога культур при обучении иностранному языку студентов (история и современность) // Проблемы современного педагогического образования. 2018. № 60–2. С. 93–95.][Сысоев П.В. Языковое поликультурное образование в XXI веке // Язык и культура. 2009. № 2 (6). С. 96–110.][Шашкова Н.В. Этические принципы деловой коммуникации (к проблеме критериев эффективности) // Вестник НГТУ им. Р.Е. Алексеева. Серия: Управление в социальных системах. Коммуникативные технологии. 2013. № 3. С. 19–24.][Меньшикова Н.С. Феномен «толерантность»: сущностная характеристика и правовые основы формирования культуры толерантности в эпоху мультикультурализма // Вестник Санкт-Петербургского университета МВД России. 2015. № 3 (67). С. 15–18.][Третьякова Т.В. Структура толерантности как профессионально значимого качества социального педагога // Вестник Амурского государственного университета. Сер. Гуманитарные науки. 2011. № 54. С. 82–86.][Желнович О.В. Воспитание толерантности студентов в процессе изучения иностранного языка // Образование и наука. 2010. № 5 (73). С. 83–91.][Чекмарева Т.Н. Психологическая модель толерантности и ее механизм в развитии толерантности как профессионально важного качества личности будущего педагога // Труды Братского государственного университета. Серия: Гуманитарные и социальные науки. 2015. Т. 1. С. 259–264.][Градалева Е., Хьюстон М. Международные проекты в сфере образования как средство формирования навыков межкультурной коммуникации в процессе проведения совместных научных исследований // Society. Integration. Education: proceedings of the international scientific conference. Vol. 1. Rezekne: Rezekne Academy of Technologies, 2018. P. 124–138.]